Gå til innhold
Fiskersiden

Hydraulisk styring


erik
 Share

Recommended Posts

Etter å ha holdt på å blåse på land i påsken, har jeg begynt å sikle på hydraulisk styring. Dagens oppsett fungere greit så lenge det er blikk og jeg sitter stille, men det skal ikke mye til før motoren dreier og staker ut sin egen kurs. Av en eller anne grunn skjer dette alltid når jeg har hendene full av alt annet. :D

Så da er frågan hva slags type, hvor mye må jeg blø, og kommer det i det hele tatt til å passe? Jeg har en liten skjærgårdsjeep av typen Silver Colibri, med en 4-takt Honda på 50HK fra 2005. Jeg vurderte dette når båten var ny i 2000, men da var det ingen systemer som var små nok til å pase mellom motor og motorbrønn, uten å ta nedi et eller annet når man vippet opp bensinslukeren. Har kikket litt på en variant fra Slepner, og ser for meg at det bør være mulig å komme i land på maks 5000,- Jeg ser at det finnes noen varianter under 4000,- men så var det det med å kjøpe billigste alternativ, det er ikke nødvendigvis det som blir best på sikt.

Båt:

http://www.marinepower.nu/new_boat.asp?Obj...=1663&SprakID=1

Hva bruker folk? Er dere fornøyd osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en som er beregnet for en motor som er minst 50% større en den du har. Da får du en mer solid styring og har nok kraft.

Selv har jeg den største Bosvik styringen. Ga 7000kr medskreddersydde slanger, inkludert slanger og koblinger for autopilotpuimpa. Hadde problemer med pumpa under installasjon, fikk snakke med han på fabrikken som monterer og tester pumpene og ny pumpe ankom min forhandler dagen etterpå. Griet med firmaer der det er mulig å få snakke med noen med peiling og som har høy servicenivå.

Bosvik

Jeg fikk slangene levert ferdige med koblinger fra fabrikken. Gå for en løsning med skikkelige slanger, noen leverandører som Bosvik ordner dette. Da vil slangene vare like lenge som båten. Hvis ikke leverandøren kan levere ferdige slanger så kan du kjøpe pumpe og sylinder og så få tess eller et lignende firma til å lage slanger til deg.

Hvis problemet ditt bare er at motoren vrir seg ved vind/bølger behøver du ikke gå for hydraulisk styring. En non-feedback styresnekke vil gjøre jobben.

NRFC styresnekke

Gå til Styresnekke T 73 NRFC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ser at budsjettet må utvides litt (som vanlig). Har vurdert en styresnekke, men det er jo et par andre fordeler med hydraulikk også. Har særlig irritert meg over dødgang i styret, noe jeg innbiller meg at vil bli bedre med hydraulikk, i hvertfall så lenge systemet fungerer som det skal. Ikke minst så er det kult med en ny "dings". Hvorfor oppgir ingen av produsentene målene på systemet sitt? Jeg nekter å tro at jeg er den eneste med litt grunn motorbrønn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom katalogen og prislisten fra Sleipner Motor i posten. Den inneholder heldigvis alt jeg trenger av mål, så nå blir det en liten runde med tommestokk for sjekke om det passer. Sannsynligvis passer det, så da er det bare pengene det står på. Ser ut at en pakkeløsning med SP150, uten ratt, ligger på 6700,- Har sett et digitalkamera som står ett hakk høyere på ønskelisten enn hydraulikk, så dermed er prosjektet lagt på is en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleipner sin løsning tar mer plass enn de fleste av konkurentene, så hvis du får plassproblemer finnes det flere andre alternativer.

Slepner SP 150 koster 5700 komplett hos Maritim. HYCO koster ca 5000 hos Seatronic.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.