Gå til innhold
Fiskersiden

Varme i båten


Gjest Team Biri
 Share

Recommended Posts

Gjest trolle36

Tenkte å høre litt etter hva slags varmere og erfaringer dere hadde om det, fått tak i tre brukte Eberer nå, to diesel og en bensin, mangler bare rørpakka...

dieselvarmeren skal inn i snekka i løpet av vinteren så jeg slipper dugg og vått tak, brukt Propanovn hittil, fort varmt men avgir for mye vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en forholdsvis nyinstallert Eber D4. Er veldig godt fornøyd, men har selvsagt begrenset erfaring med den.

De nye Eberene er veldig pålitlige, eldre dieselvarmere er det mye plunder med.

Hva slags modell er det og hvor gamle er de?

Hvis du tar en tur til Stener på Fyksen kan han sikkert svare på om varmerene dine er av den nye pålitligle typen. Han skaffer selvsagt også de delene du trenger for installasjonen. Hadde veldig stor nytte av rådene jeg fikk av Stener da jeg monterte varmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Safeflamen fungerer vel greit til å varme opp kabinen, men egner seg nok ikke så bra til å holde rutene rene. Jeg har dyse som blåser mot frontruta, med Eber D4 kan en også blåse kald luft for å holde borte dugg på varme regnværsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Jeg har en wallas 1300 i min båt. det er en 18 for med cabin. har varmeren montert der fremme og så har jeg satt på tre ventiler i taket der for det blir rett under vinduene under kalesjen og det er nik til att de holder seg rene bare av den varme lufta som siver opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Jeg har en wallas 1300 i min båt. det er en 18 for med cabin. har varmeren montert der fremme og så har jeg satt på tre ventiler i taket der for det blir rett under vinduene under kalesjen og det er nik til att de holder seg rene bare av den varme lufta som siver opp der.

gratulerer med ny båt, sett den på sia di.....blir bedre det til våren ennå sitte i den åpne tenker jeg ;)

vi fåt ta en prat når det nærmer seg, hørtes ut til at det var flere fra Gjøvik som kunne tenke seg å treffes på Kremmerodden på det mørkeste til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

gratulerer med ny båt, sett den på sia di.....blir bedre det til våren ennå sitte i den åpne tenker jeg ;)

vi fåt ta en prat når det nærmer seg, hørtes ut til at det var flere fra Gjøvik som kunne tenke seg å treffes på Kremmerodden på det mørkeste til våren.

Takk for det. er mer behaglig nå ja, men du verden og morro det er når det raper i vinna i en åpen båt også. vi får prøve og samles på odden ja. hadde vært morro det Det går vell fint og sette ut hos dere selv på lav vannstand vell? Har bare en hjulvisper bakpå (9,9 hk) så jeg bruker en dag hvis jeg skal sette ut på gjøvik vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

med den innerste slippen skal det gå bra nesten uansett tror jeg :D men den er bratt på våren, men det er ikke noe problem for deg

Høres supert ut. Er ikke mer enn rundt 100 dager igjen nå :lol: PS. Er stadig innom sia di. Er du ikke snart ferdig med fiskinga da? he he. Venter på mere bilder

Endret av froesak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den praktiske forskjellen mellom Wallas og Eber, er ikke Wallasen egnet like godt i småbåter som Eber? Registrerer at Wallas går på lampeolje og Eber på Diesel.
Eber er bare så mere effektiv,,,Wallas er lissom i en annen divisjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Høres supert ut. Er ikke mer enn rundt 100 dager igjen nå ;) PS. Er stadig innom sia di. Er du ikke snart ferdig med fiskinga da? he he. Venter på mere bilder

har ikke hatt tid :D skal skifte server tror jeg.....har noen bilder inne på www.biri-jff.no

Eber er bare så mere effektiv,,,Wallas er lissom i en annen divisjon.

det fine med Eberen er at man kan bruke samme tank som du bruker på motoren. slipper å ha en tank til å passe på...og det er ei utrolig vifte på dem og ingen lukt :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste trollingbåter har utenbordsmotor, vil ikke anbefale noen å installere bensinvarmer. Tror ikke det er tillatt med bensinvarmer i båt heller, og det er uansett idiotisk å installere en potensiell bombe i båten.

Wallas er basert på mindre avansert teknologi enn Eber og Webasto. Fordelen med Wallas er at den bruker mindre strøm enn de andre. Dette er en fordel i seilbåter og også til generellt båtbruk hvor varmeren brukes mye når motoren ikke går. Til trollingbåter har ikke dette ekstra strømforbruket noe å si. Gjennomsnittlig strømforbruk for Eber D4 er ca 15-20W altså mindre enn navigasjonslysene. Også når det gjelder pålitlighet er Eber bedre enn Wallas.

Eber dieselvarmere kan bruke Parafin, avgiftsfri diesel og vanlig diesel. Vil ikke anbefale bruk av rød diesel, fargestoffet kan skape avleiringsproblemer i varmeren. Har selv installert en 12 liters tank med hurtigkobling, tar ut tanken når jeg skal fylle slik unngår jeg dieselsøl i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Jeg kjøpte wallas for den var ikke så ille i pris (5800.-) ny og så har jeg kun en 9,9 4-takt så jeg har ikke så enormt med lading. Wallas 1300 bruker 0,4a under drift. Og jeg suger rett fra kanna med lampeolje (4l) koblingen på varmeren passer rett på. 5 liter holder til ca 40 timers drift. (ca 70kr på europris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei froesak, hvor kjøpte du din wallas? (prisen var ok syns jeg) Men Wallas har også en modell som er større. Den har effektregulering og kan gå på sparebluss (900W trur jeg?). Er den å foretrekke? Har behov for ein sok kan blåse bort duggen på vindhuene mine.

Forskjellen på de varmeapparater dere snakker om, er vel som det ble fortalt fra en venn av meg at noen av disse egner seg ikke under kjøring (grunnet eksosrøret/utslip etc..)og da er det fremledes et problem med dugg på vindhuene

Wallas har noen patentert konstruksjon og har det samme trekket/trykket/forbrenning uansett du kjører eller ligger still trur eg (ikke så følsom med pipens/eksosrørets plassering), så det ser jeg som en stor fordel.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eber og Webasto fungerer utmerket også under kjøring. Dette er jo egentlig mariniserte bilvarmere. Selve brennerkonstruksjonen er den samme som i vannvarmerene fra de samme firmaene som orginalmonteres i moderne dieselbiler for å produsere tilleggsvarme siden de effektive motorene ikke produserer nok varme i kaldt vær.

Den eneste forskjellen på eksosslangen på Wallas og tyskerene er at Wallas har en kombinert eksos og innsugningsluftslange. De to andre har seperate slanger. Jeg tar innsugningsluft fra et ventilert skott.

Hvis en har en båt med noe størrelse på kabinen er 1300W alt for lite, glad jeg installerte 4kW.

Det er en stor fordel med varmere som regulerer effekten. Det som sliter mest på varmeren er starting. Hvis det laveste effekttrinnet er for høyt stopper varmeren for å starte igjen når temperaturen har fallt. Eber D4 har 4 trinn fra 1 til 4 kW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

De fleste trollingbåter har utenbordsmotor, vil ikke anbefale noen å installere bensinvarmer. Tror ikke det er tillatt med bensinvarmer i båt heller, og det er uansett idiotisk å installere en potensiell bombe i båten.

Wallas er basert på mindre avansert teknologi enn Eber og Webasto. Fordelen med Wallas er at den bruker mindre strøm enn de andre. Dette er en fordel i seilbåter og også til generellt båtbruk hvor varmeren brukes mye når motoren ikke går. Til trollingbåter har ikke dette ekstra strømforbruket noe å si. Gjennomsnittlig strømforbruk for Eber D4 er ca 15-20W altså mindre enn navigasjonslysene. Også når det gjelder pålitlighet er Eber bedre enn Wallas.

Eber dieselvarmere kan bruke Parafin, avgiftsfri diesel og vanlig diesel. Vil ikke anbefale bruk av rød diesel, fargestoffet kan skape avleiringsproblemer i varmeren. Har selv installert en 12 liters tank med hurtigkobling, tar ut tanken når jeg skal fylle slik unngår jeg dieselsøl i båten.

Kjenner flere som har eber bensinvarmer i trollingbåten sin, ikke noe problem det tror jeg

eber D1 gir 2200w på det meste tror jeg, 850 w på det minste og ett forbruk på 1-3 dl i timen, overkommlig det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Hei froesak, hvor kjøpte du din wallas? (prisen var ok syns jeg) Men Wallas har også en modell som er større. Den har effektregulering og kan gå på sparebluss (900W trur jeg?). Er den å foretrekke? Har behov for ein sok kan blåse bort duggen på vindhuene mine.

Forskjellen på de varmeapparater dere snakker om, er vel som det ble fortalt fra en venn av meg at noen av disse egner seg ikke under kjøring (grunnet eksosrøret/utslip etc..)og da er det fremledes et problem med dugg på vindhuene

Wallas har noen patentert konstruksjon og har det samme trekket/trykket/forbrenning uansett du kjører eller ligger still trur eg (ikke så følsom med pipens/eksosrørets plassering), så det ser jeg som en stor fordel.

mvh Flodstrøm

Jeg bestilte min hos ett firma som heter seatronic (søk på nettet så finner du siden deres. Bestilte den og etter ei snau uke lå den på postkontoret. De har flere typer med mulighet for flere utak. Den jeg har er den enkleste så den blåser lufta rett ut av ett spjell på varmeren. Slik att den må monteres i rommet den skal brukes. Jeg har montert den fremme i cabinen i båten slik att den varmer opp der.(hadde ikke noe problem med og få 20 varme inne i cabinen nå før jul. Jeg har satt inn 3 sånne skyveventiler i taket i cabinen så da siver varmlufta ut av dem og opp rå rutene der jeg sitter og kjører. Det var ikke noe problem med dugg i høst. Ellers så har jeg dør inn til cabinen så når jeg har den oppe så kommer varmen ut av den og rett på der jeg sitter og kjører. Ellers var monteringa av denne typen veldig enkel. Hele saken var montert på 20 min. Varmeren henger i en brakett med 4 skruer og så var det bare og borre ett hull med ei hullsag til eksosen. Og alt av deler untatt en stubb med flexirør til avgass var med. kun og koble den rett på batteriet og bryteren sitter innebygget bak på varmeren. Den bruker ca 4a i 2-3 min under oppstart og siden kun 0,4a under drift. Og den er helt luktfri. Jeg slår den på når jeg drar hjemmefra(har båten på henger) og når jeg kommer frem så er det godt og varmt i båten. Jeg har en båt på 18 fot med lukket cabin fremme og den gir nok til att det er godt når det er en 7-8 kalde. Har ikke prøvd den i noe kaldere vær enn det.

Endret av froesak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet også om flere som har bensinvarmer i båten, en av dem prøvde også å selge meg bensinvarmer.

Bensinvarmer fungerer greit helt til den eventuellt eksploderer eller starter en brann.

Bensin er eksplosjonsfarlig, diesel brenner knapt nok før en får høyt trykk eller høy temperatur.

Tviler på at noen som forstår hvilken eksplosjons eller brannfare en bensinvarmer representerer engang vil vurdere en slik i en båt.

I en båt sover du mens varmeren går, hvis det blir brann er det jo ikke som i en bil, bare å stoppe og gå ut døra. Nevnte at jeg hadde blitt anbefalt bensinvarmer til en kamerat som jobber i Veritas, det eneste svaret jeg fikk var høy latter.

Og som sagt jeg er temmelig sikker på at bensinvarmer er forbudt i båt. Det er i hvertfall ingen leverandører som tilbyr det. For bensin innenbordsmotorer er det strenge regler, det må være en vifte som starter automatisk og ventilerer motorrommet før motoren startes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

helt enig med deg, er skummelt når man tenker på all elektronikk og ledninger det er i trollingbåter, skal ikke rare gnisten til før det smeller, har brukt propan til varme i høst....er ikke helt ufarlig det heller ;) men hva gjør man ikke for å ha det behagelig....

skal bli godt å få inn dieselvarmeren til våres ;) skal sette inn timer å så jeg kan ha det varmt til neste gang jeg skal utpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk froesak for den detaljerte innformasjonen, meget bra å hvite at innstalleringen var enkel. Trur det blir en Wallas men veit ikke om jeg skal velge en 1300 eller en større modell. Båten min er en TG-7200 med midt-kabin og den er 23 fot (7,2m) og 1300W er muligens litt for lite? mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Takk froesak for den detaljerte innformasjonen, meget bra å hvite at innstalleringen var enkel. Trur det blir en Wallas men veit ikke om jeg skal velge en 1300 eller en større modell. Båten min er en TG-7200 med midt-kabin og den er 23 fot (7,2m) og 1300W er muligens litt for lite? mvh Flodstrøm

Kan hende det blir litt lite med 1300w da ja. Vet ikke hvor stort rom du skal varme opp men. De større modellene er det litt mer montering på med tanke på opplegg av rør samt att der er betjeningsbryteren separat og må legges opp. her er siden jeg bestilte fra: http://www.seatronic.no/ det står litt mer info der.

skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.