Gå til innhold
Fiskersiden

børstemark


Gjest HSE
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har lenge vært på jakt etter å treffe denne børstemarksverminga. Men har aldri truffet helt. Har søkt litt på nettet etter info, men ikke funnet veldig mye. Når jeg leser her inne virker det som om man ser masse børstemark på østlandet for tiden og litt på sørlandet, men jeg hører ikke mye om den fra vestlandet og nordover.

har tre spørsmål til dere som har erfaring fra ulike steder i landet:

Er det er forskjell på når på året den svermer i øst og vest (har hørt at det er mai i Førdefjorden)? Og om det er stor forskjell på mengden av børstemark rundt om i landet? Hva kjennetegner en typisk børstemarkplass?

Endret av flygefisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokre som i det heile tatt har dumpa borti skikkelig børstemarksverming, slik som østlendingane beskriv den, her på vestlandet? Eller er det noko me drøymer, som eigentleg ikkje eksisterer?

har fiska under børstemakrsverming her på vestlandet, og man kan vel si at sjøørreten tar av når man serverer børstemarkflua i nærheten....

må vente på en halv grad til, så braker det løs, men husk at det er fort over også. er nok derfor du ikke har fått med deg ei sverming.

:blink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fiska under børstemakrsverming her på vestlandet, og man kan vel si at sjøørreten tar av når man serverer børstemarkflua i nærheten....

må vente på en halv grad til, så braker det løs, men husk at det er fort over også. er nok derfor du ikke har fått med deg ei sverming.

:blink::lol:

Kva temperatur er det dei svermer ved? Det er temperatur, go ikkje månefase det går i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundt 6 grader etter det jeg har målt når jeg fiska mye etter sjøørret før.

når temperaturer stiger over 4-5grader bør man være på vakt, det er ofte store temperatur forskjeller i bukter og viker, noen plasser er det 8 grader når det er 5 grader 100 meter unna.

gjelder å finne bukter der det blir fort varmt, f,eks sørvendte bukter med mørk mudder/ grusbunn, eller grunne bukter der det er en marbakke ut mot dypere vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante meg at eg var for seint ute :blink: Temperaturen har vore oppe i 8 grader før snøsmeltinga starta... Var nede i tre grader for ei veke sidan og er oppe igjen på sju no. For ein måne sidan observerte eg masse hol og sånne snurredunger på bånn i strandsonen. Men har sett all SØ uti så langt i år. For ein måne sidan var det masse torsk inne på grunna, noko eg ikkje ser no lenger. Denne hadde noko gugge i magen, som minna om børstis på fargen. Er vel god grunn for å tru at det var sverming rundt dei tidene med masse hol i stranda. Ser ikkje spora no på samme stranda. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.