Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport Fornebu 06.11


fiskeLine
 Share

Recommended Posts

Veldig mange fiskere. Jeg tror jeg har fått den største fisken i min fiskehistorie i dag, men multifilamentet mitt røyk!!!! enda han i butikken sa at denne ikke kunne ryke. Men gøy var det lell...fikk en liten sei på slutten og en til som ikke var så stor som jeg mistet. Så kom det tre karer fra Latvia som fikk fisk hele tiden og da dro jeg hjem. Har nok ikke bidratt med å senke vannstanden i dag.

HVa med dere? Caddis og Eirik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cascapedia

Synd med fisken. Men hvorfor bruke multifilament? Den er både dyr og har dårlig slitestyrke. Bruker det kun til tungt havfiske og fiske på store dyp.

Fordi han på Nordisk sa at det var det som gjaldt...og jeg hører jo på de...hva mener du jeg skal bruke da? Jeg liker nemlig ikke fiske med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

sitat:Opprinnelig postet av cascapedia

Synd med fisken. Men hvorfor bruke multifilament? Den er både dyr og har dårlig slitestyrke. Bruker det kun til tungt havfiske og fiske på store dyp.

Fordi han på Nordisk sa at det var det som gjaldt...og jeg hører jo på de...hva mener du jeg skal bruke da? Jeg liker nemlig ikke fiske med det

Som sagt fatter jeg ikke hva folk skal med multi til vanlig "kasteslukfiske" Det finnes sikkert like mange meninger som fiskere, men personlig synes jeg mange bruker multiline helt ukritisk. Jeg kastet meg også på "motebølgen" da fireline kom på markedet, men har stort sett gått tilbake til mono. Forsøkte det til røyefiske på isen, men mistet så mye fisk da ingenting "fjæret", at det sluttet jeg fort med.

Eneste fordelen med multi kontra vanlig mono er at den er stum. M.a.o har du mye bedre kontakt med hva som skjer i enden av snøret, en egenskap som trengs ved fiske på større dyp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Som sagt fatter jeg ikke hva folk skal med multi til vanlig "kasteslukfiske" Det finnes sikkert like mange meninger som fiskere, men personlig synes jeg mange bruker multiline helt ukritisk. Jeg kastet meg også på "motebølgen" da fireline kom på markedet, men har stort sett gått tilbake til mono. Forsøkte det til røyefiske på isen, men mistet så mye fisk da ingenting "fjæret", at det sluttet jeg fort med.

Eneste fordelen med multi kontra vanlig mono er at den er stum. M.a.o har du mye bedre kontakt med hva som skjer i enden av snøret, en egenskap som trengs ved fiske på større dyp

Vel det er mange gode grunner til å bruke multisene man kan bruke mye tynnere dimensjoner enn mono fordi den er mye sterkere og siden man kan bruke tynne dimensjoner så kaster man også mye lenger.Man kroker også mye bedre siden det ikke er strekk i multi.Man mister også mindre redskap med multi.

En ting man bør være obs på er at man bør ha en ganske myk stang som fjærer for ellers har fisken lett for å riste/slå seg av.

En fordel til er at den ikke tvinner seg og man kan hive langt med små sluk og spinnere osv.Jeg synes også at multi er mere slitestert enn mono i samme dim(Ved normal bruk).dog ikke mot stener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cascapedia

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

sitat:Opprinnelig postet av cascapedia

Synd med fisken. Men hvorfor bruke multifilament? Den er både dyr og har dårlig slitestyrke. Bruker det kun til tungt havfiske og fiske på store dyp.

Fordi han på Nordisk sa at det var det som gjaldt...og jeg hører jo på de...hva mener du jeg skal bruke da? Jeg liker nemlig ikke fiske med det

Som sagt fatter jeg ikke hva folk skal med multi til vanlig "kasteslukfiske" Det finnes sikkert like mange meninger som fiskere, men personlig synes jeg mange bruker multiline helt ukritisk. Jeg kastet meg også på "motebølgen" da fireline kom på markedet, men har stort sett gått tilbake til mono. Forsøkte det til røyefiske på isen, men mistet så mye fisk da ingenting "fjæret", at det sluttet jeg fort med.

Eneste fordelen med multi kontra vanlig mono er at den er stum. M.a.o har du mye bedre kontakt med hva som skjer i enden av snøret, en egenskap som trengs ved fiske på større dyp

Ikke enig. Jeg gikk motsatt vei av deg, og drøyde ufattelig lenge før jeg gikk over til multi. Nå bruker jeg Fireline eller PowerPro eller Leidlandsnøre på alle sneller utenom en, og det er den jeg bruker minst. Eneste jeg mener multi ikke passer til, er spinnfiske etter lask og ørret i elv, dette pga slitasje.

At det ikke fjærer mener jeg gir meg mer fisk, ikke mindre, særlig ved meitefiske, men også ved spinnfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Bruk multi, men alltid med monofortom.

Ditto.

Men en skal passe nøye på at ikke knutene blir feil.

Fukt knuten og stram den forsiktig opp.

Nor knuten ser bra ut kan du forsøke å trekke kraftigere i dan for å se at den holder.

Ofte ser de bra ut mellom multi og mono men den ryker ved litt press.

I dag kjørte vi igjen med monofortom og mistet en wobbler da den satte seg i bunn.

Men den røyk i rappaka løkka og ikke i noen knuter..

[ :D ]

Du for mote deg opp ser du å bli med ut en dag.

Mulig du kan få noen tips irl.

[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.