Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2007-KIS tur til Wilmannsøien


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og den stopper før den når vannskillet 2 mil nord for Røros :blush:

Og forsvinner i intet. Som vanlig :)

Det hviler en forbannelse over Gauldalen i år, som de siste 5 årene !

Men det ser ut som at det er fom. søndag ting kan begynne å skje. Ut ifra de fleste langtidsvarsel.

Tross at antall mm. regn minsker etterhvert som dagene går.

Trenger 100 indianere nå.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regner litt nord for røros også nå :)

Så det blir nok kanonfart i fisken nå og den stormer oppover mot Wilmannsøien og befinner seg der fra lørdagen av tenker jeg. Så dere elnger nede kan nok bare legge stengene til side, finne frem tøysevannet og se på laksene mine som svømmer forbi. Det er de over 10kg :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får jo håpe du har rett :D

Skal ikke store stigningen til for at bamsene der oppe flytter litt på seg.

Er nok meget spennende dager i vente så langt oppe, mye mere spennende enn langt nede i elva.

Er overbevist om at flere megastore lakser står i noen høler lenger opp i elva. Bare et tidsspørsmål når vi får se resultatet. Gjerne på et "bortgjemt" vald, i en liten urørt kulp. Kommer en svenske, og tar en på over 20kg. på flue :P

Ganske så normalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regner enda nord for Røros, er ikke sikkert det blir så mye av det, men alle monner drar jo som lusa sa når hu pisste i havet :P

Vet du noe om sviddeoppgangen for tiden? Ser det tas enkelte smålaks i elva nå...... dårlig med oppdateringer på "børsen" oppover i elva dessverre, mange vald som ikke har registrert fangster enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regner enda nord for Røros, er ikke sikkert det blir så mye av det, men alle monner drar jo som lusa sa når hu pisste i havet :P

Vet du noe om sviddeoppgangen for tiden? Ser det tas enkelte smålaks i elva nå...... dårlig med oppdateringer på "børsen" oppover i elva dessverre, mange vald som ikke har registrert fangster enda.

Ja det kom litt regn i grensen for nedbørsfeltet (Rugldalen) kl. 17:00 og det drog i stor fart nordover og delte seg allerede kl.18:00. Så dette var et meget lite og kjapt regnfelt

:P

Og det lille regnet som kom vil nok gå rett i bakken, uten å gå til alle de bekker små som utgjør en stor Å.

Når det gjelder smålaks så er det enda mildt sagt elendig !

Noen smålaks er tatt, og noen gikk for noen dager siden. Og endel av dem var bare like over kiloet !

A la Fiskumfoss i Namsen :D

Ikke noe særlig bra tegn det heller, at disse små skal komme først.

Og en stor del av mellomlaksen som er tatt de siste uker er faktisk meget små. Helt nede i 3,8kg.!

Ser ut som smålaks, men det er ikke det. En dårlig argang av mellomlaks, litt mager og ganske lang. Mange er på rundt 4kg.

Så jeg tror mere for hver dag på teorien om at årets laksefiske (etter medio juni) blir elendig.

Sorry til at forventningsfulle, men dette er bare noe jeg tror. Men husk at forholdene lenger opp i elva er helt uavhengig av dette enda. De vil ikke merke det dårlige fisket her nede før siste halvdel av sesongen, spesielt august.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, vi vil jo fiske på den fisken som gikk opp frem til denne uken omtrent, ikke den som går de neste dagene. (Ihvertfall i liten grad)

Men 2005 opplevde vi at det kom endel "fersk" svidde til Wilmannsøien, jeg fikk fisk med lus. Så den går nok opp på noen dager om det er gode forhold vil jeg tro?

Uansett, feberen river og sliter i kroppen min :P

Det er fremdelels noen byger i området ser jeg. Dersom værmeldingen stemme rog det skal regne endel søndag-tirsdag er det en liten fordel om det drypper litt før det slik at bakken ikke er knusktørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At laks kan gå meget raskt opp elva har vi sett mange ganger ja.

Fisket på Lundamo engang, det var liten flom, og et enormt flak med feit smålaks kom plutselig. Ingen kunne fiske på dette flaket, det bare dundret oppover under flommen. Og når vi ser laksen som "delfiner" i overflata når elva er perfekt og høy (midt i de verste strykene), ja da er det bare å gi opp :D

De går milevis før de hviler. Og ofte er de fulle av lus ja helt oppe i Singsås. Men heldig er de som fisker der laksen bestemmer seg for å stoppe :P

Laks som går i overflata ute i hardstrømmen liker jeg slettes ikke. De er klin umulige :D

Det merkelige er at under en flom så kan det plutselig komme endel feite smålaks (3,5kg.)

Og de kommer sammen i stim, og elva er grumset og ser ikke ut. Ser ut som alle er støpt i samme form. Et artig fenomen. De må ha kommet inn i flomålet samtidig (en stor stim) og plutselig satt fart opp elva, som på et signal :P

Og at de klarer å orientere seg på flommen med nesten null sikt og holde noenlunde samlet formasjon er for meg en gåte. Luktestoff kanskje, meget fascinerende !

Er jo også litt merkelig at så mye laks går på flom, når elva ser mest ut som en flod og sikten er nesten lik null. Men de tøffer opp, klin inntil land. Vi ser ryggene på bamser oppimot 15-18kg. helt inne på stilla, ja bare på 40cm. vann.

Flom er så absolutt min favorittelv :D

Da kan alt skje, overalt der det er rolig strøm og grunt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får virkelig håpe du får litt fisk :D

Så på Lake Escapes tidligere Matt Hayes i Gaula, han blanka da :(

Denne filmen fra Gaula ble laget i 2004. Og den godeste Matt Hayes var ikke snauere en at han den 26 mai giftet seg med dattera på gården, Anne Marit! Snakker om god planlegging.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.