Gå til innhold
Fiskersiden

rapport fra frustrert fisker..


bullfrog
 Share

Recommended Posts

Turen startet ganske så bra. Møtte ChristerGj nedpå felleskjøpskaia. Ingen av oss hadde testet denne plassen før. Ganske med en gang jeg hadde kastet ut nappet det i stanga og tilslaget ga fast fisk. Den kjentes bra ut, men ramlet av etter en liten stund. Litt frustrerende er det alltid å miste bra fisk, men det gav i alle fall håp om at plassen ville gi fangst. Etter denne ble dog resultatet heller labert. Jeg fikk opp en liten sandflyndre og Christer fikk en liten hyse.

sandflyndrekb1.jpg

Bortsett fra det hadde vi problemer med slimålen, som raskt rensket krokene for agn. Mot midnatt måtte Christer ta turen hjemover. Jeg følte det var for tidlig, så jeg kjørte innom Trolla for å se om hvittingen var på bettet. Alt regnet de siste dagene hadde heldigvis fjernet mesteparten av snøen, så jeg kunne kjøre hele veien ned til brygga. Jeg fant raskt ut at hodelykta var glemt igjen hjemme, men månen gjorde sitt til at fiske var mulig likevel.

Jeg egnet den første stanga og dro til. Som så alt for mange ganger før: ut for søkke og takkel, men snøret var ikke med... Knuten mellom sene og sjokkfortom hadde nok en gang stoppet i stangringen og blitt slitt. Jeg sukket litt oppgitt, la fra meg stanga og satte meg ned og gjorde klar multi-tip stanga. Dro til, og heldigvis, denne gangen gikk knuten gjennom. Men hva var det for en lyd?! Jeg fryktet det verste, men lot taklet synke til bunns.

Så var det på'n igjen med påknyting av sjokkfortom og egning av nytt takkel på den andre stanga. Holdt litt igjen på kastet denne gangen og knuten overlevde. Etter litt forsiktig napping løftet jeg stanga, og kjente fast fisk i den andre enden. Her var det litt tyngde, men lite sprelling, så hvitting skjønte jeg fort at det ikke var. Opp i overflata kom en torsk. Etter litt manøvrering og balansering på brygga fikk jeg styrt torsken inn til et sted jeg kunne komme ned til vannet. Denne var ikke så feit som de jeg har tatt tildligere i vinter, men vekten var likevell respektable 4,93KG

torskxx2.jpg

Etter lite respons på den andre stanga bestemte jeg meg for å dra opp og se om det framdeles var noe agn der. Etter å ha dradd inn en del snøre skulle årsaken til lyden tidligere vise seg. Snørekaos! Her var det ikke noe håp om å få reddet snøret, så jeg pakket småirritert sammen den stanga.

Problemene skulle dog ikke ende her.. Klønete som jeg var klarte jeg å miste beastmasterstanga i bakken og når jeg børstet av snøen så jeg at plastikken på innsiden av to av stangringene på stanga hadde blitt ødelagt og ramlet av.

Nå begynte irritasjonen å gå over til lett sinne, og jeg mumlet en rekke stygge ord til meg selv. Det var enda ikke full flo, så jeg bestemte meg omsider for å kaste ut en gang til. Selvfølgelig så skjedde det igjen, søkke og takkel sa takk for seg og landet langt der ute ett sted! Da var tålmodigheten min slutt og sakene ble hastig pakket sammen og jeg kjørte hjem!

Akkurat nå har jeg mest lyst til å pakke fiskesakene bort for vinteren, for dette begynner å bli sinnsykt irriterende (og ikke minst dyrt..). Jeg har sikkert mistet rundt 15 søkker og takkler p.g.a. dette og jeg aner ikke hvorfor.. Bruker albright knuten, men det er ikke bare med mine egne knuter jeg får til dette. Det samme har skjedd med begge settene jeg kjøpte fra Baardsen (med ferdig påspolet snøre og sjokkfortom. Det har vel sansynligvis noe med kasteteknikken min å gjøre, men samme hva jeg gjør og hvordan jeg kaster skjer dette! :D OPPGITT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tykk sjokkfortom bruker du ?

Jeg har også slitt i kastet et par ganger,men tror det kan ha noe med at jeg brukte for tykk sjokkfortom. Stiv sjokkfortom har en tendens til å spinne seg opp på spolen hvis den ikke holdes stram hele tiden, og da kan det bli krøll i kasteøyeblikket.

Samme hvis du kaster med for "bråe" bevegelser...

Men håper ikke at du gir opp kystmeite bare pga en kveld med litt trøbbel ;)

Finn deg et stort jorde og begynn med en teknikk og prøv føst med korte kast, forså å gradvis øke pådraget.

Når du har fått inn tekniken, er det bare å dra til så det knaker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv denne istedet. Vet ikke om det er knuten som gjør det, men på denne knuten stikker ingen av knuteendene framover samt at knuten er veldig fint tapert. Jeg trur du har for brå bevegelser i kastet ditt. Prøv heller å få en progressiv kasterytme der den største krafta er til slutt i kastet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv denne istedet. Vet ikke om det er knuten som gjør det, men på denne knuten stikker ingen av knuteendene framover samt at knuten er veldig fint tapert. Jeg trur du har for brå bevegelser i kastet ditt. Prøv heller å få en progressiv kasterytme der den største krafta er til slutt i kastet

Støttes. Og unngå 0.80 sjokk til du får taket på det. 0.60 tåler mye frem til du begynner med powercasting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra rapport, og ikke gi opp ;);)

knuta Vilhelm viser er knallbra, når du forsiktig strammer multien, skal den legge seg slik at den blir tapert. genial knute som holder B) . har aldri hatt problemer med denne knuta, den er sterk, og lager aldri trøbbel med stangringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både med og uten lim på knuten uten at jeg har merket særlig forskjell.

Bruker forøvrig 0.70. Jeg tror det er en fin blanding av knute med ende som setter seg fast i ringen og bråe bevegelser i kastet som noen nevner. Når det er sagt har jeg også prøvd å kaste med metoden der en legger søkket på bakken bak seg og nærmest bare drar stangen over hodet og selv da har ting gått galt. :)

Jeg pakker nok ikke sammen sakene helt enda, selv om det ikke føltes verdt det i går.. Blir vel ett nytt forsøk i morgen og da skal jeg teste den knuten du foreslår Vilhelm! Det at ingen ender stiker ut mot stangringene i kastet høres veldig bra ut! :lol:

Takker for tipsene alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har problemer med at enden på knuten setter seg fast i stangringene, går det også an å la det være ca en tomme igjen av den tykkeste monoen når du kutter inntil knuten, bråker en del i ringene, men det fungerer faktisk, kan også være greit, dersom det samler seg mye skitt i fortommsknuten.

Tror nok at det virkelige problemet ligger i kastet, men kan være verd et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å feste sjokkfortommer nå med den nye knuten. Har bare ett lite spørsmål til bildeforklaringen.

Helt på "slutten" av knuten, skal enden av linen (fra snella) forran eller bak den store "loopen"? (Det siste en gjør før en begynner å stramme)

Vanskelig å forklare, men håper dere skjønner hva jeg mener.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.