Gå til innhold
Fiskersiden

Drømmer man om den over 20kg. ?


sølvreven
 Share

Recommended Posts

sikkert en del som begynner å bli lei mitt fokus på fiskeglede, men vi stresser og maser nok i hverdagen så hvorfor skal man jage seg selv under fiske. Jeg tror at de som jager å jager stresser hit og stresser dit får å nå sitt mål også fisker dårlig. "Mislykket fisketur", "katastrofe" er noen av ordene som har blitt bruk som tittler på fisketur. Hva er egentlig det og finnes de, klart, for noen gjør det det, men da tror jeg man har feil innstilling/innfallsvinkel til det å være på fisketur.

Det er klart man til tider kan oppleve frusterasjon under en fiske tur, noe jeg gjorte sist fredag på lakefiske.

Isen tok tak i snøret uansett hva jeg gjorde, mens stengene til thilesen lå der så stille og pent å ga fisk, da kan til og med jeg bli forbannet. Det som skjer da er at man begynner å stresse, og mas og situasjonen blir egentlig enda værre, men å kalle det for en katastrofe, eller en mislykket fisketur er feil.

Jeg merer jo på meg selv at hvis jeg er skit gira og har veldig trua, man stresser når man pakker man stesser for å få ut fangsutstyret, gjør masse feil underveis, man glemmer utstyr hjemme, ja man gjør ofte mye rart under en slik situasjon.

Jeg husker den kvelden da jeg og Thile hadde vårt livsgjeddefiske på Øyeren. Vi hadde en veldig avslappet forhold til den turen. Vi hadde på oss paryhatter,hadde stettglass til drikke og rosapapptallerkner. Livet var bare utrolig deilig der vi tøffet ut på båten til Eivind at vi sammtidig skulle få så mye flott gjedde var jo bare en kjempe bonus. Vi tok det med ro brukte go tid, snakket å lo, rigga stenger ingen stress og mas. Og bang masse masse fisk.

Forbilder tror jeg mange av oss er i fiskesamenheng for den yngre garde og da må ikke fokus være kunn på mengde og størrelse, det er totalt feil læring. Vi må lære var yngre mennesker å glede seg, kose seg selv om fisken skulle utebli på en fisketur. Det å blanke skal ikke bli en stressfaktor for små unger/ungdom.

Å blanke er en del av det å være på tur.Er fisket dårlig så ta en paus grill litt, gå å lag konglekuer.

I hverfall kall aldri en fisketur ovenfor barn mislykket eller katastrofall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja over 20 kg er nesten urealistisk så drømmen er en på over 10 kg.

Men en storlaks på 7 eller litt mer er også topp.

Men får jeg en slik svær fisk så tror jeg at det hadde blitt sluppet ut igjen.

Som matfisk så klarer jeg meg med en mellomlaks 3-7 kg.

Og trenger strengt tatt ikke mer enn 1 eller 2 slike for å dekke mitt fiktive matbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarmen ved laksefisket er at vi fisker på en fisk som egentlig ikke spiser eller biter i einkvar tid. Det er utallige myter og sægner om laksen. Hvorfor biter den ikke, hva er det som GJØR, at den pløtsligt biter, hvorfor beit den ikke på min flue da den beit på naboen sin flue o.s.v. Det er mange og fasjinerende teorier som er sagt at dette er nøkkelen for suksess, men, det er en grunn til at det idag er mellom 5 og 6000 lakseflue mønstere registrert, der opphovsmannen/kvinnen hevdet å ha funnet nøkkelen til suksessen.

Eit av di store trekkplasteren for laksefisket får selvfølgelig tilskrives leksen sitt "skumle" vesen, dess størrelse og laksens sin "fighting Spirit" Få ferskvansfisk kan måle seg med denne flotte fisk i den forstand...................

-Tenk bare den tyskeren som sto i 5 timer og kjørte en laks i Torefoss i Etne eit år. Der var mange tilskuerer og elvesjefen ga goe råd. Men til slutt trøttnet laksen på all oppståndelse å masing å fjasing, svømte så opp mot fossefallet, braste opp i dette i to lange hopp, sleit 0,60 monofilen rett av og var borte PÅ OPPSIDEN AV FOSSEFALLET. Elvesjefens siste ord var: "den største laks han noensinne hadde sett"

Det er slike historier som etser seg fast i hodene våre og som bidrar til den spenning vi føler på når vi går etter en lakseelv med stanga i hånda. Ikke minst, det er den store du etter lang kamp har mistet du husker best av alle lakser du har vert bort i, ikke dei som kjem på land. mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer er viktig, og det spennende med fiske er jo at du aldri vet hva som skjer. Har alltid drømt om den store, men det har ikke vært det som har dratt meg ut på fiske. Er like glad uansett, det beskrives vel at jeg var i himmelen for en Fløyfisk på 96 gram (tror jeg det var).

Nå er jo jeg så heldig at jeg har fått den store, og til dere som vil sette det ut igjen, det vil/ville jeg også. Men når du står der med en trofefisk så er det ikke lett. Jeg hadde tårer i øyekroken når jeg kakka det flotte eksemplaret, på grunn av at jeg ønsket et minne (røkelaks og avstøpning). Påstår ikke at jeg gjorde det rette, men ikke døm før du selv er i situasjonen.

Jeg har nullstilt meg og er like glad i dag for enhver laks som jeg var før. Blir vel kanskje ikke like skjelven av en 5 kg's lenger, men gleden er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer er viktig, og det spennende med fiske er jo at du aldri vet hva som skjer. Har alltid drømt om den store, men det har ikke vært det som har dratt meg ut på fiske. Er like glad uansett, det beskrives vel at jeg var i himmelen for en Fløyfisk på 96 gram (tror jeg det var).

Nå er jo jeg så heldig at jeg har fått den store, og til dere som vil sette det ut igjen, det vil/ville jeg også. Men når du står der med en trofefisk så er det ikke lett. Jeg hadde tårer i øyekroken når jeg kakka det flotte eksemplaret, på grunn av at jeg ønsket et minne (røkelaks og avstøpning). Påstår ikke at jeg gjorde det rette, men ikke døm før du selv er i situasjonen.

Jeg har nullstilt meg og er like glad i dag for enhver laks som jeg var før. Blir vel kanskje ikke like skjelven av en 5 kg's lenger, men gleden er der.

Hvis noen i denne verden bebreider deg for å ha kakket den så send dem til meg så skal jeg fortelle de et alvors ord eller to.

:rolleyes::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så drømmer jeg titt og ofte om den store, men jeg vet å sette pris på alle laks jeg er så heldig å få til å ta flua mi. Har etterhvert fått en del, og sikkert mistet enda flere.

Jeg fisker stort sett i elver hvor sjansen for å få små og mellomlaks er desidert størst. Men det hender jo at en større laks biter på, men som regel ender det med at flua gliper taket. Og det er akkurat slik det skal være, de største skal være de vanskeligste....

Det jeg noen gang stusser på er at noen blir irritert, ja nærmest forbanna, når dem får smålaks. Ser overhodet ikke ut som om de setter pris på fangsten. Da lurer jeg litt på hva det egentlig er som driver dem. Fiske er da gøy og kos, iallefall for min del, og slik jeg ser det er det fint å ha drømmer.

En drøm jeg hadde for noen år tilbake, gjentok seg flere ganger:

Jeg fisket i elva "mi" og fikk på en storing, den var voldsomt sterk og hadde mange heftige utras og hopp. Og jeg fikk alltid laksen på land, men det som var det traumatiske var at den ble mindre og mindre etterhvert som jeg kjørte den. Og da jeg fikk den på land var den ca 1/2 kilo.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne for Walmann at det er forskjell på mål og drøm slik at han skal slippe å bekymre seg for at jeg skal blir frustrert over hva jeg skal finne på når jeg har fått den på 30. Jeg vil nok fortsatt bare drømme om en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva har dere igjen når drømmen er oppnåd ??

Man må i hverfall ikke glemme å kose seg på vegen dit. Hvis jaktet blir ovedgrunnen til fiske så blir det kjipt den dagen man lykkes. :):D

De fleste av oss tenker nok ikke på de megastore laksene når vi fisker. Realiteten er nok altfor langt unna til det. Men kosen med fiske er jo alltid der. Fremdeles like artig å kjøre på en sprelsk smålaks.

Så utgangspunktet er aldri å sette ny rekord, det er bare noe som ligger langt bak i "kålhodet".

Men når man en sjelden gang ser at det er noen skikkelige rugger på gang, vil nok adrealinet på enhver stige noen hakk

:)

Jeg får fremdeles skjelven når jeg kjenner en storlaks trekke voldsomt i markfortommen kast etter kast. Og jeg vet at den er godt over 10kg.

Det er jo alltid stemningen rundt laksefiske, miljøet, kameratene, forventningene, fri fra stress og mas etc. etc. som drar oss opp i elva. Synes faktisk det er mere moro å dra inn en s-ø i bekmørket på 1-håndsen enn en laks på 7-8kg. Akkurat pga. stemningen med å fiske om natta og å beherske teknikken.

Tror heller ikke ei lakseelv (stort sett) er rette plassen for unger. Vi har prøvd mange ggr. men det blir nok altfor ensformig og kjedelig dette fisket for de. Og ikke tror jeg de har godt av det heller. De får mere enn nok tid senere til å "kaste bort sommeren" med å stå i elva. Men de synes det er artig å være med far, bestefar og ligge i telt/campingvogn og tenne bål, grille og spikke litt i skogen etc.

Og høre på tullhistoriene til de "gamle".

Da har jeg mere tro på å ta med unga ut i naturen/fjellet, et lite fiskevann etc. og la de prøve seg og sjansen for fisk er mye større og heller begynne der.

Jeg er ihvertfall glad for at jeg ikke begynte laksefiske for tidlig, så fikk jeg oppleve ungdomstida på en normal måte :rolleyes: Ellers tror jeg nok ikke jeg hadde hatt noen kone idag

B)

Har nok sett de siste årene at far sjøl har tatt med unga oppe i elva og de har sittet og kjedet seg og vært forfrossen og lei og helst ville vært hjem med kameratene. Men ikke alle er jo like, så man kan jo alltids prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, skul vert ohyre spennende å trolle med

Disse 15-fot tohånds fluestengene med tubefluer

Jækligt god ide: to tohånds og 4-6 einhånds fluestenger apterte med forskjellige tubefluer. Tenk deg at få på en 15-20 kg laks utenfor Simris for eks. på noen av disse stengene. Synd jeg har så jekligt langt å traila båten, ellers hadde jeg gjort det nå i vår. Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som bruker to 15' fluestenger som er knekt helt oppe ved toppen til dorging. Han fisker tradisjonelt og bruker disse lange stengene som sidestenger for å få spredt snørene,

Tubefluer er faktisk en del brukt til riggfsike om høsten på Mjøsa, burde ikke være noen grunn til at de ikke funker til laksen også, så muligheten er der Espen.

Men fluestenger som ikke har navnet B&W er normalt noe dritt å kjøre storfisk på så det er kanskje like godt å bruke en downriggerstang sammen med tubene hvis en skulle prøve laksetrolling.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er drømmen der, selv om den er aldri så fjern. Har riktignok fisket på en laks i Rauma som ble tippet til ca.20kg, men sånt tar jeg med en klype salt. Man kan jo være heldig, men skal man ha en realistisk sjanse så måtte det bli i Alta (og gjett hvor jeg skal til sommeren?) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er drømmen der, selv om den er aldri så fjern. Har riktignok fisket på en laks i Rauma som ble tippet til ca.20kg, men sånt tar jeg med en klype salt. Man kan jo være heldig, men skal man ha en realistisk sjanse så måtte det bli i Alta (og gjett hvor jeg skal til sommeren?) :D

Misunnelig ? JA

Fisker sammen med en dansk fisker i Gaula, som pleier å ta en tur dit utpå sommeren.

Og hvilke bilder han sendte meg. 2 fluefangede praktlakser på godt over 13-14kg.++ med canyon i bakgrunnen. Men hvor han fisket i Alta var top secret etter som jeg forstod :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er drømmen der, selv om den er aldri så fjern. Har riktignok fisket på en laks i Rauma som ble tippet til ca.20kg, men sånt tar jeg med en klype salt. Man kan jo være heldig, men skal man ha en realistisk sjanse så måtte det bli i Alta (og gjett hvor jeg skal til sommeren?) :)

Hvordan vet du det nå? Verken utenbygs eller lokal trekning er foretatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.