Gå til innhold
Fiskersiden

Antall hk trollingmotor på 14' båt


boat
 Share

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe en ny motor på en 14' askeladden(smal). Tenker å kjøpe ny Honda(4-takter) mellom 8-20 hk(håper ikke honda skremmer fisken mer siden den har eksosutslipp gjennom propell?). Motoren skal fungere både som trollingmotor og fremdriftsmotor(helst plane med 2 personer i båten). Den må kunne kjøre sakte nok(3,5-5,5 knop) uten at motoren går altfor lavt på turtallet, den blir vel sur og bruker mer suppe hvis den går for lavt nermest på tomgang? 8 og 10 hk har samme utveksling og 15 og 20 hk har samme utveksling(høyere enn 8/10hk). Håper noen kan gi meg et tips her. Hva skal jeg velge?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en planende båt må du kjøpe motor som har nok kraft til å bringe båten lett opp i plan med 2-3 personer ombord.

Hadde tidligere en 50hk firetaktsmotor på en 15,5 fots båt som veide bare 280kg. fikk den vel ned i 2.1 knop, fungerete helt utmerket til trolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en planende båt må du kjøpe motor som har nok kraft til å bringe båten lett opp i plan med 2-3 personer ombord.

Hadde tidligere en 50hk firetaktsmotor på en 15,5 fots båt som veide bare 280kg. fikk den vel ned i 2.1 knop, fungerete helt utmerket til trolling.

Takker. Høres bra ut. Men blir maks 20hk på den båten, er godkjent for 16hk. Hadde en 20hk Yamaha på tidligere og da vippet båten over til siden i toppfart. Virket som den ikke tålte for høy fart..så egentlig er sikkert 15hk nok..

PS: ser at mangen har liten trollingmotor i tillegg til driftsmotor..bare for å få ned forbruket det da?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Høres bra ut. Men blir maks 20hk på den båten, er godkjent for 16hk. Hadde en 20hk Yamaha på tidligere og da vippet båten over til siden i toppfart. Virket som den ikke tålte for høy fart..så egentlig er sikkert 15hk nok..

hehe...hadde en 15 fots jolle som var godkjent for 6 hk...klaska en 30 hk 2 rigger og planermast på den....fiska bra i den samt at den fløtta 31 knop når en marsja avgårde. :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ned farten er NO problem, tilt og evt drivanker. Enkleste sak av verden.

Min er godkjent for 26kw, der sitter det 51,6. Ingen fare å klasse på litt.

Det skal dog bemerkes at jeg klødde meg litt i hue før jeg testet.

Men du greier ikke å kjøre for fort om du velger en 20HK.

Og slike finner fra Clas O vil og hjelpe til med å holde båten stabil

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere av de andre er inne på, er nok en 20HK et bra valg til denne båten. Jeg fikk litt tullball med at min 50HK Honda gikk sur under dorging, men et propellskifte løste det problemet. Fatter har hatt 2005 modellen av Honda 20 HK med elstart, og den fungerte som en drøm. Med tanke på at drivstofforbruket i dorgefart på en dorgemotor og en moderne motor i den størrelsen du ser etter er relaivt liten, hadde ikke det vært det første jeg hadde tenkt på med din båt. Et annet poeng med båter i denne størrelsen er vekten. Å henge enda en motor på akterspeilet betyr at du plasserer ekstra vekt på et sted hvor vekten er merkbar når du skal i plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til å ha ekstra dorgemotor hvis en har 4-takter er sikkerhetshensyn. Hvis det sker noe med hovedmotoren har en fortsatt framdrift. Skal dette ha noe for seg må en selvsagt ha seperate drivstofftanker, for å unngå at begge stopper ved drivstoffproblemer.

Det er lite å spare på drivstoff, støyen og vibrasjonene fra en liten motor som går på høyt turtall er som regel værre ennn fra en stor motor på tilnærmet tomgang.

Dorger selv med 115Hk.

Glem dette med bensinforbruk, en moderne 4-taksts motor på lavt turtall bruker uansett minimalt med bensin. Gå for 20 hestern!

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.