Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret fiske på isen


rikky
 Share

Recommended Posts

Har bare en opplevelse med sjøørret på isen. Det var i fjor vinter, da kompisen min dro opp to pene blanke på rundt kiloen i løpet av fem minutter. Stedet var Tønsberg og utstyret var snøre snurra rundt en plankebit med 110 grams pilk og to opphengere agnet med makrell. Og, ikke uventet: Det var makrellen som ga fisk...

Sjøl fikk jeg en liten hvitting, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørrettfiske på isen er lov, men 100 meter regelen gjelder her også.

Jeg har fisket mye sjøørrett på isen, min metode er enkel.

Kort fiskestang med 0,30mm sene eller tykkere, dette for at ørretten ofte flyr både hit og dit under hullet, da er det greit med sene som tåler iskanten. Så skjøter jeg på tynnere sene i enden ca. en halvmeter. Her bruker jeg fluorkarbon(fortomssena til fluefiske) dette for at den er så godt som usynlig og veldig lite `minne`i sena, men for all del vanlig sene er ikke no problem det heller. Tykkelse: 0,20-0,25mm.

Så er det bare å feste en sylskarp liten treblekrok i enden, er det strøm i vannet har jeg gjerne et lite søkke i skjøten mellom tykk/tynn sene.

Klem to av de tre krokene litt nærmere hverandre, dette for bedre feste i siden på silda.

Fest krokene så midt på siden på silda som mulig. Etter min erfaring er det viktig at silda står så rett i vannet som mulig.

Senk silda ca. en meter-halvannen under isen. Jeg har også fått fisk dypere,men faren for torsk og hvitting er større jo lenger ned du kommer. Sjøørretten går ofte å jager helt oppe under isen. (Det gjør annen fisk også til tider)

Lag din egen nappvarsler, eller bruk den gamle gode kvisten. Husk å justere bremsen, så ørretten ikke møter sterk motstand med en gang!

Vær kritisk til ørretten du får opp.

Vinterstid er en tøff tid for den, behandle den forsiktig, og sett den fort ut hvis den ikke er blank og feit.

Sjøørrett er best til middag fersk, så jeg tar personlig ikke med meg mere enn det jeg skal ha til middag samme dag eller dagen etter.

Håper dette hjalp deg litt på vei.

Skitt fiske!!!!

Hilsen Rune A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har også endel erfaring med sjøørretfiske på isen, og min erfaring er at det skiller seg lite fra ismeite etter annen større ørret. Noen tips på veien:

Fisk 2-4m under isen, uansett hva dybden er til bunn. De største ørretene får du typisk over rimelig dypt vann. Har du grunn til å tro at småsilda står dypere, kan du selvfølgelig fiske dypere også, men det gjør i praksis ikke jeg lenger. Rent praktisk er det kjekt å ha med et gammelt håndkle ellere liknende til å tørke av sildeguffa fra hendene. Flytedressen lukter rimelig ufint etter noen turer ellers.

Hele sild/ brisling er det klart beste agnet. Agnfisk mellom 5 og 7 cm er gull. På de største agnfiskene bør du kappe av halen omtrent midt på haleroten, for bedre kroking. Hvis du bruker treblekroker, så bruk litt størrelse på de, slik at ikke ørreten sluker fullt så fort. Rundt #8 (Owner) er et greit utgangspunkt. Jeg bruke (Owner) sirkelkrok i størrelser rundt 2/0. Jeg har brukt sirkel i fire sesonger nå, og går ikke tilbake til treble. Bare husk at du ikke skal gi tilslag, men sveive fisken på. Siden det blir endel fisk som skal slippes ut igjen, bør du ta forholdsregler for at dette skal gå fortest mulig. Eksempelvis bør du ha en (nebb)tang lett tilgjengelig.

Myke ismeitestenger med multisnelle og 0,30 mono er min favoritt, med 0,30 fluorkarbon som spiss. Bruk minst mulig bly, siden vannstrømmen da vil gi liv til agnfisken. Det gjør ingenting at vannet drar agnfisken litt tilsiden for hullet, og lite bly gir mindre sjans for at var fisk spytter ut.

Dette med 100 meters grense til nærmeste elv-/ bekkemunning er ikke noe stort problem dersom målet er ørret av den typen som er verd å få. Min erfaring er at desto saltere vannet er, desto større er sjansen for virkelig fin (stor!) ørret. I viker med mye brakkvann blir det ofte mye støinger, og langt mellom de fine fiskene. Dessverre er gjerne isen på sitt minst sikre der sjøørretfisket er som best, så vær forsiktig. Husk at på tynn sjøis endrer istykkelsen seg fra "litt sketschy" til "livsfarlig" på altfor kort tid.

Vis måtehold! Det er mange som er rimelig skeptiske til ismeite etter ørret generelt, og sjøørret spesielt. Kommentarer av den typen som tidligere ble slengt til trollere, er ikke helt uvanlig. Dette har sikkert litt sammenheng med at endel drar på med x-antall snører, noe som ikke bare er ulovlig, men også usportslig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.