Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2007-KIS tur til Wilmannsøien


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er jo en grunn til antallet-bla at jeg har fått flere av fiskene der oppe på nettopp Toby :)

1.Må ha mange farger-etter forhold og for variasjon

2.Må å ha flere vekter-av hver farge etter fiskeplass og vannføring

3.Må ha flere av hver sluk-i tilfelle man mister, og det gjør man jo

Og vips-litt redusert pris på sluker og voila- 90+ Toby :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en grunn til antallet-bla at jeg har fått flere av fiskene der oppe på nettopp Toby :)

1.Må ha mange farger-etter forhold og for variasjon

2.Må å ha flere vekter-av hver farge etter fiskeplass og vannføring

3.Må ha flere av hver sluk-i tilfelle man mister, og det gjør man jo

Og vips-litt redusert pris på sluker og voila- 90+ Toby ;)

Grav mark så slipper du alt det blikkskrammelet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bytter vel ut krokene ?

Til Owner ?

Og monterer på 2 krokringer :P

Tapsprosenten blir mindre da !

Er det bare jeg som sverger til de gode gamle:

Trønderskeia, Pirat, Buch Spesial, Hammersluken, Spesial (på liten elv og vrang laks).

Har "fiskerommet" stappfullt av Møresilda og en god del Toby.

Bruker det aldri i lakseelva, det er bare blitt sånn.

Toby-slukene får nok bare smake saltvatn (til s-ø).

Tror nok laksen vil gå tidlig opp Gaulfossen i år, pga. forholdsvis lite snø, tidlig vår etc.

Så det er håp så langt oppe i elva forholdsvis tidlig også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 28 har vist seg å være en god uke :-)

Bytter ikke til Owner nei, ville kostet en formue og krokene holder grei kvalitet synes jeg. Tapsprosenten min på sluk er veldig lav- ifjor hadde jeg 2 fisk på i Gaula og begge satt spikret :P

2 spilttringer? Det har jeg ikke prøvd, hva er tanken bak det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter ut alle krokene på originalslukene. Spesielt hvis det går stor laks på elva.

Mange laks tar sluken dårlig, spesielt på kald elv, og vår erfaring er at tapsprosenten etter dette minsket betraktelig. Vet ikke hvorfor, kanskje er de kvassere og tåler en god støyt med hard kjøring av laks i hard strøm. (Herdet, retter ikke ut krok/ene)

2 splittringer, pga. at treblekroken har en tendens til å komme noen mm. lenger inn i kjeften på laks.

Noe som kan være avgjørende i enkelte tilfeller. Laksen går kun etter sluken (jernplata).

I tillegg bryter faktisk sluken atskillig mindre i kjeften på laksen under kjøring !!

Du kan teste selv. Montèr på 2 splittringer bak sluken. Legg treblekroken inne i hånda (knyttet hånd) slik at kun selve sluken og ringene er synlig. Vri sluken i alle retninger og du kjenner godt at det bryter ikke like mye som hvis kun 1 splittring er benyttet. Vinkelen på jernplaten kan være større uten bryting av krokfestet !

Det er som regel slik at kun treblekrok fester seg i kjeften og splittring og jernplata er på utsiden !

Men med det assortementet du skal ha med deg, blir det nok en formue å bytte kroker :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo selvsagt kjøpe en 30-40stk og bare bytte etterhvert som slukene tas i bruk.... blir jo endel slit men ikke så mye nå som jeg har lært elva bedre å kjenne.

2splittringer var interessant, skal handle noen poser og ta med meg oppover- er fort gjort og hive på en ekstra splittring :P

Nettopp for slike diskusjoner som dette opprettet jeg tråden tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdene langt opp i elva er jo totalt annerledes enn nedenfor Gaulfossen.

Så fisket foregår ikke helt likt med det vi bedriver.

Vi har mere vann, tyngre elv bl.a.

Og laksen er ferskere nede hos oss, så ulike fisketaktikker er nødvendig.

Toby funker selvsagt helt topp langt opp i elva. Bevares, det er en god "laksesluk".

Men samtidig ville ikke den fungere hos oss like godt, kun utpå sommeren med mindre vannføring.

Skjesluker som Trønderskeia og Pirat er fantastiske til å stramme opp lina og bòre seg ned i vannlaget !!

Og Buch`en graver seg også skikkelig ned i vannlaget. Det er svært få som bruker denne.

Egentlig veldig rart, det er en fantastisk allroundsluk. Tidlig på grov laks, og også på liten og varm elv på treg laks. I og med at den vingler og provoserer laks til hugg ! I mindre utgaver på varm elv selvsagt.

Grunnen til at jeg ikke bruker "døde" sluker (Toby, Møresilda, Herring etc.) er at jeg ikke kjenner at de graver seg godt ned i vannmassene eller at hovedlina strammes opp slik at riktig gange på sluken kjennes godt. Blir liksom noe dødt i den andre enden som flyter "dødt" like under vannflata. Men dette er nede hos oss in the sump.

Buch Spesial blank med kobber/rød innerside har fanget mang en kjempelaks !

Hammersluken synes jeg også er en dødsens kjedelig sluk pga. jeg ikke kjenner at den går ute i elva.

Så på middels cognac-elv bruker jeg den kun pga. den fantastiske kobberfargen (speilkobber) og de hotte

stripene på sluken.

Så mitt gode råd er :

Selg noen av dine Toby-sluker og kjøp noen 16gr. Buch Spesial (blank).

Nå må du høre på en gammel rev !

Og får du tak i noen blanke Spesial 16-20 gram har du skutt gullfuglen.

Ingen sluker er så gode på nesten død strøm ! De fisker helt inn på liten vannføring.

Bare 74 dager igjen, for meg

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger ikke Tobyène, de kan jo bare lagres-skal fiske laks i mange år jeg :P

Men skal jaggu kikke etter slukene du anbefaler fremover.

Er jo en helt annen elv vi fisker på. er endel fart på vannet på nesten hele valdet vårt, og det får sluker som Toby og Møresilda til å bevege seg, og ikke minst kan man få dem litt ned, der brede sluker vingler helt øverst. (Noe som selvsgat også kan være bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen taktikk jeg bruker når jeg fisker på iskald elv f.eks. er å bruke Koster 40gr. kobber langt ute i elva der enkelte plasser faktisk har roligere strøm hvor laksen stopper. Dette kan også være bra på brede brekk hvor sluken skal gå i bue i dypåra som evt. er langt ut. Altså der det kreves lange kast, og sluken ikke skal vingle så mye (pga. kald elv). Men noe mere massivt enn stingsilda er vel ikke å få tak i.

Og hotte farger av denne er utmerket på stor og kald elv.

Koster er jo for det første en meget bra laksesluk, men det fine med den er at den er massiv (lite luftmotstand i kastet). Den går som et prosjektil ! Håpløst slike kast f.eks. med Trønderskeia da faren for back-clash er stor når det er litt vind. Møresilda f.eks er bra under slike forhold, og nå finnes den i 55grams.

Akkurat denne i kobber (55gr.) var en killer i 2005 (stor og kald elv) blant noen jeg kjenner der de fisket på godplasser hvor det var viktig å komme ned mot laksen.

Men når jeg bruker Koster f.eks. og kaster forholdsvis langt mender jeg alltid kraftig oppstrøms ett par ganger, og slipper sluken ned i vannlaget før jeg "blokkerer" snella og lar sluken gå over strømmen.

Lange kast, kraftige mendinger oppstrøms, sluken dypt, og sluken går roligere over standplassene til laksen langt ut (kun på ganske stor og iskald elv).

Men er elva endel farget (unntatt cognac), aldri sluk !

Joda, slukfisket er ganske så interessant. Og her er det masse rom for nyanser, og teknikker ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt av krokene på alle tobyene mine (rundt 40 stk) og har klar et lite utvalg kroker i tre str med splittring som lett kan settes på ved bruk. Veldig greit å oppbevare og transportere dem slik, tar omtrent ingen plass og henger ikke sammen. På Owner bør man bruke to splittringer, de er heller ikke optimale til laksefiske da de har små mothaker og avrundet krokspiss. Dvs større muligheter for at krokfestet ryker.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

And hooks :P:)

oh yeah, I have a pile of rust in my box that began life as abu lure treble hooks.

LOL, guess I`ll take with me the rings and add them as I open a new lure :P

Thats what I do... but it can be just as big a pain in the ass as changing all at once.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein god ide å bruke to splittringer. Som sølvreven seier vil ikkje laksen bruke sluken som brekkstang like lett og du vil miste ferre laks.

Å bruke Owner Stinger til laksefiske er ikkje ein god ide. Kroken er svært skarp men mothakene er alt for små og den flytter seg i laksekjeften under kjøringa.

Originalkroken på Møresilda er ein svært god krok til laksefiske. Den er ikkje like skarp som Owner men den sitter veldig godt i kjeften på laksen. Det er VMC som lager dei og dei er også billigare enn Ownerkrokane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en grunn til antallet-bla at jeg har fått flere av fiskene der oppe på nettopp Toby :blink:

1.Må ha mange farger-etter forhold og for variasjon

2.Må å ha flere vekter-av hver farge etter fiskeplass og vannføring

3.Må ha flere av hver sluk-i tilfelle man mister, og det gjør man jo

Og vips-litt redusert pris på sluker og voila- 90+ Toby :D

Steike meg, du er verre en meg på wobblere.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.