Gå til innhold
Fiskersiden

Wire hyling: Scotty strongarm vs Scotty longarm


boat
 Share

Recommended Posts

Første forutsetning for en mest mulig stille rigg er vel at den er solid festet til båten. Men det er åpenbart at type rigg og sannsynligvis bom type også har innvirkning på hvor mye eller lite hyling som kommer fra wiren. Jeg har også inntrykk av at Cannon generelt hyler mer enn Scotty. Cannon bruker vel aluminium bom, mens Scotty bruker stål så vidt jeg vet. Men hva som har betydning for hylingen er bare antagelser fra min side, er en fersking på trolling.

Scotty Longarm er den teleskopiske typen 36"-60" lang(bom), sitter på både manuell og el. riggene. Scotty Strongarm er den faste typen, jeg tenker her på 1085 Strongarm 30" lang og samme tykkelse som longarms innerste del. Strongarm virker mest "fast" men longarm har vel plastføringer som kanskje kan virke dempende. Er det noen som har brukt/hatt begge (strongarm / longarm), og kan huske hvilken av dem som hyler mest??

Forøvrig bør man ikke kjøre en lang bom(longarm) på en liten(ca under 16") båt da det blir et kjempe moment inne på båten, kan i verste fall kantre båten ved bunnhekting av loddet..

Jeg setter ikke longarm på min 14" :) men når litt større båt skal rigges blir det strongarm vs longarm..den som hyler minst..

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forutsetning for en mest mulig stille rigg er vel at den er solid festet til båten. Men det er åpenbart at type rigg og sannsynligvis bom type også har innvirkning på hvor mye eller lite hyling som kommer fra wiren. Jeg har også inntrykk av at Cannon generelt hyler mer enn Scotty. Cannon bruker vel aluminium bom, mens Scotty bruker stål så vidt jeg vet.

Scotty Longarm er den teleskopiske typen 36"-60" lang(bom), sitter på både manuell og el. riggene. Scotty Strongarm er den faste typen, jeg tenker her på 1085 Strongarm 30" lang og samme tykkelse som longarms innerste del. Er det noen som har brukt/hatt begge (strongarm / longarm), og kan huske hvilken av dem som hyler mest??

Forøvrig bør man ikke kjøre en lang bom(longarm) på en liten(ca under 16") båt da det blir et kjempe moment inne på båten, kan i verste fall kantre båten ved hekting av blyet..

Jeg setter ikke longarm på min 14" :)

Cannon hyler mer som du sier. Personlig mener jeg det skyldes det materialet Cannon bruker på trinsa som er hardere. Scottytrinsene er laget av plast - sterk sådan. Du kan eliminere ytterligere resonans hvis du monterer en wire-retriever, strammer den litt og vips så forsvinner veldig mye av resonansen. Fungerer veldig bra for meg. Men IKKE kjøp original-retrieveren fra Scotty, den koster skjorta (i forhold til hvis du kjøper delene separat i hvilken som helst båtbutikk med godt utvalg av div. deler.)

HAr også tenkt på dette med vektstangprinsippet på min Scotty. Derfor trekker jeg aldri ut teleskopen. Den er i grunnen helt unødvendig siden bommen er lang nok som den er.

Endret av Professor Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Synes ikke det er dumt med hylinga jeg, er en fin måte å høre om krokene går riktig...Lyden forandrer seg med farten på båten, om noe har hengt seg på kroken, fisk som er bortpå og napper.....etter hvert lærer man seg å tolke hylingen og da er den ett hjelpemiddel......blir vant til det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli voksne for helvete......

Det er båtens resonans samt båten oppbygging som gor frekvent lyd.

men.....en gummi snubber gør ofte susen.

OG ikke glem at båtens hastighet gir forlskjeligg "lyder" til tider.

Bli med ,meg en tur såskAL DERE FÅ INNFØRING I lydens i9nnvirkning i båten,.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli voksne for helvete......

Det er båtens resonans samt båten oppbygging som gor frekvent lyd.

men.....en gummi snubber gør ofte susen.

OG ikke glem at båtens hastighet gir forlskjeligg "lyder" til tider.

Bli med ,meg en tur såskAL DERE FÅ INNFØRING I lydens i9nnvirkning i båten,.

:)

Silden... den er god... Jäger til 180 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli voksne for helvete......

Det er båtens resonans samt båten oppbygging som gor frekvent lyd.

men.....en gummi snubber gør ofte susen.

OG ikke glem at båtens hastighet gir forlskjeligg "lyder" til tider.

Bli med ,meg en tur såskAL DERE FÅ INNFØRING I lydens i9nnvirkning i båten,.

:)

Det var det som manglet før du kom inn i diskusjonen med en usaklig prolog - Ta en titt på din signatur før du i det hele tatt nevner noe om å være voksen :D

For å arrestere deg med en gang:

"Det er båtens resonans samt båten oppbygging som gor frekvent lyd." Skal jeg ta deg bokstavelig så betyr det at den lyden er der uansett rigg eller ikke hva?

Det vi diskuterer er hvordan eliminere lyd fra riggen. Det kan godt være at lyden forplanter seg i hele båten, det har du sikkert rett i MEN, i ditt tilfelle så kan man jo likegodt legge inn et mykt materiale mellom rigg og feste så er jo problemet løst. Poenget er uansett: Det er wireren som forårsaker lyd.

Endret av Professor Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som manglet før du kom inn i diskusjonen med en usaklig prolog - Ta en titt på din signatur før du i det hele tatt nevner noe om å være voksen :D

For å arrestere deg med en gang:

"Det er båtens resonans samt båten oppbygging som gor frekvent lyd." Skal jeg ta deg bokstavelig så betyr det at den lyden er der uansett rigg eller ikke hva?

Det vi diskuterer er hvordan eliminere lyd fra riggen. Det kan godt være at lyden forplanter seg i hele båten, det har du sikkert rett i MEN, i ditt tilfelle så kan man jo likegodt legge inn et mykt materiale mellom rigg og feste så er jo problemet løst. Poenget er uansett: Det er wireren som forårsaker lyd.

Må bare si meg helt enig med deg professor bacon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D:D

Kom med teorier det...nyter å lese det.

Vaier lager lyd ja...men med god hjelp fra båten også.

min båt har ikke vaier lyd lenger.

Derfor jeg sa at noen må bli voksne og bli med i båten en tur å se/høre

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D:D

Kom med teorier det...nyter å lese det.

Vaier lager lyd ja...men med god hjelp fra båten også.

min båt har ikke vaier lyd lenger.

Derfor jeg sa at noen må bli voksne og bli med i båten en tur å se/høre

:D

Bættere greit det ja, æ kommer ned til mjøsa med toget og du stiller med båt!

Kaffe, skitprat, div utsyr stiller æ med. Du stille med fangsgaranti og stille båt en gang i mai..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta med hyling fra vaiern er egentlig en intresang sak. Vi har nå endelig fått montert riggen (en cannon).

Vi hadde egentlig regna med kraftigere lyd enn det som kom på testturen. Har mye hørt kraftigere lyd på dvd og videoer som vi har studert. Hylinga ble noe svakere etter en stund? Når vi løste ut klemma selv, så var det pinnadø mæ en liten lyr på. Da var det jo riktig som nevt her hylinga avtar hvis det kommer fisk på, som ikke løser ut! Så nå ska vi få tak i noen nye klemmer med en snor. (så vi oppdager småfisk)

Endret av sage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Detta med hyling fra vaiern er egentlig en intresang sak. Vi har nå endelig fått montert riggen (en cannon).

Vi hadde egentlig regna med kraftigere lyd enn det som kom på testturen. Har mye hørt kraftigere lyd på dvd og videoer som vi har studert. Hylinga ble noe svakere etter en stund? Når vi løste ut klemma selv, så var det pinnadø mæ en liten lyr på. Da var det jo riktig som nevt her hylinga avtar hvis det kommer fisk på, som ikke løser ut! Så nå ska vi få tak i noen nye klemmer med en snor. (så vi oppdager småfisk)

utrolig mye man kan tolke ut av vininga fra viren, fart på båten, småfisk på kroken, fisk som er bortpå å napper, slik lærer du fort <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest froesak

Jeg har to cannon og to big jon. disse kan jeg bruke på samme festet så jeg kan bytte på hvem jeg vil bruke og Cannon hyler mye mer og båten er den samme. Men som Biri sier så kan absolutt lyden være til hjelp også. Har opplevd att det har gått på en liten en som ikke løser ut og i litt bølger kan det være vondt og se det det på stanga og da kan det være greit og høre lyden forandre seg så man kan ta en titt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå motert en "retriver" hvis det heter det? på vaieren. lettere og dra inn og sette sena i klypa da. Hylinga forsvant når den blir strammet litt opp. Har og fått tak på en klype/utløser med en snor. Det er nå lettere og se småfisk nappe i stanga uten at de løser ut.

SER DU BLYDONKERN???!!! JEG HAR RETT

:):):D:D:lol::):(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå motert en "retriver" hvis det heter det? på vaieren. lettere og dra inn og sette sena i klypa da. Hylinga forsvant når den blir strammet litt opp. Har og fått tak på en klype/utløser med en snor. Det er nå lettere og se småfisk nappe i stanga uten at de løser ut.
Klassisk måte å gjøre det på ja :D

Dæven å blid Bacon ble nå gitt

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.