Gå til innhold
Fiskersiden

Importere varer fra EU-området - tolltips her


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Sendte en mail til Øystein Børmer, Statssekretær(H), Finansdepartementet å spurte om han hadde noen komentar til avsnittet som heter "Uendret i 29 år" på denne siden http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...4/1095878485.92 (Linken fra første innlegg)

Dette fikk jeg til svar:

Hei! Jeg har ikke sett artikkelen du viser til hos Forbrukerrådet, men det du siterer er ikke dekkende for det som er mitt budskap i denne saken.

Det som fra min og Finandepartementets side har vært fremholdt sdom den viktigste grunnen til at grensen ikke kan settes for høyt er hensynet til å ikke diskriminere norske næringsdrivende. Dette er ikke snakk om "å beskytte norsk næringsliv" slik du skriver, men å sørge for like vilkår.

Det denne saken dreier seg om er hvor mye som kan importeres uten at det betales norske skatter og avgifter. I de fleste tilfeller vil dette i praksis dreie seg om merverdiavgift. Et system der man i stor grad kan kjøpe varer merverdiavgiftsfritt fra utlandet, mens man må betale merverdiavgift hvis man kjøper fra en norsk bedrift, vil åpenbart være konkurransevridende. Det er viktig å huske på at varene som kommer fra utlandet i all hovedsak ikke er pålagt avgift i avsenderlandet.

Et eksempel kan illustrere problemet:

Tenk deg at du sitter hjemme, og skal bestille en minnebrikke til fotoapparatet. Du finner en leverandør i Trondheim, og en i Gøteborg. Hvis minnebrikken er verdt over 200 kroner, skal det betales moms og porto, enten du kjøper den i Trondheim eller Gøteborg. I tillegg kommer det ekspedisjonsgebyr til den som foretar fortollingen. Dette gjelder også uansett, og er bakt inn i den norske prisen. Men kjøper du den fra Gøteborg, så må du betale ekspedisjonsgebyret særskilt. Jeg har ikke problemer med å se at dette ekspedisjonsgebyret av og til kan virke høyt i forhold til varens pris, men dette reflekterer langt på vei at det er dyrere å fortolle én og én vare inn til Norge, enn å fortolle store kvanta samlet (slik norske forhandlere gjør).Men det er gjort mye for å kunne få fortollingen så billig som mulig, blant annet ved å legge til rette for å gjøre dette selv på Tollvesenets hjemmesider.

Det denne saken dreier seg om er om man skal kunne kjøpe varer fra utlandet, i dette eksemplet minnebrikken fra Gøteborg, uten å betale merverdiavgift, mens man skal betale merverdiavgift ved kjøp av samme vare i Norge. Vi mener som sagt at en for høy grense vil virke konkurransevridende i norsk næringslivs disfavør. Det er åpenbart at en grense på for eksempel 1000 kroner, som mange har tatt til orde for, vil åpne for store konkurransevridninger. Jf. for eksempel tilfellet med minnebrikker, som er små og lett kan kjøpes på Internett og sendes med posten. I prinsippet har man samme problemer også med dagens grense på 200 kroner, men vår vurdering så langt er at de konkurransevridninger det fører med seg er av et omfang som er til å leve med. Men det kan ikke være et argument for å gjøre konkurransevridningene større.

Med vennlig hilsen

Øystein Børmer

Statssekretær (H)

Finansdepartementet

E-post: oystein.bormer@finans.dep.no

Telefon: 2224 4102

Telefaks: 2224 9514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når varene her hjemme i mange tilfeller koster 4-5 ganger mere enn i utlandet er det vel ting som tyder på at en del norske importører tar seg veldig godt betalt (med Børmer og Finansdepartementets velsignelse)

4 av 5 ganger slipper vel pakken igjennom tollen uansett, uten at hverken toll eller moms må betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cral

BS... Kjøper du varen i sverige betaler du svensk moms, som frem i fjor var høyere enn norsk moms?

Tenker de før de skriver?

Cral, hvis du sitter i Norge og handler fra Sverige så trekker de fra momsen (men bare hvis du ber dem om det!). Statssekretæren har (dessverre) et poeng. Utfordringen for myndighetene er i større grad å legge til rette for at importen ikke skal by på for mye plunder og heft, samt at tilleggskostnadene (ekspedisjonsgebyret) ikke blir for grove. Og der har de jo kommet et stykke på vei etter at dette ble redusert fra ca 150 til rundt 70 kr.

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tar opp igjen denne tråden.

Har planer om å kjøpe stang+snelle fra england.

Prisen på stang+snelle er 175£ ( tror jeg )

også ble det cirka 35£ i frakt, men det jeg lurer på da er hvordan kan jeg finne ut hvor mye jeg må betale i fortollingsgebyr. Kan jeg selv velge hvem som skal fortolle varene mine?

Sist jeg kjøpte noe som måtte fortolles fra england så betalte jeg cirka 300 kr til Nordisk Express som var fortoller. Rekner de ut den prisen i forhold til pakkens lengde/vekt? Eller har prisen på pakken noe å si?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 175£ med eller uten engelsk MVA? (VAT) Hvis den er inkludert, må du trekke fra 17,5% fra dette beløpet.

Hvis det er Nordisk som fortoller, så er det 150 kroner i fortollingsgebyr, 36 kr i mva av fortollingsgebyret, samt 25% MVA av varens verdi i forhold til hva avsender har oppgitt at den er verdt og gjeldende valutakurs.

Kan fortolle selv, også... se på http://www.toll.no/fortolling/

men det er vel opp til 1.000 kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

sitat:Opprinnelig postet av PtrSev

Det kan forøvrig være lurt å sjekke Tollvesenets omregningskurser før man tar sjansen på varer som ligger farlig nære 200-kronersgrensen:

http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl

Denne linken funker ikke lenger. Har lett på Tollvesenets sider men ikke snakk om at jeg finner igjen tabellen. Noen som har`n?

Eller har man gått over til å bruke dagens kurs fra Norges Bank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det som fra min og Finandepartementets side har vært fremholdt sdom den viktigste grunnen til at grensen ikke kan settes for høyt er hensynet til å ikke diskriminere norske næringsdrivende. Dette er ikke snakk om "å beskytte norsk næringsliv" slik du skriver, men å sørge for like vilkår."

- Det er akkurat det samme!

Vurderer å ta med meg en bil hjem fra Spania, en Peaguot 306 disel, 96 modell. Etter at alt er betalt av skatter og avgifter vil jeg ende opp med å betale mer eller mindre akkurat det samme som bilen ville ha kostet brukt i Norge. Dette er ren beskyttelse av norsk næringsliv.

Men det må kanskje være sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.