Gå til innhold
Fiskersiden

Tips sjø-ørret fiske april/mai


Recommended Posts

Mine favorittplasser er der det er strøm i nærheten av strender.

Er det i tillegg en bekk/elv i nærheten skulle du ligge godt an! (Husk fredningssone)

Jeg har hatt hell med å fiske på le-siden av nes når det er bra strøm.

Men er ikke noen stor ørretfisker selv, så kan godt hende jeg tar feil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden kan du oppleve at den står helt inne ved svaberg og i små viker på høylys dag, og det kan være stor fisk. Fisk av disse områdene først. Mot ettermiddagen og kvelden søker den seg gjerne mot grunnene med marbakker. Utnytt april og mai nå.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ikke feil "fiskematre", men jeg kan legge til steder med tang,skjær eller stein (leopardbånn). Varier dybde og hastighet på inntrekk. Kystwobblere kan være effektive. Dessverre er det lite fisk i fjorden. Ute sammen med to til i går på steder som har alle forutsetninger for ørret, men ingen fikk noe. Hørte et plast etter at det var blitt mørkt. Skru forventningene ned så blir du ikke skuffet. Du kan vel i likhet med oss andre leve for og ikke av fiske. Men duverden så gøy det er når det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk kvelden,skummring,natt eller gråværsdager. Fisk når vannet er mest i bevegelse, altså mellom full flo og full fjære.

Se på sjøørretfiske som jakt. Gå forsiktig, ikke vad ( hvis du skal vad) ut i et ufisket område. Fisken kan stå utrolig nære land, og da er det dumt å skremme den bort ved unødvendig vading. Vade kan være tingen men fisk av vade-området først. Når det gjelder å gå forsiktig så legger jeg i det at man ikke skal stille seg på den høyste steinen, man skal ved bytte av plass ikke vasse i vannet eller gå helt inn til vannkanten. Gå noen meter inn på land hvis mulig. En skremt fisk er vanskelig å få, vil vel si så og si umulig.

Fisker du i mørket pass på bruk av lykt, må du bruke lyset snu deg inn mot land før du setter på lykta og ikke lys rett ned/utover i/fiskeområde.

Tenk på deg selv som en rådyrjeger som har sett en gullbukk 300 meter unna, du reiser deg ikke bare opp å går rett i mot den, for da er du garantert at den stikker av. Du smyger deg frem, du prøver å være smart, smartere en bytte. Ta med deg dette når du skal ut å fiske å du skal se at du får fisk, til og med større fisk.

man opplever ofte at fisk vaker/hopper uten for kastehold, mmm hvorfor uten for kastehold tro ??

Skitt-fiske...............

psst. husk rapport..................

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.