Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske i elva Mørrum i Sverige


Speyer
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg begynnt å snuse litt på denne plassen i Sverige, som

sagt tidligere, så har jeg fått fri en langhelg, da resten av familien skal reise vekk.

Jeg har hvert litt å sett på Elva Mørrum i Sverige på nettet, den skal visst være fantastisk på sjøørret fiske og litt laks i begynnelsen av mai!

Så det passer jo fint da jeg har fri i fra 9-14 mai, er det noen som har hvert der? eller vet om

noen billige kjekke boliger/hytter som en kan leie der?

Tips og triks taes imot med takk!!

Mvh

Speyer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynnt å snuse litt på denne plassen i Sverige, som

sagt tidligere, så har jeg fått fri en langhelg, da resten av familien skal reise vekk.

Jeg har hvert litt å sett på Elva Mørrum i Sverige på nettet, den skal visst være fantastisk på sjøørret fiske og litt laks i begynnelsen av mai!

Så det passer jo fint da jeg har fri i fra 9-14 mai, er det noen som har hvert der? eller vet om

noen billige kjekke boliger/hytter som en kan leie der?

Tips og triks taes imot med takk!!

Mvh

Speyer :lol:

Är ju inte den lättaste perioden du valt dig... Mitt i maj är förmodligen den absolut svåraste perioden att få fisk där nere. Havsöringen har vandrat ur älven och dom stora kubbaran på väg upp (20kg+) Är rätt och slätt lite fiske på älven i denna period. Många inkl mig själv har fiskat mycket i ån i maj man aldrig fått fisk på land i maj.

Men detta sagt så är det ingen omöjlighet. Snittvikten ligger ju på över 10kg i maj, så biter det kan det vara drömfisken!!

Vet inte vad för regler som gäller numera, var några år sedan jag sist fiskade där, men att anpassa linval efter vattenflöde. Själv fiskade vi ofta sinktip eller S1 i maj. Flugvalet variera, men ullsocken och lawson är ju klassiker. Pool 4 är väl den pool som vanligtvis brukar produsera mest fisk i maj, men här är det köfiske. Jag hade satsat på dom nya sträckorna längre upp. Fiskade själv mycket på sydkrafts sträcka innan den blev en del av domäns stäckor. Rosendala sträckan var min favorit. Gränsar till pool 32. Ang boende så får jag bara hänvisa till google.

Skit fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är ju inte den lättaste perioden du valt dig... Mitt i maj är förmodligen den absolut svåraste perioden att få fisk där nere. Havsöringen har vandrat ur älven och dom stora kubbaran på väg upp (20kg+) Är rätt och slätt lite fiske på älven i denna period. Många inkl mig själv har fiskat mycket i ån i maj man aldrig fått fisk på land i maj.

Men detta sagt så är det ingen omöjlighet. Snittvikten ligger ju på över 10kg i maj, så biter det kan det vara drömfisken!!

Vet inte vad för regler som gäller numera, var några år sedan jag sist fiskade där, men att anpassa linval efter vattenflöde. Själv fiskade vi ofta sinktip eller S1 i maj. Flugvalet variera, men ullsocken och lawson är ju klassiker. Pool 4 är väl den pool som vanligtvis brukar produsera mest fisk i maj, men här är det köfiske. Jag hade satsat på dom nya sträckorna längre upp. Fiskade själv mycket på sydkrafts sträcka innan den blev en del av domäns stäckor. Rosendala sträckan var min favorit. Gränsar till pool 32. Ang boende så får jag bara hänvisa till google.

Skit fiske!

Ok, har du noen andre elver du kan anbefale i Sverige i denne perioden? som du mener er bedre?

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har du noen andre elver du kan anbefale i Sverige i denne perioden? som du mener er bedre?

Mvh

Speyer

Ingen bättre än mörrum i den perioden. Är bara det att fisket är svårt. Är som första veckan i juni här hemma, stor men få fisk. Men absolut inte omöjligt, men måste bara har lite flax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bättre än mörrum i den perioden. Är bara det att fisket är svårt. Är som första veckan i juni här hemma, stor men få fisk. Men absolut inte omöjligt, men måste bara har lite flax.

Det er heilt riktig det som Lho forteller, en mellomperiode så og si. All sjøørret raser ut frå vassdragen når vårtemp. på vannet når 13 grader och over det er det ingen sø igjenn oppe i vassdragen. Det er en sjangsning den tiden. Tidlig dei förste dagene i mai, og om det har vært en regnig og forholdsvis kall vår, ja da er sjansene store, både på "Blänkare", d.v.s. feit vårørret som er opp og snuser etter mat. Det kan også gå opp en del nykommen storlaks den tia og er det kalt i vannet (10-12°) då må du halde hart i stanga når det biter på...

Du må antagelig bestille fiskekort på førehånd, hvis du reiser ner uten dette og fisket virker lovende, ja da er det fullt (begrenset kortsalg). Nakkdelen med å førehåndsbestille er att hvis fisket er dårlig har du alle reden betalt. Men, uansett, du får en fantastisk opplevelse hvis du reiser. Naturen rundt Mörrum är grandios og jeg kan love deg, får du ingen fisk selv, så kommer du i vart fall å få sjå mye stor laks, ja, jækligt stooooor laks som vanligvis fanges av di slu lokale fiskespesialistene.

Ellers er det kunn dei nordlige elvene i sverige som kan by på noe søørretfiske inn i mai og den næreste er elven: Ljungan med "Grenfossen". Men det er for langt for deg å reise trur jeg.

Bedre da å satse på kystfisket etter sjøørret på "Österlen" (med flue eller spinn), det kan være meget givende den tia, spesiellt hvis du klarer å stå opp ørtidlig om morningen (fisket kan være best på natta i mitten mai, husk på det). Du fisker fra Simrishavn og sørøver, nesten ned til Ystad (til "Ale stenar").

Du kan i tillegg også besøke Mörrum som "turist" og sjangse på å få et dagskort (nattfiske er forbudt).

Ellers, hvis du reiser til Mörrum må du for all del også ta med Thunder & Lightning i størrelse 6, 4,2,1/0

i tillegg til dei som Lho har nemnt tidligere. Trur pool 1, "Ettan" er en av di giftigste på den tia, hvis det er vann i elva (>20 m3/sek ca). Den ligg midt i Mörrum, ved fiskekontoret. mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Scottland?

Har selv tenkt meg 4-5 dager i Gaula i juni :) Er ikke nødvendigvis mye fisk der heller, men snittvekta er bortimot 10kg!

Lykke til

Tusen takk for mange gode tips!!

Blir nok en tur til Sverige får jeg håpe, nå får vi bare håpe på at kompisen min får perm i fra familien han også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips!!

Blir nok en tur til Sverige får jeg håpe, nå får vi bare håpe på at kompisen min får perm i fra familien han også....

vil også chance etter sjøørret på kysten. har dyrket dette fiske på Østerlen og Listerlandet i 8 år nå. og der er gode chancer for stor Sjøørret der. i starten av maj kommer som regel tobis ind under land nå¨r vandtemperaturen er over 7 grader. da kommer de store sjøørret etter. da er det bare at hoolde fast i stangen.

http://skjernaasam.dk/php/Index.php

sjek dette link.

måske ingen grund til at reise til Sverige her. fangstrapporteringen for 2006 er i hvert fald bedre end for Mørrum.

mest 2 års laks i den elv. altså mellem 5 og 9 kg.

vanskeligt fiske, men flot natur og vanskeligt er det jo også under alle omstændigheder i Mørrum.

dagskort koster 100 Dkr. på et langt stræk 13 km på hver side av elva.

om det ikke blåser kan det være skønt at fiske her.

desuden en av DK´s største grejbutikker i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får fiske i Mørrum eller Emån, legg ihvertfall inn en fyldig rapport når det er gjort. Når sant skal sies er de to elvene ett av de største drømmene mine å få fisket her i Skandinavia

Är bara å köpa kort i någon av åarn. Mörrum är öppen för alla, detta gäller även fliserydsträckan i Em. Det går oxå fint att söka efter kort på dom klassiska sträckorna tillhörnade ulfsparre i em. Lite svårare kanske att få komma till här, men ingen omöjlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är bara å köpa kort i någon av åarn. Mörrum är öppen för alla, detta gäller även fliserydsträckan i Em. Det går oxå fint att söka efter kort på dom klassiska sträckorna tillhörnade ulfsparre i em. Lite svårare kanske att få komma till här, men ingen omöjlighet.

:unsure: Frent... Vet du noe ang prisene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det lønner seg å dra dit? :)

Har fisket mange år på Ulfsparres før om åren, likeså i Mørrum. "når det lønner seg", hmmmmm? spørs da hva du ønsker mest at fiske etter?

Vårfisket (mars, april, mai, i begge elvene) dreier seg mest om utvandrende "støing", men forholds feit fisk (spiser i løpet av vinteren etter gyting på forskjellige arter av byttesfisk), men det er også en god del "blänkare", d.v.s. fisk som er kommen opp i vassdraget på vårvannet for å finne mat (småfisk). Denne fisken er ikke like stor som den utvandrende fisken men, toppkvalitet (2-5 kg klotrund fisk), og jævlig sprek.

Lenger ut i mai kjem storlaksen smygende opp i systemet (kunn i Mörrum da, veldig lite av den sort i Em) og da er det kun laksefiske i løpet av våren-sommeren (kunn Mörrum)

Når du kjem in i august, da er dette starten på sjøørretoppgangen, og da er det di virkelige kolossene som stiger. Det er da verldensrekordene ligg i fare for å bli sprekket. Sist verldensrekordet i Em var på over 15 kg (på en #8, enkelkrok type "Green But" på poolen "Old mans place", og det var i August.

Fisket drives da i Agust, Sep. Okt. Likeså i Mörrum. Det er også da du kan få sjå dit livs fisk enda du ikke har fått den til å bite. Kan være et skådespill bare å sjå på fisk i den tia.

Det enn skal være klar over er at dei to elvene er meget kraftig (100%) regulerte til kraftformål (dokk med minstevassføring) og enn kan aldri forvente at vannet stiger ved regn. Meget vanlig er deremot at vannet synker!!?? p.g.a. at stasjonene skal spare på regnvannet. Elvene har ca 10-12 demninger kvar av dei og det medfører meget og ugunstig, stabil vassføring i fiskeperioden/sesongen igjennom. Dette er baksiden av disse så utrulig vakkre, idylliske og berømte fiskeelvene.

Gjennomsnittvikten i Em ligg på ca 5 kg under vårfisket, og på ca 7 kg under høstfisket

Her nemnde Lho "Fliserydsträckan" i Em. Den ligg lit lenger opp i systemet og fisket der er ikke like bra på vårfisket som det er ner mot osen (Ulfsparres) av den grunn at Blänkarna ikke vandrer så langt opp på vårsiden. Når vannet når 13°C vandrer all sjøørret ut ur vassdragen som renn ut i Østersjøen

Fluevalg om våren dreier seg mest om tubefluer, men også större enkelkrok/dobbelkrok fisker godt. Særleg fungerer fluer som minner om småfisk bra på Blänkarna. På høstfisket er det deremot meget små fluer som gjeld, i vært fall i starten på høstsesongen (Aug. og Sep.)

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fisket mange år på Ulfsparres før om åren, likeså i Mørrum. "når det lønner seg", hmmmmm? spørs da hva du ønsker mest at fiske etter?

Vårfisket (mars, april, mai, i begge elvene) dreier seg mest om utvandrende "støing", men forholds feit fisk (spiser i løpet av vinteren etter gyting på forskjellige arter av byttesfisk), men det er også en god del "blänkare", d.v.s. fisk som er kommen opp i vassdraget på vårvannet for å finne mat (småfisk). Denne fisken er ikke like stor som den utvandrende fisken men, toppkvalitet (2-5 kg klotrund fisk), og jævlig sprek.

Lenger ut i mai kjem storlaksen smygende opp i systemet (kunn i Mörrum da, veldig lite av den sort i Em) og da er det kun laksefiske i løpet av våren-sommeren (kunn Mörrum)

Når du kjem in i august, da er dette starten på sjøørretoppgangen, og da er det di virkelige kolossene som stiger. Det er da verldensrekordene ligg i fare for å bli sprekket. Sist verldensrekordet i Em var på over 15 kg (på en #8, enkelkrok type "Green But" på poolen "Old mans place", og det var i August.

Fisket drives da i Agust, Sep. Okt. Likeså i Mörrum. Det er også da du kan få sjå dit livs fisk enda du ikke har fått den til å bite. Kan være et skådespill bare å sjå på fisk i den tia.

Det enn skal være klar over er at dei to elvene er meget kraftig (100%) regulerte til kraftformål (dokk med minstevassføring) og enn kan aldri forvente at vannet stiger ved regn. Meget vanlig er deremot at vannet synker!!?? p.g.a. at stasjonene skal spare på regnvannet. Elvene har ca 10-12 demninger kvar av dei og det medfører meget og ugunstig, stabil vassføring i fiskeperioden/sesongen igjennom. Dette er baksiden av disse så utrulig vakkre, idylliske og berømte fiskeelvene.

Gjennomsnittvikten i Em ligg på ca 5 kg under vårfisket, og på ca 7 kg under høstfisket

Her nemnde Lho "Fliserydsträckan" i Em. Den ligg lit lenger opp i systemet og fisket der er ikke like bra på vårfisket som det er ner mot osen (Ulfsparres) av den grunn at Blänkarna ikke vandrer så langt opp på vårsiden. Når vannet når 13°C vandrer all sjøørret ut ur vassdragen som renn ut i Østersjøen

Fluevalg om våren dreier seg mest om tubefluer, men også större enkelkrok/dobbelkrok fisker godt. Særleg fungerer fluer som minner om småfisk bra på Blänkarna. På høstfisket er det deremot meget små fluer som gjeld, i vært fall i starten på høstsesongen (Aug. og Sep.)

mvh Flodstrøm

Hallo igjen, et spørsmål:

Er det lov å fiske med makk i mørrum? har en kompis som lurer...

Mvh

Michal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.