Gå til innhold
Fiskersiden

Ny laks på rømmen.


Helge S
 Share

Recommended Posts

Gjest F. Mortensen

Den mest useriøse næringen i landet!! Nå er jeg f.. meg drittlei[ :( !] Det verste er at det det får ikke konsekvenser for de involverte[ :( !][ :( !](tilsynelatende) Umulig å si om de søker opp i elvene nå eller tar en ekstra runde i sjøen.... Husker diskusjonen i starten av 90-tallet - siste årene har de slått seg på brystet og til og med uttalt at de har kontroll over situasjonen[:0][V]. - dette blir jo bare verre uten at myndighetene foretar seg noen verdens ting - men er det noe nytt?[ :( !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av F. Mortensen

Den mest useriøse næringen i landet!! Nå er jeg f.. meg drittlei[ :( !] Det verste er at det det får ikke konsekvenser for de involverte[ :( !][ :( !](tilsynelatende) Umulig å si om de søker opp i elvene nå eller tar en ekstra runde i sjøen.... Husker diskusjonen i starten av 90-tallet - siste årene har de slått seg på brystet og til og med uttalt at de har kontroll over situasjonen[:0][V]. - dette blir jo bare verre uten at myndighetene foretar seg noen verdens ting - men er det noe nytt?[ :( !]

Er temmelig sikker på at det er økonomien som har ansvaret for at trenden går feil vei igjen. Situasjonen var jo i klar bedring utover 90-tallet, men så begynte prisene å falle. Virker som om endel oppdrettere bevisst sparer inn kroner på drift og vedlikehold i disse tider, noe som vel best kan beskrives som å grave sin egen grav, ihvertfall hva rykte og omdømme angår.

Så sent på året tror jeg de blir i sjøen, men dette er umulig å si uten å vite mer om den aktuelle fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av F. Mortensen

Den mest useriøse næringen i landet!! Nå er jeg f.. meg drittlei[ :( !] Det verste er at det det får ikke konsekvenser for de involverte[ :( !][ :( !](tilsynelatende) Umulig å si om de søker opp i elvene nå eller tar en ekstra runde i sjøen.... Husker diskusjonen i starten av 90-tallet - siste årene har de slått seg på brystet og til og med uttalt at de har kontroll over situasjonen[:0][V]. - dette blir jo bare verre uten at myndighetene foretar seg noen verdens ting - men er det noe nytt?[ :( !]

eller et bevisst "hendig uhell" - forsikringssvindel??

Er temmelig sikker på at det er økonomien som har ansvaret for at trenden går feil vei igjen. Situasjonen var jo i klar bedring utover 90-tallet, men så begynte prisene å falle. Virker som om endel oppdrettere bevisst sparer inn kroner på drift og vedlikehold i disse tider, noe som vel best kan beskrives som å grave sin egen grav, ihvertfall hva rykte og omdømme angår.

Så sent på året tror jeg de blir i sjøen, men dette er umulig å si uten å vite mer om den aktuelle fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

For ikke å snakke om luseskadet fisk - den får man ikke solgt videre, i alle fall ikke til en pris å snakke om. Da kan man lure på om de i det hele tatt gidder å fore den videre - betydelige utgifter..... For å unngå problemer i forb. med lusegrenser å avlusinger er det vel lettvint å...bare la den svømme. Sier ikke det er slik det er, men man kan begynne å lure[ :( !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne rømningen vertifisert av noen Helge? Problemet er ikke bare lave priser,overproduksjon er ofte en annen årsak til "rømming".Det starter med at yngelprodusentene leverer et større antall yngel til smoltanlegga enn det som står på salgsavtalen. Dette gir neste ledd en forsikring mot sjukdomsfrafall o.l.Dersom dette går bra i alle ledd fram mot slakting sitter oppdretter igjenn med et overtall i forhold til konsesjon. Det er vell begrenset hva "svartsalg" av laks det er marked for-dermed er fjorden billigste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.