Gå til innhold
Fiskersiden

Multisnøre med fortom


Anders L
 Share

Recommended Posts

Etter at jeg begynte å bruke mulitisnøre har jeg gått fra gul fireline til grå fireline pga at jeg synes den gule var vel synlig.

Men når jeg brukte den grå en stund ble den veldig oppflisa ,så jeg monterete en fortom på ca 5 meter. Dette har funka bra.

Har brukt den knuten som anbefales til å skjøte multi/mono , men når jeg kaster så sier det "klinkeli,klang.." idet skjøten flagrer mellom stangringene. Høres ikke holdbart ut i lengden! bør man gjøre noe med skjøten eller må man skjøte om med faste mellomrom?

Noen med erfaring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at du har benyttet anbefalt knute, men jeg vet minst tre forskjellige knuter som blir anbefalt. Hvilke knute bruker du? Når jeg har fortommen sveivet innenfor toppringen kan man en sjelden gang høre at antydninger til at knuten passerer en ring eller to, men noe "klinkeli,klang.." kan jeg ikke si at jeg hører. Liker forøvrig den gule Firelinen bedre enn den grå da jeg ikke synes den fliser så mye som den grå. Med tanke på synlighet, så forsvinner dette argumentet i og med at jeg bruker en monofortom uansett (noe jeg tolker at du gjør også). På den annen side bruker jeg PowerPro i stedet for Fireline fordi jeg er mye mer fornøyd med den enn med FireLine. Jeg har nå fått fisket litt med snøret Leidland (se annonse nederst på siden) forærte meg for testfisking på Fiskersidentreffet i år. Jeg er alltid skepistk til nye ting som folk skryter av til jeg får testet det selv, det kan jo hende de som skryter har helt andre preferanser enn det jeg selv har, og jeg synes dette snøret også fungerer utmerket. Ser med spenning frem til å få testet en multiline jeg fikk av AvKroken mer, da jeg har mistanke om at dette også er et snøre som fungerer. Men det vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår eigentleg ikkje kva som er så bra med monofortom. Dersom ein brukar ein tynn fortom vil bruddstyrken svekkast betrakteleg. Kipt å miste mange slukar og stor fisk. Har sjølv aldri brukt fortom, så eg skal vel kanskje ikkje uttale meg så bastant. No fiskar eg med berre multi, og får bra med fisk. Spørsmålet er om eit par ekstra fisk er verdt mange slukar tapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til å bruke monofortom er først og fremst å gjøre sena mindre synlig for fisken. Monofortommens diameter tilpasses til hvor stor fisk du forventer å få, mister du stor fisk bruker du for tynn sene. Men det finnes også andre grunner:

1. Monofortommen virker som sjokkabsorber, og færre fisk slår seg av. Spesielt på kort snøre.

2. Mindre slitasje på multisena

3. Sitter du skikkelig fast i bunnen, spiller det ingen rolle om du har 0,25 mono eller 0,12 FL. De slites omtrent like lett.

4. Ved bunnapp kan du i enkelte tilfeller skyte løs sluken med spennet i monofortommen, og såleis redde sluken som ville vært tapt med bare multisene.

Jeg vil vel si at ved å bruke en kort monofortom, kombinerer du de beste egenskapene fra both worlds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen: Det er den knuten jeg har brukt ja. Skal vel være bra den?

Begynte med gul FL fordi sjappa bare hadde gul.Fordi jeg selvfølgelig måtte skylde på noe etter et par turer uten fisk, fikk den gule fyken og grå ble kjøpt inn fra en annen sjappe.

Etter å ha slite ut 30 meter av denne (flisa seg) så leste jeg om dette med monofortom som slitedel. Etter at jeg monterte slitedelen funker sena bra.Monoen funker også som demper og usynlig del.

Var bare litt bekymra for dette med knuten , men har koll på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskebaronen

Forstår eigentleg ikkje kva som er så bra med monofortom. Dersom ein brukar ein tynn fortom vil bruddstyrken svekkast betrakteleg. Kipt å miste mange slukar og stor fisk. Har sjølv aldri brukt fortom, så eg skal vel kanskje ikkje uttale meg så bastant. No fiskar eg med berre multi, og får bra med fisk. Spørsmålet er om eit par ekstra fisk er verdt mange slukar tapt...

Poenget er at man ikke trenger gå ned i bruddstyrke om man ikke vil. Man kan altså benytte en monofortom som har lik eller større bruddstyrke enn multisnøret om man vil. Poenget med monoen er de punktene som Havengel ramser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 0.15 powerpro. Føler at eg kastar langt, får bra med fisk og misser veldig få slukar. Dersom eg skulle bruke fortom på 0,15 powerpro må ein vel opp i ca 0.30-0.35 for å få samme bruddstyrken. Er det noke vits i fortommen då dersom den må vere så tjukk, eller kan ein berre droppe den? Finst der noke spesial monosene ein kan bruke som er tynn, sterk og lite synleg? Er litt skeptisk til fortom, men eg skal i alle fall prøve det neste ørretsesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.