Gå til innhold
Fiskersiden

Kort microtur i sentrum


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Ble en liten tur i sentrum sammen med Irvin (Triturus) for å prøve microfisket i dag, nærmere bestemt ved hurtigbåtkaia. Hadde ikke spesielt stor tro på dette litt "sære" fisket, da forestillingen min om kikkmeite etter alskens småarter der nede på bunnen raskt forsvant i det jeg så hvor dårlig sikten var i vannet. Vi fisket en del inne i bukta til å begynne med uten å se eller kjenne så mye som en "microfisk". Irvin kom derimot i kontakt med en torsk på ca 1kg, men var glad den ikke fikk bitt seg fast. Utstyret som ble brukt var nemlig små ismeitestikker...

Etter å ha fisket en del inne i dette tildels forurensede området, bestemte vi oss for å flytte oss. Trolla ble diskutert, men tida var for knapp. Det ble isteden til at vi forflyttet oss lengre ut i denne "bukta", helt ute ved det gamle fyret (hvor forøvrig en del av Nidelva munner ut i sjøen) for de som er lokalkjente. Tok ikke så lang tid før Storfeskern fikk napp, og opp på land kom ei fin lita dvergulke på 19,5g. Knappe 90g mindre enn specimen-dvergisen han nappa opp for litt over ei uke siden!

Picture%20002,%20liten.jpg

Et lite close-up bilde:

Picture%20009,%20liten.jpg

Jeg ble ikke så reint lite fasinert av denne skapningen og kopierte straks Irvins tackel. Nå øynet jeg iallefall et lite håp om denne litt snedige skapningen, som ville være ny art for meg. Plutselig kjente jeg det nappa kraftig (kjentes iallefall sånn ut :P ), dro opp snøret med hendene og fikk opp denne:

Picture%20014,%20liten.jpg

16,4g og ny art! La ikke merke til at Simon (bullfrog) hadde lurt seg innpå oss imens dette skjedde, så han ble nok vitne til et aldeles så lite gledesutbrudd der vi sto, for en fisk på 16,4g altså..

Den hadde en farge som skilte seg kraftig fra den andre ved at den var helt gul på undersiden og hadde et veldig flott og markert mønster på finnene.

Picture%20021,%20liten.jpg

Jeg måtte på jobb til kl 16 og måtte desverre begynne å pakke sammen like etter dette. Like før jeg dro Irvin opp sin andre dvergulke for dagen, 14,6g veide denne.

Her er dverg-gjengen:

Picture%20026,%20liten.jpg

På bildet under vises fargevariasjonene spesielt godt. Vi kom fram til at min fisk (den gule) var en hann-fisk (den hadde et "lem" som begge hunnene manglet), mens begge de to som Irvin fikk var hunner. Grunnen til at den ene er så feit er nok pga at den har rogn i seg.

Picture%20024,%20liten.jpg

...jeg har iallefall blitt hektet på dette micro-kjøret nå! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.