Gå til innhold
Fiskersiden

Havål i ålvundfjorden.


knutis
 Share

Recommended Posts

Jeg har flere steder sett Ålvundfjord nevnt som en aktuell havållokalitet. Noe som er svært interessant ettersom jeg tilbringer et par uker i området hver sommer. Er det noen som vet noe mer om temaet? Er det det f.eks tatt havål under sportsfiske eller er det linefangster o.l.? Er det noen som har prøvd å fiske etter havålen her? Er det noen som vet hvor i fjorden er det selvsagt også meget interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere steder sett Ålvundfjord nevnt som en aktuell havållokalitet. Noe som er svært interessant ettersom jeg tilbringer et par uker i området hver sommer. Er det noen som vet noe mer om temaet? Er det det f.eks tatt havål under sportsfiske eller er det linefangster o.l.? Er det noen som har prøvd å fiske etter havålen her? Er det noen som vet hvor i fjorden er det selvsagt også meget interessant.

Jeg har hytte i området (nærmere bestemt Meisingsetvågen) og tilbringer også mye tid der hver sommer. Har aldri prøvd hundre prosent målretta fiske etter havålen men har hørt at det har blitt tatt endel havål i bla Trangfjorden med garn. I Todalsfjorden skal det visstnok også ha blitt fisket havål.. Vet ikke konkret hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Meisingsetvågen er forøvrig en kjent plass. Far har båten sin liggende der. Hjemplassen min er bare noen få kilometer unna.

Trangfjorden må vel innebære fiske på rimelig dypt vann? Går vel nesten rett ned til nærmere 500m der.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Meisingsetvågen er forøvrig en kjent plass. Far har båten sin liggende der. Hjemplassen min er bare noen få kilometer unna.

Trangfjorden må vel innebære fiske på rimelig dypt vann? Går vel nesten rett ned til nærmere 500m der.

Ja, nærmere bestemt 534 meter på det dypeste.. Men ser ikke bort i fra havålen er tatt rimelig nærme land. Det går jo ganske loddrett ned på begge sider i denne fjorden, med en hel del steinurer og kupert terreng.. Har også snakket med en yrkesfisker som fisker målrettet etter breiflabb i dette området.. Mye uutforsket og spennende farvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Det er flere lokaliteter langs Trangfjorden som jeg har merket meg når jeg har vært innover etter håkjerringene. Mye steinrøys med muligheter for skjul til havålen på begge sider av fjorden. De jeg har sett på er bare tilgjengelig fra båt. Dybdene varierer sikkert fra fjæra og til bunnen. Sikkert mest givende å fiske de første hundre meterne hvor det normalt er mest byttefisk.

Fjorden er kjent fra gammelt av som en fjord med mye havål. Om det er tilfelle i dag vet jeg ikke. Mitt fokus her inne er og har vært håkjerringa. Finnes muligheter nærmere den kvelden jeg bestemmer meg for å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.