Gå til innhold
Fiskersiden

Nitelva 23/4


Chris77
 Share

Recommended Posts

Har den siste tiden vært mange turer til Nitelva. Først og fremst for de det er usedvanelig digg å komme seg ut på fisketur, men også med et lite ønske om å slå stam persen fra i fjor på 1550g. Jeg har vandret opp, og ned og opp igjen. Strekningen fra strøm bru og ned til Slattum har blitt gjennomsøkt etter potensielle stam plasser. Vannstanden har vært lav i år, og fiske ganske treg. Jeg har tatt et knippe stam ovenfor Rotnes, men ingen lenger ned.

Dog har jeg sett en del bli fanget av Toppknot…..

Denne gang møttes vi ved det som har blitt en liten favoritt kulp. Jeg har aldri fått noe, men sett mye aktivitet, og vært i kontakt med fisk her før.

Toppknot var i dyp fisketranse, om det skyldes kun 3 1/2 times søvn eller utrolige konsentrasjons evner vites ikke, men han skvatt så han holdt på å ramle ut av stolen når jeg kom gjennom skogen.

Han vil straks vise meg morgen fangsten sin:

23885_s.jpg

1675g og 49cm, en skikkelig plugg!

Ja, det lønner seg å komme først fram når man skal fiske stam!

Vi hadde noe mer små napping, men ikke noe resulterte i fisk.

Flyttet oss 4 busstopp lenger ned, og prøver på nytt. Jeg er i kontakt med noe, men orker ikke stresse.

23886_s.jpg

Toppknot ”tar en morfar”

Liver er bra, og jeg er særs fornøyd med valg av avspaseringsdag. Hvem trenger vel å få fisk når sola skinner og du har kaffe på termosen.

Når den er tom har vi kommet frem til en plan. Vi beveger oss lenger opp i elva, forbi der vi startet turen. Bunkrer litt forsyninger på veien. Og snart har vi sneket oss på plass i det som er min favoritt kulp i Nitelva. Der jeg så min første stam for snart 3 år siden, og ble forelsket i den lille krutt-tønna. Der tok jeg også min gamle pers på 1550g. Får ikke en gullbust en gang. Det er greit. Det er en del av planen. Tempoet er tregt, og vi stresser definitivt ikke. Flytter oss ned i enden av kulpen, rigger om. Fisker bare med lett søkke, krok og mark.

Toppknot får en småpen harr.

23887_s.jpg

23888_s.jpg

Så er det tilbake til utgangspunktet, der turen startet i mårres, men på motsatt side av elva.

Fôrer med to store baller mashed bread, lar kulpen hvile. Sola er snart på vei ned.

Litt spent rigger jeg opp greys stanga, enkelt paternoster takkel, ostepølse på kroken, og en pva string med mindre pølsebiter. (Det trikset tror jeg at jeg har rappa fra Audun..?)

Jeg trekker det lengste strået, og velger plass først. Har et hugg med en gang, men den sitter ikke. Æsj, en fisk på en hel dags fiske er vel ikke å be om for mye? Kaster ut på nytt. Slapper av. Ser sola sige ned mot horisonten. Tenker at det ikke spiller noen rolle.

Så skjer det jeg egentlig har håpet og venet på. Stanga får en heftig bøy, og jeg gjør tilslag. Ren ryggmargsrefleks! Skjønner ikke hva som skjer, før jeg er midt i en heftig fight!

23889_s.jpg

23890_s.jpg

23891_s.jpg

23892_s.jpg

2255g og 54cm

Salto og high five! Lengesiden jeg har vært så glad!

Endret av Chris77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Morsomt med harren. Har du/dere fisket lenger opp i elven - ved Hakadal ungdomsskole? Vet noen om det er stam der?

Aldri vært lenger opp enn gjenbruksbutikken Noa,hvis du vet hvor det er.Tror det er rett ved skolen?.Bare fått ørret der..men det er visstnok stam i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært lenger opp enn gjenbruksbutikken Noa,hvis du vet hvor det er.Tror det er rett ved skolen?.Bare fått ørret der..men det er visstnok stam i området.

Jepp,de er kommet opp og forbi ungdom skolen i H dalopp til fossen neden for Sagdammen :-( (der hadelansvn krysser elva). Har aldrig ikke hørt om fangst av stam ovenfor fossen der. Størst sjangs for å treffe på de virklige store er fra Rotnes og nedover til Øyeren, da de har vært der lengere enn ovenfor.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.