Gå til innhold
Fiskersiden

hva skjer på hurumlandet ???


 Share

Recommended Posts

hei alle sammen, må si at jeg er relativt ny bruker på denne siden her... men var på en fisketur på hurumlandet, natt til søndag og hele søndag .hovedsakelig etter sjøørret. begynte med tyskerstranda, var ved skjæra som jeg tror det blir kalt og endte opp på filtvedt iløpet av formidagen på søndag. føler jeg prøvde alt etter sjøøretten, alle mulige "sjøørret sluker", fluer/børstemark og gulp worms. ikke et eneste tilslag. utrolig tamt, men det som forundret meg var at når jeg var lei alt som heter sjøørret så bestemte jeg meg for å prøve å få en torsk ihvertfall, for å kjenne fisk. men prøvde kanskje i 5 timer på filtvedt, med alle mulige stingsild farger, mens jeg agna opp en annen stang med reker som jeg hadde utti på forskjellige plasser og dybder... men det var seriøst ikke tilslag på noen ting, ca 12 timers aktivt variert fiske uten hell i sjøen synes jeg er merkelig, noen som har forklaring på dette ??? har fisket mye på tofte, men aldri så resultatløst........ har forøverig aldri fått sjøørret så jeg trenger sårt tips om plasser/når det lønner seg å fiske på døgnet og hva folk får på av sluker etc. følte alle tipsene jeg hadde fått føre turen i helga var lureri..... hadde lixom trua etter mange shoppingrunder av utstyr til sjøørret. har forøverig og hytte på tofte som er til sommerbruk, så vi sees sikkert :blink: håper noen har noen tips om hvorfor jeg kom tomhendt og trøtt hjem.. men var en flott og vindfull tur :huh:........

Endret av laxen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring er Søndre Hurum veldig avhening av pålandsvind når du fisker fra land.

Jeg tror også vanntemperaturen er lav på og øst/vest for Tofte. Jeg vil tippe 5 grader. Det er jo veldig lite ferskvann som renner ut i de områdene du nevnte. Da måtte du isåfall gått ut på moloen til Havna ved Sagenefabrikken.

Jeg var ute både lørsdag og søndag selv. Kompisen min fikk en sjøørret men den datt av. Det var det eneste vi merket hele helga.

Lørdag var vi på tyskerstranda. Det satt et par halvfulle karer i kroken mot Østnestangen, og vi stod rett øst for dem. Var det dere som gående kledd i grønt med slukstenger på lørdag?

Søndag prøvde vi Nesset i ved Storsand, men der var det tjukt av folk. Har aldri sett så mange der før. Det må ha vært 20 - 30 fiskere mellom muren og nesset. Vi gikk videre forbi Nesset på noen odder der, men det var helt stille fra fiskens side.

Mvh,

Vonheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring er Søndre Hurum veldig avhening av pålandsvind når du fisker fra land.

Jeg tror også vanntemperaturen er lav på og øst/vest for Tofte. Jeg vil tippe 5 grader. Det er jo veldig lite ferskvann som renner ut i de områdene du nevnte. Da måtte du isåfall gått ut på moloen til Havna ved Sagenefabrikken.

Jeg var ute både lørsdag og søndag selv. Kompisen min fikk en sjøørret men den datt av. Det var det eneste vi merket hele helga.

Lørdag var vi på tyskerstranda. Det satt et par halvfulle karer i kroken mot Østnestangen, og vi stod rett øst for dem. Var det dere som gående kledd i grønt med slukstenger på lørdag?

Søndag prøvde vi Nesset i ved Storsand, men der var det tjukt av folk. Har aldri sett så mange der før. Det må ha vært 20 - 30 fiskere mellom muren og nesset. Vi gikk videre forbi Nesset på noen odder der, men det var helt stille fra fiskens side.

Mvh,

Vonheim

hei, det var nok ikke vi som du så på lørdag, vi var vel ved tyskerstranda ca 05.30 søndag morgen..

så du mener det er bra sjøørretfiske på moloen der hvor den lille elva renner ut v båthavna der ?? den elva vi kjører over når vi svingte inn marmorveien..? takker for tips..... men at det ikke var sulten torsk forundrer meg fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det var nok ikke vi som du så på lørdag, vi var vel ved tyskerstranda ca 05.30 søndag morgen..

så du mener det er bra sjøørretfiske på moloen der hvor den lille elva renner ut v båthavna der ?? den elva vi kjører over når vi svingte inn marmorveien..? takker for tips..... men at det ikke var sulten torsk forundrer meg fortsatt :)

På den tida søndag morgen var jeg nok i seng gitt!-)

Du har riktig elv i tankene. Den renner ut i båthavna. Jeg ser også stadig fiskere som går ut på tuppen ved fabrikken der. De tar noe fisk der da det skal være en grunne på utsida. Fisker ikke så mye der da det ikke er så "koselige" omgivelser. Men, for matauk skal den være god.

I min erfaring kommer fisken inn langs Østnestangen (med fyr) da det går en renne langs den. Der har jeg tatt både sø og ha, men ikke på flue. Så svinger de langs stranda. Tuppen av Østnestangen fortsetter under vann helt til Mølen, om jeg husker draftet riktig. God plass det også.

På Skjæra, som du nenvte, har jeg faktisk fått en laks på 4 kg i februar 1994. Den tok på stingsilda, og jeg ble ganske overrasket da jeg forventet torsk!-)

Har hørt om laks som har halefinne som en sø men aldri omvendt. Derfor er jeg ganske sikker på at det var laks.

Du vet kanskje dette, men de deler ut kart over Hurum på bensinstasjoner o.l. Disse har markerte veier ned til vannet og i enkelte tilfeller merket av fiskeplasser.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tida søndag morgen var jeg nok i seng gitt!-)

Du har riktig elv i tankene. Den renner ut i båthavna. Jeg ser også stadig fiskere som går ut på tuppen ved fabrikken der. De tar noe fisk der da det skal være en grunne på utsida. Fisker ikke så mye der da det ikke er så "koselige" omgivelser. Men, for matauk skal den være god.

I min erfaring kommer fisken inn langs Østnestangen (med fyr) da det går en renne langs den. Der har jeg tatt både sø og ha, men ikke på flue. Så svinger de langs stranda. Tuppen av Østnestangen fortsetter under vann helt til Mølen, om jeg husker draftet riktig. God plass det også.

På Skjæra, som du nenvte, har jeg faktisk fått en laks på 4 kg i februar 1994. Den tok på stingsilda, og jeg ble ganske overrasket da jeg forventet torsk!-)

Har hørt om laks som har halefinne som en sø men aldri omvendt. Derfor er jeg ganske sikker på at det var laks.

Du vet kanskje dette, men de deler ut kart over Hurum på bensinstasjoner o.l. Disse har markerte veier ned til vannet og i enkelte tilfeller merket av fiskeplasser.

takker igjen for informasjonen, må se å få skaffet meg et draft, har de det på best stasjonen tror du ?? ;) hva er din favuritt når det gjelder slukvalg etter sø ????? føler jeg fisker i blinde ettersom jeg ikke har noen erfaring og aldri fått sø. hva med spinner feks. ?? wobbler ?? har vært ute en tur nå og prøvd ved fornebu, bare et par timer, men fikk ingenting idag heller :blink: men skal vel ha for innsatsen.... idag når det mørknet brukte jeg svart morild sluk med flue immitasjon på kroken, har jo hørt de skal være bra. men ikke vet jeg....... har litt på følelsen det er litt for kaldt i vannet enda .. ?

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker igjen for informasjonen, må se å få skaffet meg et draft, har de det på best stasjonen tror du ?? hva er din favuritt når det gjelder slukvalg etter sø ????? føler jeg fisker i blinde ettersom jeg ikke har noen erfaring og aldri fått sø. hva med spinner feks. ?? wobbler ?? har vært ute en tur nå og prøvd ved fornebu, bare et par timer, men fikk ingenting idag heller men skal vel ha for innsatsen.... idag når det mørknet brukte jeg svart morild sluk med flue immitasjon på kroken, har jo hørt de skal være bra. men ikke vet jeg....... har litt på følelsen det er litt for kaldt i vannet enda .. ?

Skitt fiske!

Draft må du nok i en båtforretning for å anskaffe. Ellers ligger det en offentlig butikk i Dronningensgate (tror jeg). Det siste jeg har hørt er at det kommer en oppdatering nå i april. Tror det er Serie D som gjelder for Østlandet med Sørlandet og Svenskekysten.

Har faktisk ikke hørt noen som har fått SØ de siste dagene/par ukene (fra land). Men, igår var det jo noen som la inn bilder av Børstemark på et av forumene her, og da pleier det å bli fart (i min erfaring). Til det bruker jeg Wolly Bugger på fluestanga.

Når det gjelder valg av sluk/flue har jeg aldri merket noe preferanse fra fisken. Jeg tror det viktigste er å få den innen synsvidde av fisken. Deretter fiske det du har i enden av snøret slik at det immiterer byttedyret riktig med bevegelsene.

Jeg tror jeg i snitt har fått en SØ per noen tusen kast, men som deg tror jeg, er jeg ute når jeg har tid ikke nødvendigvis når fisken svømmer langs land!-)

Noe av de beste informasjonssidene jeg har funnet er her på fiskersiden.no. De beskriver godt et år med fiske etter SØ i tillegg til nattfiske osv.

Håper det hjelper!

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med på div fora og dessverre er inntrykket at det er svært lite fisk igjen i fjorden.Noen er det alltid som får noe fisk. Temperaturen tilsier at det skulle vært plenty med torsk. Den er borte, hvertfall for oss som fisker fra land..Oslofjorden er en av, ja kanskje den mest produktive fjorden i landet og jeg nekter å tro på påstandene om miljøgifter,skarv, sel og klimaendringer som hovedårsaken til tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min erfaring er Søndre Hurum veldig avhening av pålandsvind når du fisker fra land.

Jeg tror også vanntemperaturen er lav på og øst/vest for Tofte. Jeg vil tippe 5 grader. Det er jo veldig lite ferskvann som renner ut i de områdene du nevnte. Da måtte du isåfall gått ut på moloen til Havna ved Sagenefabrikken.

Jeg var ute både lørsdag og søndag selv. Kompisen min fikk en sjøørret men den datt av. Det var det eneste vi merket hele helga.

Lørdag var vi på tyskerstranda. Det satt et par halvfulle karer i kroken mot Østnestangen, og vi stod rett øst for dem. Var det dere som gående kledd i grønt med slukstenger på lørdag?

Søndag prøvde vi Nesset i ved Storsand, men der var det tjukt av folk. Har aldri sett så mange der før. Det må ha vært 20 - 30 fiskere mellom muren og nesset. Vi gikk videre forbi Nesset på noen odder der, men det var helt stille fra fiskens side.

Mvh,

Vonheim

Hei,

det var samboeren min og jeg som var kledd i like bukser på lørdag. :D Vi fikk heller ingenting. I går var vi på årets femte tur etter sjøørreten, men ikke på Hurumlandet. Fikk en hver, tynne som fy. Min var nok over halvmeteren og under kiloet. Begge fikk fin behandling og jeg håper de klarer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.