Gå til innhold
Fiskersiden

Har kjøpt tomt - skal bygge hus


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Lager her en liten tråd om vårt husbyggerprosjekt. Vi har gått til anskaffelse av tomt og planlegger å sette igang bygging i løpet av sommeren. Det som evt. kan utsette prosjektet er at prisene stiger så mye at budsjettene sprekker, men vi har ikke fått noen endelig pris på huset vi er interessert i - så tiden får vise hvordan det går.

Regner med at det er mange her på forumet som har vært igjennom en liknende prosess og har gode tips å bidra med, selv er vi husbyggere for første gang. Og hvis det finnes noen landskapsarkitekter her på forumet er jeg vi meget interessert i tips:-)

Som bildene under viser har tomten et flatt "platå" som vi håper rommer huset vårt greit, platået er svakt skrånende sydover, og medium skrånende østover. Nedenfor platået er det ganske bratt, så noen klassisk hage er utelukket. Man ankommer tomten fra nordsiden, og på vestsiden er en skrent som nesten går rett opp - den er ca. 6 meter høy. Fronten på huset er tenkt å peke mot øst.

Her er noen bilder fra en liten økt familien hadde for noen dager siden, skal forøvrig forsøke å følge opp tråden etterhvert som prosjektet skrider frem...

Her er kona og sønnen igang med arbeidet:-)

21159_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21159.jpg

Og her, far og sønn...

21160_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21160.jpg

Tomten ryddes og noen trær måtte bøte med livet...

21161_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21161.jpg

21162_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21162.jpg

Her er hovedplatået hvor huset er tenkt å ligge vendt i retning øst(til venstre på bildet), foran huset vil det være ganske skrående terreng - skikkelig naturtomt dette her...

21164_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21164.jpg

Dette bildet er tatt fra motsatt retning enn forrige bilde, her ser man tydelig at det skråner mot øst...

21165_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21165.jpg

21163_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21163.jpg

Et lite gløtt av sjøen i retning nord/nord-øst, skader jo aldri med litt sjøutsikt. Her vil jeg sikkert kunne observere Gabrielsen i svigerfar sin båt i løpet av våren;-)

21166_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21166.jpg

Og her vestsiden, en ganske bratt skråning. Her vil baksiden av huset være vendt.

21167_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21167.jpg

Og slik ser tomten ut på kommunens kart, tomten er merket av med grønn markør...

21168_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8639/21168.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektivitet karer, effektivitet !

Jeg gjorde nesten alt på eneboligen på 80-tallet. Grunnmur, innv. arbeid, hjalp til på råbygg sammen 2 byggmestre. Og sparte 300000,- på egeninnsats dengang.

Gravemaskin kom 1/5 og innflytting medio oktober. Og badet flisla jeg måneden etter at vi flyttet inn.

Bare tull å bruke 1 mnd. på dette (med byggelånsrenter) før man flytter inn.

Dusjkabinett i vaskerommet løste dette under oppbygging av bad.

Hele greia tok 5,5mnd. Ble ikke noe fiske den sommeren, men året etter var det fritid igjen.

Og utvendig arbeid kan man ta innimellom.

Ja det var tider, byggeboomen på 80-tallet. Da kunne vi trekke ut alt og gjøre det meste selv.

Men har man 10 tommeltotter blir det jævla dyrt å bygge hus idag, grøss å gru !

Mitt råd til byggherren, sjekk om du kan gjøre grunnarbeidet selv.

Og ikke bruk Leca, det tar bare tid, med sementblander, sand og dritt.

Bruk skikkelig forskaling og grunnmur blir satt på sålen i løpet av 2-3 dager (med gode kompiser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennende å bygge nytt, er midt i byggeprosessen selv. Har et par tips å komme med:

- byggelån er noe dyrt tull, om du spør i banken lar det seg gjøre å slippe unna dette (hvis ikke bytter du bare bank)

- få en hagearkitekt til å se på tomta før tomtearbeidene starter

- beregn en god slump til ekstra elektrikerarbeid, minst 30000,-

- lag en hus-blog som familie og venner kan følge med på (vår er her)

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger tid det tar å bygge et hus, jo dyrere blir det selvsagt.

Så riktig planlegging på forhånd, egeninnsats (effektivitet) er superviktig. Når tomta kjøpes og materialet til huset kommer på tomta, beløper rentene, og lånet bør begynne å betales så kjapt man bare kan.

De som leverer varene tror jeg neppe vil vente med fakturering i et halvt år el.l. lengre.

Jo raskere innflytting, jo billigere. Og vil man ha et skikkelig bad (flislagt) kan dette ordnes etter innflytting.

Rørlegger setter opp en provisorisk dusj.

Utsettelse på renter i forbindelse på lån etc. har jeg ikke sansen for. Det er bare å utsette "problemet", som kan bli større enn behagelig.

Så grunnmur, hus settes opp så raskt som overhodet mulig, så man kommer inn i et foreløpig funksjonabelt hus. Det tror jeg er det viktigste når man skal bygge hus. Hvis man ikke er mangemillionær da :blink:

Har sett altfor mange "hjelpesløse" byggherrer stå i månedsvis, og kommer ikke lenger. Hvor ble det av håndtverkerne etc. etc.

Og lånet ble egentlig 2-300000,- større, tragisk :D

Effektivitet er et must !

Og skal du flislegge badet, bare spør. Har rørleggere i familien, og her har jeg mange tips til gode løsninger !

Det med plassering i forhold til syd og funksjonabilitet ordner arkitekt, de er flinke sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg vel ikke noe til deg på et par år...

Jeg skal holde deg oppdatert på alle haiene vi tar... :D

Nøkkelferdig Jar Fr, nøkkelferdig Da har man fortsatt tid til haifiske :)

Og viktig tips- velg hus etter tomta- hus med kjeller passer ikke på flate tomter, så utnytt skråningen om dere vil ha kjeller på huset.

Vi har sett oss ut et 1 1/2 etageshus fra Trivselhus, uten sokkel eller kjeller. Vi satser på å få satt huset på det øverste platået. Håper at det er stort nok og at det ikke påløper altfor mye sprenging.

lag en hus-blog som familie og venner kan følge med på (vår er her)

Flotters, og her er vår :D

Om ønskelig kan du sende tegninger til meg så kan jeg kikke på de sammen med arkitekt og komme med evt innspill til løsningen.

Så fort huset er valgt skal du ikke se bort ifra at jeg slår til på dette tilbudet. Jobber du i plan-og bygge-etaten?

Sjøutsikten ser ut som Ekenessundet synes jeg Lykke til med prosjektet! Kjører forbi hver dag så jeg skal nok følge med

Stemmer det Hansemann, du ser tomten rett oppi skråningen rett over det lille småbruket :D

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelferdig er tingen for de som ikke er ekstremt hendige selv. Egeninnsats kan være greit nok det, men ofte blir dette en kilde til tårer og tenners gnissel eller hva det nå heter. Problemet er at hvis du ikke rekker å gjøre ferdig din del av jobben risikerer du at dette forsinker andre håndtverkere som deltar i byggingen. Slik markedet er i dag har de gjerne ordreboka full og hvis de ikke får gjort jobben når det er planlagt er det kanskje lenge til neste gang de har tid.

Mitt lille råd er å bruke tida til fisking osv og la de som kan det ta seg av husbygginga. Til slutt viser det seg ofte at dette er både billigere og tar kortere tid. Hvis målet er å spare penger bør du heller skaffe deg en ekstra jobb elleevt jobbe overtid. Har mer igjen for å gjøre det, enn å banke spiker selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at man helst ikke skal begynne å tukle med et nybygg, hvis man ikke er nevenyttig.

Men er man derimot nevenyttig, i kombinasjon med en grei og fotståelsesfull arb.giver, sparer man mange 100000kr. ved egeninnsats. Men det må gjøres riktig, i samsvar med andre håndtverkere, og riktig planlegging er meget viktig.

Bor selv i et boligstrøk hvor de aller fleste gjorde det meste selv i 1986. Lånene er utbetalt forlengst.

Boligene som er av meget god standard (faktisk bedre enn det meste idag) kom med et budsjett under 1mill. Kostnad ellers ville ha blitt dengang minst 1,3 mill. Dyrere idag selvsagt, men forholdet vil jeg tro er omtrent det samme. Hvis muligheten til egeninnsats er tilstede og man er hendt.

Ett eksempel: Egeninnsats Såle, grunnmur pipe ca. 50000,- (leie forskaling, betong gulv/vegger, isolasjon grunn, netting,armering, mange kasser pils :-)

Anbud hos firma var 120000,- Altså 70000,- spart på bare kjellergulv/betongvegger/pipe.

Veggene (forskaling) kan godt settes opp (leies) i 4 dager med god hjelp fra kompiser. 2 dager oppsetting, støping og riving 2 dager etter ! Kjapt og effektivt.

Et firma ville ikke gjort det kjappere, av og til springer også de fra den ene til den andre jobben.

Så skal man bygge hus og selvsagt er hendt har man alle tiders mulighet til å "spare" masse gryn !

I tillegg finner man ut hvem som egentlig er "kompiser"

:D

Men "problemet" for mange byggherrer idag er at det ikke er rom for egeninnsats, huset blir levert nøkkelferdig, basta.

Og det blir mye dyrere enn med egeninnsats.

Og idag er det heller ikke tillatt å gjøre det meste selv innvendig. Bad f.eks. Man skal kunne våtromsnormen og være godkjent før man tukler med et bad.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Da er vi endelig med husprosjektet vårt. Etter mye frem og tilbake med kommunen med påfølgende avslag på byggesøknad er vi endelig igang. Skal ikke gå for mye i detalj i saken da den fortsatt irriterer meg endel. Men for øyeblikket sprenges og graves det, og energibrønn er akkurat ferdigborret.

Har blitt lite tid til fiske etter jul, det meste av tankevirksomhet og tid går bort til andre ting. Så team Småflekk må se med nåde på min manglende innsats på fiskefronten, men håper å komme sterkt tilbake senere. Så endelig herr Ørud: Yes, vi bygger hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi endelig med husprosjektet vårt. Etter mye frem og tilbake med kommunen med påfølgende avslag på byggesøknad er vi endelig igang. Skal ikke gå for mye i detalj i saken da den fortsatt irriterer meg endel. Men for øyeblikket sprenges og graves det, og energibrønn er akkurat ferdigborret.

Har blitt lite tid til fiske etter jul, det meste av tankevirksomhet og tid går bort til andre ting. Så team Småflekk må se med nåde på min manglende innsats på fiskefronten, men håper å komme sterkt tilbake senere. Så endelig herr Ørud: Yes, vi bygger hus :)

Har ikke fisket så mye selv..... Vi kommer sterkere tilbake etterhvert! Stian dro jo fin fisk i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.