Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt 650 liters akvarie, fra start og utover.


berkley
 Share

Recommended Posts

Skal hente nytt akvarie på fredag, og trenger derfor hjelp til valg av fisk.

Har tenk på følgende:

Ca 10 praktbotiar

Noen ancistruser

En svær gibbiceps ( Har fra før )

Noen corydoraser

Neontetraer

Sølvhaier

Og en annen type tetra ?

Trenger tips!

Edit: FANT UT AT DET IKKE VAR 720 LITERS, MEN 650. 60x60x180.

Endret av berkley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noen skalare, en stor stim rødmunnstetra eller kardinalneontetra? Øksefisk, sommerfuglfisk, osv os. Kansje en ide å finne ut om du skal holde deg til sydmerikanske, asiatiske eller vill blanding av fisk. Finnes mye flott. Sandtypen din bestemmer også en del på fiskevalget. Skarpe steiner utelukker bunnfisk som corydoraser ol da de skader seg på skarp grus.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper blåsesand på biltema for 49 kr for 25 kg:D Inneholder ingen skadelige tungmetaller for fisken, det gjør derimot den svarte typen. Jeg skal ha den lyse. Kornene er runde og små.

Har tenkt litt på skalare, men kan ikke ha neotetra, de spiser scalarene opp når de blir litt store. Rødmunnstetra er jo en god ide.

Jeg får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av corydora liker jeg best Panda'varanten, hva med en 8 til 10 stk av de?

Sølvhaiene synes jeg tar for stor plass i karet, og siden de holder seg høyt i vannflaten, kan du fint bytte dem ut i øksefisk, som også går høyt.

Kanskje ha en stim scalare i sammen med rødmunn tetra?....da ryker de andre tetraene, men men... :D

En apistogramma art eller to går jo fint i et så stort akvarium,...gi dem et revir så er de fornøyde(en hann+tre hunner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 720 litern ville jeg gått for mye planter, mye røtter og mye tetra.. f.eks 30-50 neontetra og flere stimer/grupper med dvergciklider(apistogramma), f.eks Ap. Pandourini, ap.nijsenni osv.. kan fint ha en 4-5 forskjellige arter i en 720 liter.. Du ka da og ha 2 grupper med forskjellige pansermalle (corydoras), samt flertallige ancistrus..

Vi gleder oss til bildene

(kanskje jeg skal pusse glass og ta noen bilder fra mitt og... noe som minner meg på at Acaraene skal ut (uansett hvor fin de er), da de griser så fælt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei ikke pyse fisk slipp nedi en Australsk lunge fisk.de er helt konge . De sluker alt du slipper nedi til og med muslingene klarer den og knuse he he.Den er og fin når du skal rense akvariumet .Det er bare og slippe den på gulvet så går den og loffer rundt mens du gjør rent akvariummet .Men slipp ikke store steiner ned i akvariet de slenger den rundt om natta spesielt om det blir mindre vann i akvariet da tror den det er tørke tid og begyner og grave :D passer forresten ikke med annen fisk en katte malle .Den liker og bli klødd på hodet men for den først ellers får du en lite plesant overaskelse he he (ps den blir over 1 meter)

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hatt oppi en stim med 200-300 kardinaltetra (forøvrig synes jeg disse er mye penere enn neontetra) og en fin blanding av loricariidae-maller. Nevner hypancistrus som eksempel. Ancistruser er forøvrig enkle å få til å legge egg, så de kan det også være morsomt å ha nedi der. Hadde noen L260 (hypancistrus sp.), få maller som er penere enn den spør du meg! Forholdsvis enkle å holde er de også.. Anbefales! L333 er også veldig fine..

En del planter og mange røtter og huler hadde gjort seg. Kanskje ikke helt sunt for lommeboka, men vakkert blir det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hatt oppi en stim med 200-300 kardinaltetra (forøvrig synes jeg disse er mye penere enn neontetra) og en fin blanding av loricariidae-maller. Nevner hypancistrus som eksempel. Ancistruser er forøvrig enkle å få til å legge egg, så de kan det også være morsomt å ha nedi der. Hadde noen L260 (hypancistrus sp.), få maller som er penere enn den spør du meg! Forholdsvis enkle å holde er de også.. Anbefales! L333 er også veldig fine..

En del planter og mange røtter og huler hadde gjort seg. Kanskje ikke helt sunt for lommeboka, men vakkert blir det!

Disse L-ene dine minner veldig om de 1000kr+ jeg siklet på da jeg hadde akvarium.

Veldig moro å få prikkesjuka da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200-300 kardinal tetra blir litt mye etter min mening, iforhold til pris mener jeg da.

Har oppdrettet ancistrus noen ganger før. Leksparet jeg hadde fikk et stort kull sist gang, ca opp i mot 100 yngel. Tok de med på hytta i en 25 liter. Varmekoblen ble ødelagt og kokte ynglene. Ble ihvertfall fiskesuppe ut av det. Men skal få fatt i en stor ancistrus hunn nå. Har en fin hann jeg vil oppdrette.

Henter akvarie på fredag. Må bygge lysarmatur, kjøpe ny sand, +++, Starter med lite fisk osv i starten, så får jeg få mer og mer etterhvert.

Har helst lyst på svart sand, for jeg synes dette fremhever fiskenes og plantenes farge, men jeg finner ikke svart grus som er liten og finkornet.

Startet med 3 sekker fra Biltema av den lyse blåsesand varianten.

Har en del javabregne fra før som jeg skal ta over, samt 3 røtter.

Følger med ca 50 malwi ciklider tror jeg det var. Disse må jeg også kvitte meg med først.

Skal på storauksjon på lørdagen, kommer til å selge en del der for å rydde opp i rotet jeg har. Har 2 akvarier som er oppe å går nå. Et 227,5 liter og et 128 liters. Skal selge 227,5 literse, få inn 720 literen, og bygge om 128 literen til biotop malleakvarie. Har noen små akvarien i garasjen som også må vekk :D

Bilder av prosjektet mitt kommer etterhvert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg uten tvil kjørt på med Cyprinus carpio ...

Men har forståelse for at andre ikke helt deler min mening der.

Har mye fin Koi hvis du trenger. Fra 30,- for stykke.

Ellers er drømmen min ett stort akvarium med 40-50 piraya, noen fine røtter og lage en fin Amazonas etterligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg uten tvil kjørt på med Cyprinus carpio ...

Men har forståelse for at andre ikke helt deler min mening der.

morsomt med karpe, men egentlig en dårlig akvariefisk. Roter i filler all vegetasjon, og vokser alt for fort. Ville heller gått for suter, karuss og sørv, og kanskje noen "normale" gullfisk. Dvergmalle er også en morsom akvariefisk, men går dårlig sammen med små fisk av andre arter, da den spiser dem opp. Abbor er også artig, men også den er grådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha neontera eller annen stimfisk legg klinkekuler i bund på karret i stedet for sand så får du yngel på stim fisken din det var det ingen som viste det tenker jeg he he :). Amerikanske siclider er jo også artige. Yngler veldig lett og blir store i alle fall mange av de ellers er jo diskus artig men dyrt hold deg unna piraia i alle fall de som er kjøtt etende vannet blir luktende vondt og bund blir helt grønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsomt med karpe, men egentlig en dårlig akvariefisk. Roter i filler all vegetasjon, og vokser alt for fort. Ville heller gått for suter, karuss og sørv, og kanskje noen "normale" gullfisk. Dvergmalle er også en morsom akvariefisk, men går dårlig sammen med små fisk av andre arter, da den spiser dem opp. Abbor er også artig, men også den er grådig.

Lang(lang)tidsplanen er hagedam... så de skal ikke være i akvariet hele tiden.

:)

Vokser de seg for store innen hagedammen er på plass hos meg, har jeg bekjente som har slike dammer og som mer enn gjerne er fosterforeldre i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.