Gå til innhold
Fiskersiden

Er ekkoloddets hastighetsmåling(ikke GPS) brukbar?


boat
 Share

Recommended Posts

Fint visst dere som har/har prøvd dette kan fortelle meg om hastighetsgiver på ekkoloddet fungerer greit. Eller om det fins andre rimelige system utenom GPS som er noe å satse på i en båt uten knopmåler.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den farten som du får oppgitt er waterspeed'en i overflaten i forhold til skroget.

Det kan jo fungere som en pekepin når det gjelder fiske, men vil variere i forhold til strøm. o.s.v så det kan ikke regnes i forhold til fart.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...6&hl=waterspeed

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...8&hl=waterspeed

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skovlhjuls fartsmåler kan være et greit komplement til GPS hastighet. Den egner seg ikke spesielt godt til å måle absolutt hastighet, men sammen med GPS kan den brukes til å si noe om strømforholdene.

Det finnes utstyr som klarer å måle hastighet i vann med bra nøyaktighet, disse baserer seg på doppler prinsippet.

Dette fra Furuno har 1% nøyaktighet:

Furuno Speed Log

Utstyret er nok for dyrt og stort for de fleste sportsfiskere.

De finnes også mer avanserte utgaver som kalles current profiler som kan vise størmforholdne på forskjellige dybder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, thanks. Men det kan ikke bli noe veldig dyrt opplegg, jeg vil bare kunne vite når jeg troller i fjorden hva fart jeg har. Strømforholdene(fart i dypet) er vel ikke så lett å beregne inn verken med ekkolds giver eller GSP. Det er riktignok fart på båt i forhold til vannet på det dyp jeg fisker som er interessant, men regner med at jeg kan gå ut i fra at overflate fart stemmer noenlunde med farten ved f.eks 7 meter dyp i fjorden. Fungerer ekkoloddets farts funksjon i forhold til det..? Eller kan den ha problemer med å i det hele tatt å vise noe fart?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv ikke på skip er farten gjennom vannet helt korrekt, loggen kan vise litt feil til og med på dyre systemer

vil tro du klarer deg lenge med den på ekkoloddet hvis du rengjør den av og til.. har merket at du kan se litt hvordan strømmen setter ved å se på vaieren på riggen(vinkel i forhold til skrog). i tillegg hjelper d jo selvsagt med litt lokalkunnskap samt flo og fjære.

ps boat jeg kjører med 60 cm bom på askeladden 14 og synes d funker bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt skovlhjulssensor på en båt tidligere, og ble ikke akkurat imponert. Etter kalibrering gir den fortsatt riktig hastighet bare i et fartområde.

Men i trollingfart, hvis sensoren er klaibrert og ren er den et greit hjelpemiddel. Du må opp på et litt større lodd for å få kalibrert fartssensoren. Lowrance X-125 og X-126DF har denne funksjonen. Har ikke sjekket om Eagle FishMark 480DF også har den, emn det er godt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en wobbler går fint i 2 knop på waterspeeden så går den fint i 2 knop på waterspeeden.

Hvis en wobbler går fint i 2 knop(gps) så må du kanskje opp i 2,5 knop (GPS)for å få den til å gå like fint under andre forhold..

hvis du går sørover med 4 knop(gps) og vannstrømmen i overflaten går med 1 knop(gps) så snur du og går nordover med 4 knop(gps) hva skjer da med det du drar etter deg?

Så waterspeeden er brukende som referanse til fiske, selv om den ikke gir nøyaktig fart. Det er vel irrelevant om fisken biter på 3,2 knop eller 2,9 knop (GPS) Det som er viktig er å få slepet til å oppføre seg slik at fisken biter og da er waterspeeden til hjelp.

Har hatt skovlhjulssensor på en båt tidligere, og ble ikke akkurat imponert. Etter kalibrering gir den fortsatt riktig hastighet bare i et fartområde.

Men i trollingfart, hvis sensoren er klaibrert og ren er den et greit hjelpemiddel. Du må opp på et litt større lodd for å få kalibrert fartssensoren. Lowrance X-125 og X-126DF har denne funksjonen. Har ikke sjekket om Eagle FishMark 480DF også har den, emn det er godt mulig.

Eagle seafinder 480DF har kalibrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en wobbler går fint i 2 knop på waterspeeden så går den fint i 2 knop på waterspeeden.

Hvis en wobbler går fint i 2 knop(gps) så må du kanskje opp i 2,5 knop (GPS)for å få den til å gå like fint under andre forhold..

hvis du går sørover med 4 knop(gps) og vannstrømmen i overflaten går med 1 knop(gps) så snur du og går nordover med 4 knop(gps) hva skjer da med det du drar etter deg?

Så waterspeeden er brukende som referanse til fiske, selv om den ikke gir nøyaktig fart. Det er vel irrelevant om fisken biter på 3,2 knop eller 2,9 knop (GPS) Det som er viktig er å få slepet til å oppføre seg slik at fisken biter og da er waterspeeden til hjelp.

Eagle seafinder 480DF har kalibrering

Ja, skulle tro waterspeed kanskje er greiest. Tror jeg må se litt mer på ulike ekkolodd med mulighet for farts sensor og vurdere om det er verdt pengene å ha fart funksjonen på ekkoloddet. Lowrance X-52 har den muligheten og koster rundt 2000,- sikkert uten sensoren. Det er 200khz 20 gr enstråler. Blir kanskje Eagle 242/245DS el Lowrance X-52, men bør vel ha hurtigbrakett og det kan se ut som X-52 ikke har det..må finne ut om 245DS kan kobles til fartsgiver..242 kan ikke men 240(gammel el dyrere modell??) som har samme utseende som 242/245DS kan..

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tidligere i dag sammenligningsfunksjoenen på sidene til Eagle og i følge dem så har hverken 245DS eller 242 logg, det står heller ikke noe om at det er en opsjon på 245DS.

Lastet nå ned manualen og det stemmer tydligvis at 245DS har denne muligheten. Ikke værst for et lodd til denne prisen. Ulempen er at sensoren koster nesten det samme som loddet, 706 kr tar i hvertfall Lowrance for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skulle tro waterspeed kanskje er greiest. Tror jeg må se litt mer på ulike ekkolodd med mulighet for farts sensor og vurdere om det er verdt pengene å ha fart funksjonen på ekkoloddet. Lowrance X-52 har den muligheten og koster rundt 2000,- sikkert uten sensoren. Det er 200khz 20 gr enstråler. Blir kanskje Eagle 242/245DS el Lowrance X-52, men bør vel ha hurtigbrakett og det kan se ut som X-52 ikke har det..må finne ut om 245DS kan kobles til fartsgiver..242 kan ikke men 240(gammel el dyrere modell??) som har samme utseende som 242/245DS kan..

Det viser seg at ifølge email fra marineshop.no så kan ikke Eagle Cuda 242 eller Eagle FishEasy 245DS kobles til fartsgiver(logg). Må opp i Eagle 320C eller Eagle 480DF. Ikke godt å si hva som er riktig. Det står jo i Eagle 245DS sin brukerveilledning at den kan kobles til Temp/Farts giver.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fant denne beskrivelsen her på et amerikansk forum på hva en skal gjøre for å fikse skovlhjulshastighetssensoren:

First off, take the paddle wheel off of your transducer, lay it down on a good solid peice of concrete, and smash it with as much force as possible with the largest sledge hammer you can find. Sweep up the peices, and drop in the garbage. Then, look at your GPS SOG(speed over grond) data box on you chartplotter to see your "speed". Now your speed problem is solved. The paddle wheels are uselsss.

Så det er ikke bare meg som er frustrert over disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fish Easy 240 (2006) med skovlehjulsensor. Trur den kosta ca 600 kr ekstra. Synes det funker helt greit til trolling på innsjøer hvertfall. Men etter hvert som det blir gammalt og slitt eller båten ligger på sjøen og det gror masse møkk på hjulet så vil det vel bli ganke unøyaktig vil jeg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.