Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2007-KIS tur til Wilmannsøien


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Steike meg, du er verre en meg på wobblere.... :lol:

Da lurer jeg på ditt budsjett på wooblere ?

:D

De er sannelig ikke billig.

Tittet nedi koffertene til noen jeg kjenner som fisker i Nidelva.

Fytte rakker`n, da vart æ skikkelig "skremt".

Wooblere, bombere for en tur rundt jorda mange ganger ja :)

Har et lite knippe wooblere, fat rap, X-rap etc. Er skitredd for å bruke de. Brukes enkelte ggr. kun etter at flomelva er klarnet litt.

Men sluk kan utvilsomt ikke måle seg med wooblere, pussig at så få bruker dette, iallefall i Gaula.

Virker som det ikke er samme tradisjon på dette, som i Namsenvassdraget.

Dette med Owner, kombinert med 2 splittringer har vi bare gode erfaringer med. De har riktignok kortere spiss og er litt innoverbøyd, men de sitter som støpt. I forhold til tradisjonelle kroker, men dette er stort sett !!

Ofte har bekjente mistet 10 laks på rad (2005), inntil de skiftet til dette, og tapsprosenten etterpå var omtrent 10-20 %. Men vi kjører ofte laksen nesten likedan som den skulle vært tatt på flue når det gjelder sluk. Spesielt når vi bruker wooblere, bombere.

Helt løs clutch under avfisking, og meget fin kjøring med mye løsere clutch sammenlignet med markfiske !

Men har først laksen gapet over en stor og fin treble som f.eks. er på Møresilda (som nevnt) så er det selvsagt ingen tvil. Da sitter laksen som støpt i utg.punktet.

Krokene på wooblere etc. blir selvsagt også byttet ut, da de originale retter seg ut altfor kjapt når en storlaks biter på. Str. 4 bak og str. 6 på midten (hvis det er tillatt med mere enn 1 krok).

Men nå er det kun tillatt med 1 krok i Gaula f.eks (som de tidligere årene)

Man kan si at i perioder er det nok med originalkrokene, også 1 ring. Laksen tar skikkelig i.

Men ofte er det lange perioder hvor laksen bare napper borti sluken, eller tar dårligere. Eller elva er iskald og hogget er ikke skikkelig. Det er da vi har suksess med disse krokene. Vet om en annen type treble som jeg synes er helt topp. De finnes bl.a. på Inkoo-slukene til Elbe !

Spissen er tynn og lang og spissen er et godt stykke ut fra krokstammen. Og krokbuen er helt "rund".

Se bildet:

http://home.online.no/~mylaks/laksesluker.html

Disse krokene er helt superb på sommerelv og 30 grams sluker f.eks. Og de er meget kvasse !!!!

Sammenlign med Trønderskeia på samme side, fysj å fysj

:lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da lurer jeg på ditt budsjett på wooblere ?

:)

De er sannelig ikke billig.

Tittet nedi koffertene til noen jeg kjenner som fisker i Nidelva.

Fytte rakker`n, da vart æ skikkelig "skremt".

Wooblere, bombere for en tur rundt jorda mange ganger ja :huh:

Har et lite knippe wooblere, fat rap, X-rap etc. Er skitredd for å bruke de. Brukes enkelte ggr. kun etter at flomelva er klarnet litt.

Men sluk kan utvilsomt ikke måle seg med wooblere, pussig at så få bruker dette, iallefall i Gaula.

Virker som det ikke er samme tradisjon på dette, som i Namsenvassdraget.

Jeg begynte å fiske med wobblere for ca. 25 år siden etter ørrett i blant annet Hallingdal. Etter dette utviklet det seg.... og så begynte jeg å fiske etter laks i Namsen i 1994, og etter dette har det utviklet seg enda mer. Prøver nå å holde litt tilbake, men klarer det ikke helt. Bestilte 6-7 wobblere i forrige uke til bruk her i Rogaland.....

Hvor mange wobblere jeg har, vet jeg ikke. Det er mange, men det er sikkert noen som har flere :) (i tillegg vet kona hva slags Avatar jeg har på FS-siden...... ;)

Det som er synd er at jeg har mange som jeg aldri bruker. De bare ligger der. Vet ikke helt om jeg skal prøve å bli kvitt noen av de, men det er litt vanskelig. Kan plutselig få bruk for de.

Til mitt forsvar så har jeg nesten ikke sluker. Liker ikke å fiske så mye med sluk.

Det som skjer nå er at det begynner å vokse i flueboksene. Har hatt mer enn en bestilling hos ErikR og ett par til.......

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing fra Toby-slukene, men det er jo så vanlig.

For mange år siden laget jeg wooblere etc. selv i balsatre og puttet små remser med bly midt under

balansepunktet på wooblerne for at den skulle gå med buken ned :huh:

Er ikke noe skje på disse da de i utg.punktet er beregnet å brukes i kombi med søkke. De graver seg jo ikke ned selv.

Men søkke kombinert med disse har ikke vært lov i lakseelva så de ligger mest bortgjemt i kofferten med alt det rare i !

Har sjekket dem i strømmende vann, og de går faktisk som en drøm.

Like god som en nykjøpt woobler vil jeg tro !

Men de havner vel på museum engang :)

200320071147zCLKqpW13IC5hWTz6W.jpg?55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula er enda lav, men det er nok like før den begynner å yppe seg. Kan bli en eksplosjonsartet snesmelting dette, hvis finværet fortsetter utover våren. Det eneste som holder på snøen er forholdsvis kalde netter. Frykter for lite vann i juni, ekstremvær og tropevarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

4 dager til jeg reiser- om 5døgn er jeg vel igang med første kastene, evt setter sammen utstyret :)

Dette var det jeg kalrte redusere slukmengden til :)

29641_s.jpg

Må jo ha:

Grønne til lyse dager der skogen står tett på elva

Blå til lyse dager med blå himmel

Svarte/brune til kvelds/nattfiske i mørke, silhuett

Blanke til dagfiske og særlig når det er solrikt

Oransje- til dager med mye farge på elva eller når laksen er treg

Kobber til lett farget elv, også god allround farge

Så må man ha noen spinnere og wobblere skulle man miste troen på sluken.

Alle må selvsag has i flere vekter og utgaver for forskjellige partier av elva, forskjellig vannføring og man kan jo miste en sluk eller 5 også. Så må man ha noen sluker av annen type dersom Tobyèn ikke skulle innfri- jeg har med ca 15 Møresild, 5 Hammere, 5 Ruggen et par andre av div type og så må jeg handle noen Butch.....

Når man tenker på dette er det ganske morsomt at jeg har med meg ca 10 fluer til enhånds/to-hånds fluestengene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike, jeg sier bare stakkars fesk !

Skal alt dette serveres i elva vil det bygge seg opp en demning på valdet (tett med sluker i bunn) :o

Kan nok ikke unngå å ta laks på dette arsenalet nei.

Men ut ifra elva nå og meldinger fremover blir nok elva "liten" og knall blank der oppe i neste uke.

Så ikke glem dine Butch Cassidy (BUCH) i 18 gram :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo kjekk å følge litt med på fremover:

http://met.no/radar/trondelag.html

Men ikke bli "vill" om du ser det voldsomme lavtrykket i Vestfold, likevel om det trekker nordover.

Har en lei tendens til å stoppe opp ved vannskillet (Rørosområdet) :o

Har vært slik uforskammet lenge nå !

Fytte rakkern hvor jeg misunner søringan nå ! Perfekt sommervær.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo kjekk å følge litt med på fremover:

http://met.no/radar/trondelag.html

Men ikke bli "vill" om du ser det voldsomme lavtrykket i Vestfold, likevel om det trekker nordover.

Har en lei tendens til å stoppe opp ved vannskillet (Rørosområdet) :o

Har vært slik uforskammet lenge nå !

Fytte rakkern hvor jeg misunner søringan nå ! Perfekt sommervær.

Takker for sist sølvreven,hyggelig å snakke med deg.Dessverre så ble det ingen laks på meg på borten losen valdet.Men jeg reiser vel oppover igjen om ikke så lenge,så hvis du har noen gode tips når det gjelder gode vald,så si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til på Villmannsøien KIS!!

Det blir nok laks på deg i år også :P

Her på Vestlandet er det perfekt sommervær nå. 4-5 dager med 18-20 grader og regn\regnbyger :)

Om det ikke blir fisk på 2 døgn i Etne med 12-14kbm så kommer jeg til å hoppe fra brua i sone 2 (som forøvrig kun vil medføre at jeg blir våt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TakkTakk :)

De siste dagene nå før avreise er ille :P tenke gjennom utstyret, sjekke vær og vannføring.... i nat var jeg dårlig, så da ble jeg liggende våken til 04:30 og tenke på hva jeg skulle gjøre om jeg ble syk..... uff nei laksefiske skulle man vært kurert for....eller ikke :P

Nå melder de plutselig litt regn onsdag-torsdag, det kan gjøre kulå..... ajajajajaj jeg tåler ikke dette og det er 3 dager til avreise. Tipper jeg blir lite hyper i bilen på vei oppover :D

http://www.storm.no/tv2/Vaer.aspx?utmx=622...øros&maplevel=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for sist sølvreven,hyggelig å snakke med deg.Dessverre så ble det ingen laks på meg på borten losen valdet.Men jeg reiser vel oppover igjen om ikke så lenge,så hvis du har noen gode tips når det gjelder gode vald,så si ifra.

Hei og takk for sist ja !

Mitt råd er nok fisk langt oppe i elva. Der er den klar og mange lange vald som skjuler masevis av skjuleplasser for storlaksen som gikk her i forrige måned.

Er totalt ukjent med valdene ovenfor Gaulfossen, men hadde jeg vært deg villet jeg sjekke på vald fra Singsås og mot Haltdalen faktisk.

Her nede i sumpene er det for tiden ikke noe fres i det hele tatt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Wilmannsøien..... :unsure:

Var en liten tur innom baardsen idag. Skulle ha noen Buch og splittringer. Jada.

Endte med ca 10 sluker (Buch) noen spinnere og ny stang :D Buchèn ser jo meget fin ut, den passet bedt på litt liten elv/grunnt vann var det så sølvreven?

Stanga var på tilbud, de hadde flere igjen. Berkley Ligthning Rod forskjellige vektklasser til 599,-!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Wilmannsøien..... :unsure:

Var en liten tur innom baardsen idag. Skulle ha noen Buch og splittringer. Jada.

Endte med ca 10 sluker (Buch) noen spinnere og ny stang :D Buchèn ser jo meget fin ut, den passet bedt på litt liten elv/grunnt vann var det så sølvreven?

Stanga var på tilbud, de hadde flere igjen. Berkley Ligthning Rod forskjellige vektklasser til 599,-!!!

Buch 18 gram passer utmerket til forholdsvis liten elv (20-50kbm/s). Blir den større der oppe ville jeg brukt 30 grams Buch f.eks. Tipper den er omtrent på 35-40kbm/s der oppe akkurat nå. Her nede er den akkurat nå på ca. 57kbm/s. Og den kan raskt synke til 50kbm/s.

Buch 18gr. har hatt suksess på Valdum/Valdøian siste dager på 50kbm/s !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt handlet både 18 og 30-grammere, men flest 18grams, da det kan se ut til at den vektklassen blir mest aktuell.

Forøvrig ser jeg at GAula har steget 3kbm.... fra gaula.no:

Værvarsel

Dagens temperatur i Gaula: 13 °C

Dagens vannstand i Gaula: Middels

Fargen på elva er idag: klar

Ca. kubikk per sekund i Gaulfossen: 56

Hvorfor den har steget fra igår vet jeg ikke men det må ha dryppet litt et eller annet sted. Uansett tror jeg det er nok vann til at det er gode forhold begynnelsen av uka, men for virkelig gode forhold må vi vel håpe på litt regn nærmeste uka tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha en god tur og skitt fiske.

Og regneværet herfra vil di ikke ha, kommer akkurat en tur fra Lågen. Var bare oppe å kikka, den går over sine bredder, er skikkelig misfarget, og helt håpløs å fiske. Med noen få unntak er det helt umulig å komme til... Men skal nå prøve en dag for det jeg da.. Blir nok helt alene i elva da.. og laksen stryker helt inne ved land..

God tur, er skikkelig misunnelig

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.