Gå til innhold
Fiskersiden

Oppblåsbar Flytevest


ovejan
 Share

Recommended Posts

Anbefaler Regatta Freesafe. Selfølgelig lett i få tak i deler, solid og bra design. Den nyeste utgaven av denne har fått neoperen i nakken og er blitt enda mer behagelig.

Regatta Freesafe

Har en Freesafe som er 6 år gammel og en jeg kjøpte i fjor.

Kjøp en modell som har borrelåslukning, i disse er tettere slik at det ikke er så stor risiko for at regnvær skal utløse vesten.

Crewsaver som vel er orginalen er også veldig bra, det er den som brukes av mannskapene på seismikkfartøyene i firmaet jeg jobber. VG Shop hadde tidligere et godt tilbud på Crewsaver, men fant den ikke da jeg sjekket i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg har vel hatt bortimot tjue slike vester over en periode på drøyt ti år, vestene har vært brukt både til yrkesbruk og fritid. Jeg har prøvd Baltic, Regatta og Crewsaver. Jeg synes vestene stort sett er like når det kommer til funksjonalitet, men jeg må berømme Baltic for å lage seige saker. Jeg har vester kjøpt i 1998 som fortsatt fungerer som de skal. Langt nyere vester av de andre fabrikatene er kassert på grunn av at de ikke holder på lufta.

EDIT: Hvis du er redd for at redningsvesten skal løse seg ut i fuktige omgivelser velger du hydrostatisk utløsermekanisme, disse må 10-15 cm under overflaten før de løser ut. Redningsvest med kun manuell utløsermekanisme er egentlig ikke en redningsvest, etter min oppfatning. Et slikt plagg skal holde deg flytende selv om du er svimeslått.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt bortimot tjue slike vester over en periode på drøyt ti år, vestene har vært brukt både til yrkesbruk og fritid. Jeg har prøvd Baltic, Regatta og Crewsaver. Jeg synes vestene stort sett er like når det kommer til funksjonalitet, men jeg må berømme Baltic for å lage seige saker. Jeg har vester kjøpt i 1998 som fortsatt fungerer som de skal. Langt nyere vester av de andre fabrikatene er kassert på grunn av at de ikke holder på lufta.

EDIT: Hvis du er redd for at redningsvesten skal løse seg ut i fuktige omgivelser velger du hydrostatisk utløsermekanisme, disse må 10-15 cm under overflaten før de løser ut. Redningsvest med kun manuell utløsermekanisme er egentlig ikke en redningsvest, etter min oppfatning. Et slikt plagg skal holde deg flytende selv om du er svimeslått.

Korleis veit du om ein sånn vest virker eller ikkje? Er det ikkje bare ei tynn pølse som blåser seg opp i kontakt med vatn? Kor mykje koster det å fikse den visst uhellet er ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster ca 200kr for sett med ny utløsertablett og CO2 patron.

Regatta reservesett

For å sjekke at vesten er tett bør den blåses opp manuellt en gang i året eller når en har mistanke om at noe kan ha skjedd. Utløsertabletten skal også skiftes årlig og mekanismen skal inspiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster ca 200kr for sett med ny utløsertablett og CO2 patron.

Regatta reservesett

For å sjekke at vesten er tett bør den blåses opp manuellt en gang i året eller når en har mistanke om at noe kan ha skjedd. Utløsertabletten skal også skiftes årlig og mekanismen skal inspiseres.

Beste måten å sjekke vesten på er følgende:

1. Kjøp sett med ny patron og utløsermekanisme.

2. Ta på deg vesten.

3. Hopp i havet.

4. Når du kommer opp lar du vesten forbli oppblåst. Sjekk den time for time i starten, jeg pleier å la den ligge i 24 timer før jeg avslutter vurdering av tetthet. Litt lekkasje er akseptabelt. Hvis vesten taper mye luft i løpet av kort tid blir vesten enten returnert til forhandler med klage eller kassert.

5. Tøm vesten for luft, skyll den godt, bytt patron og utløser.

Etter min mening er det smart å teste vesten på ordentlig vis. Da ser du om borrelåser/glidelåser slipper som de skal, og at vesten dermed blåser seg opp til den formen den faktisk skal ha. Dessuten er det smart å vite hvordan vesten fungerer!

Jeg gjør dette hvert år eller annet hvert år, avhengig av type vest. Og som sagt: Hittil er det kun Baltic-vestene jeg har som er brukbare etter å ha nådd ti års alder.

Korleis veit du om ein sånn vest virker eller ikkje? Er det ikkje bare ei tynn pølse som blåser seg opp i kontakt med vatn? Kor mykje koster det å fikse den visst uhellet er ute?

Du har rett i at vesten er en "tynn pølse", men det er jo det som gjør den genial. Ingen annen type redningsvest er like behagelig i bruk, og like egnet eksempelvis til yrkesbruk - eller fiske.

Når det er sagt: Vestene er klart mer utsatt for feil enn en vanlig redningsvest fylt med noe som flyter. Er du ute etter vest til bruk i nødsfall i båt, eller vest til barn, ville jeg valgt den tradisjonelle typen.

Abbor har nevnt prisen på fiks. Skal du være nøye, og bytte dette hvert år, blir vestene faktisk ganske dyre med åra...

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jeg kjøpte på europris, og den er genial!

Har ennå ikke falt utti med den på meg! :D

Men seriøst så virker den grei, men det hadde vel ikke vært dumt å teste den...

Har den samme vesten.

Min lå i et"vanntett" skott når jeg ikke brukte den. Så viste det seg at skottet var ikke så vanntett allikevel og sto og samlet regnvann. Vesten løste ut og det ble problemer med å få den ut av skottet, sånn med en gang - så jeg måtte vente noen dager. Har fått den ut nå, men jeg tror jeg skal få problemer med å få tak ny utløserstæsj... hvis dette ikke er standarisert - noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den samme vesten.

Min lå i et"vanntett" skott når jeg ikke brukte den. Så viste det seg at skottet var ikke så vanntett allikevel og sto og samlet regnvann. Vesten løste ut og det ble problemer med å få den ut av skottet, sånn med en gang - så jeg måtte vente noen dager. Har fått den ut nå, men jeg tror jeg skal få problemer med å få tak ny utløserstæsj... hvis dette ikke er standarisert - noen som vet?

Hva slags merke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utløsertabletten skal også skiftes årlig og mekanismen skal inspiseres.

Avhengig av bruken, og hvis bobbinen (utløseren) ikke har vært utsatt for fuktighet, behøver man ikke skifte den årlig. Det er hovedsakelig to varianter på markedet (husker ikke navnene i farta). Den ene typen har produksjons dato og måned stemplet på seg. Den skal skiftes etter maks 4 år. Den andre typen har en utløpsdato stemplet på seg, og skal da selvfølgelig skiftes deretter. Men jeg kan gjerne forestille meg at det er forumbrukere her som er nødt til å skifte årlig, etter x antall turer i dårlig vær <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en "New England" fiskevest. Vesten er fullt funksjonell med masse lommer og alt av annet stæsj, men den er sydd dobbel. Mellom inner- og yttervest ligger en oppblåsbar vest med kullsyrepatron og det hele. Utrolig praktisk, men kan bli varmt midtsommerstid. Uansett, med kombinasjonen av fiske- og flytevest har du alltid vesten på uansett og den er aldri i veien. Kjøpte saken på Finn De Lange i Bergen for en fem-seks år siden. Anbefales virkelig!

Men... jeg har vært nær hjertefeil et par ganger når den plutselig har gått av under fiske i skikkelig vestlandsregn! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bråker noe sinnsykt når vesten blåser seg opp. Om man ikke får sjokk av å ramle uti så sørger vesten for det :)

Jeg hang vesten på knaggen i gangen. Minstemann klarte ikke å motstå fristelsen fra å dra i den røde kula som dingla i den hvite snoren. Jeg kan garantere at bleia ble våt av sjokket :lol:

Forøvrig bruker jeg gjerne seilervest når det er kaldt, og egentlig ellers også, syns seilervest er behagelig å ha på, er ikke 100% komfortabel med "pølsa over nakken" følelsen ved oppblåsbar vest. Bruker også en kanovest innimellom, den gir 100% fri arm/skulder bevegelse, noe som er greit når man skal kaste, ulempa er skrittreimen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bråker noe sinnsykt når vesten blåser seg opp. Om man ikke får sjokk av å ramle uti så sørger vesten for det :)

Jeg hang vesten på knaggen i gangen. Minstemann klarte ikke å motstå fristelsen fra å dra i den røde kula som dingla i den hvite snoren. Jeg kan garantere at bleia ble våt av sjokket :lol:

Forøvrig bruker jeg gjerne seilervest når det er kaldt, og egentlig ellers også, syns seilervest er behagelig å ha på, er ikke 100% komfortabel med "pølsa over nakken" følelsen ved oppblåsbar vest. Bruker også en kanovest innimellom, den gir 100% fri arm/skulder bevegelse, noe som er greit når man skal kaste, ulempa er skrittreimen..

Både seilervester og kanovester kan være veldig behagelige og lite i veien. Men de er ikke nødvendigvis redningsvester. En redningsvest skal snu deg og holde deg flytende selv om du ikke er bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både seilervester og kanovester kan være veldig behagelige og lite i veien. Men de er ikke nødvendigvis redningsvester. En redningsvest skal snu deg og holde deg flytende selv om du ikke er bevisst.

Ser det poenget, men har ikke brukt redningsvest siden før jeg begynte med seiling, dvs fram til jeg var 8 år gammel. I løpet av de 30 årene som er gått har jeg ikke vært i nærheten av å være bevisstløs når jeg har ramlet i vannet, og det har jeg gjort mye, særlig i forbindelse med jolle og brettseiling. Jeg har heller ikke hørt om noen (voksne) som antaes å ha druknet fordi de har vært bevisstløse, og vesten ikke har snudd dem.

Derimot har jeg to slekninger som har drukna, den ene falt og slo seg bevisstløs på brygga, ramla i vannet og drukna. Den mannen har aldri vært i nærheten av en vest. Slekning nr. 2 ramla ut av båten når han dro garn, han har heller aldri vært i nærheten av en vest, og var sjeldent edru, begge var nordlendinger og ingen av de kunne svømme.

Forskjellen i sikkerhet er om man har vest på, eller ikke. Dette med å snu bevisstløse (voksne) er en teoretisk/marginal øvelse i sikkerhet som jeg rett og slett ikke ser nytta i å forholde meg til. Men unger som ikke kan svømme skal ha redningsvest. Når de kan svømme syns jeg det er helt ok med seilervest, med mindre man er ute midt på vinteren, eller under mer ekstreme forhold.

Edit: Jeg har da, stort sett altid, brukt seilervest, mye fordi jeg ikke er noen "storsvømmer", svømmer greit, men er ikke 100% komfortabel :blush: Har ramlet uti uten vest, det var ikke noe særlig, for å si det mild..

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.