Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 07 sesongen


Petter_
 Share

Recommended Posts

Og på Heimdal er det Thunder&Lightning så det holder !

Det kommer fra Møre/Sunnmøre og går nordøst. Men berører ikke Gauldalen så mye.

Et like kraftig regnvær var over Røros/Ålen igår og dette berørte såvidt nedslagsfeltet til Gaula, og den steg sent igår til ca. 50kbm/s. Gaula er nå på vei ned igjen.

Her kan du sitte og kose deg med regntetthet, hvis du lurer på om elva vil stige :P

http://met.no/radar/trondelag.html

Edit: Ja tidene forandrer seg. Gaula sank idag riktignok, men nå går den visst til himmels igjen !

Mot 110kbm/s på siste oppdatering. Markelv, akk sann.

Husk diesel og sagflis til vaderofringen, da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 357
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og på Heimdal er det Thunder&Lightning så det holder !

Det kommer fra Møre/Sunnmøre og går nordøst. Men berører ikke Gauldalen så mye.

Et like kraftig regnvær var over Røros/Ålen igår og dette berørte såvidt nedslagsfeltet til Gaula, og den steg sent igår til ca. 50kbm/s. Gaula er nå på vei ned igjen.

Her kan du sitte og kose deg med regntetthet, hvis du lurer på om elva vil stige :lol:

http://met.no/radar/trondelag.html

Edit: Ja tidene forandrer seg. Gaula sank idag riktignok, men nå går den visst til himmels igjen !

Mot 110kbm/s på siste oppdatering. Markelv, akk sann.

Det kraftig lavtrykket som jeg hadde fortalt deg var paa vei til Gaula stoppet her i Irland! Siden Loerdag, har det ikke stoppet aa regne i et sett! Jeg ser ogsaa at stedet aa vaere akkurat naa ikke er Gaula, men Dee elven i Skottland! De har hatt mye vann og smaa laks er kommet dit.

Men regnet faar dere nok en av disse dagene (30 August?? blush.gif), bare vi faar bli kvitt det som plager oss just nu! icon8.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula har vært ideell nå. Og det har egentlig vært nok vann i år til at laksen evt. skulle gå på elva.

Elva har vært litt jo-jo (helt perfekt), men det mangler rett og slett laks. Kun en og annen einstøing som går på elva. Og rapporter jeg får fra folk jeg kjenner på andre vald har samme erfaringer.

Det står riktignok en god del laks lenger opp i elva, bl.a. på Lundamo. Og de biter ikke, de har stått noen uker på elva, men mange er fremdeles blanke.

Og heldigvis er laksen slik at den blir lite bitevillig jo lenger den står på elva. Den må jo få en sjanse, og slik skal det være.

Men der jeg fisker (Borten), der ser jeg ikke snurten av laks.

Kan nesten se ut som elva er rotenonbehandlet !

Men dette har jeg sett tidligere. Husker meget godt 2002. Knallår i 2000 og knallår i 2001 (mellomlaks).

Elva var en drøm hele sesongen i 2002, men det var stort sett meget dødt. Så det er ikke alltid at gode forhold i elva hjelper :lol:

Jeg tror neste år også kan bli ganske dårlig. Spesielt med tanke på mellomlaks !

Pleier å være slik i sykluser. Og det kan godt "eksplodere" igjen i 2009. Man vet aldri. Kanskje er det masse laks ute i havet som kommer til vår kjære elv da ?

Lyspunktet var at NINA hadde kommet fram til at lusa var i sterk nedgang i Trondheimsfjorden. Men desto verre på Vestlandet. Med unntak av sjøørreten som var mest sårbar i og med at den går i fjordsystemet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Her kommer sent omsider en liten rapport fra min uke i Gaula 7-14 juli.

Vil först bare beklage at jeg aldri fikk tid til å komme over till deg Sölvreven, men jeg fisket kun på den vestlige siden av valdet (Hokseggen). Dette fordi jeg som nevnt tidligere er nybegynne på fluefiske, og det var litt lettere terreng på den siden. Men du traff i hvert fall min fiskekamrat, och så fikk du jo pröve litt fiske på valdet.

Var som sagt nybegynner på fluefiske, og hadde som eneste mål med turen å läre meg dette. Hadde alltså ikke store forhåpninger om fisk, men det hadde jo värt en morsom bonus hvis man fikk en fisk.

Vi kom opp på lördagen, det var ikke mye vann i elven, og det vi hörte fra andre fiskere var att det var dårlig med fisk. I tillegg var elva grå, så det var ikke optimale forhold. Vi begynte i hvert fall å fiske og det tok ikke lang tid för jeg kjente en fisk på flua, som jeg så vidt klarte å få ut i elva. Men da man er vant med slukfiske etter gjedde, så gjorde jeg et skikkelig mothugg, og da var fisken borte, men jeg var skikkelig oppspilt. Etter en times fiske fikk jeg min förste fisk på flue, en Sjöörret på 1 kg. Ikke store fisken, og jeg har skjönt at alle ikke teller SÖ som skikkelig fisk i elva, men det gjorde jeg!! På söndagen var det dags for kurs. Jag hadde en heldags privatkurs med Jan Erik Granbo. Meget hyggelig kar som var meget tålmodig. Blev jo ikke expert over en dag, men fikk i hvert fall lärt meg grundene i Speykasting. Og jeg hadde jo en uke med trening fremfor meg.

Vi fikk ingen fisk verken söndag eller mandag. Tidlig tirsdag morgen fikk Björn en laks på 7,4 kg, skikkelig göy å få väre med å se kampen mot fisken. Vi så en del fisk men det var ikke mye som skjedde.

Onsdag var det så dags for min förste laks. Og förste fisk med Spey tekninkk. En smålaks på 1,2 kg falt for min flue, og det var en herlig fölelse.

Torsdag var det dags for kone og barn å komme opp en tur, dro og hentet dem på flyplassen, og fölte at jeg mistet mye fisketid, leverte dem i huset vi leide og dro rett på elva. På andre kast hogg det, kjentes först ikke ut som noen stor fisk, men så begynte den å fighte. Resultatet en laks på 6,1 kg!! Utrolig göy,´var helt skjelven i bena etterpå.

På fredagen var familien med ned til elva, og jeg hadde kun kastet et par kast, da det bet på igjen, denne gang en Sjöörret på 3,1 kg. Noe jeg fikk vite at var ganske stort for å väre sjöörret i Gaula.

Syntes litt synd på Björn min fiskekompis som er en dreven fluefisker, her kommer jeg som nybegynner og tar 4 fisk, mens han kun hadde fått en, selv om den var störst da. Derfor var det godt å se at han fikk en smålaks på lördagen på 1,5 kg.

Oppsummert så var det en helt fantastisk uke. Flott natur, og i hvert fall i mine öyne et fantastiskt fiske.

Kan jo helt klart si at man nå skjönner mere av de som har "laksefeber". Det har gått så langt at jeg ikke kan vente til neste år. Så nå blir det tur till Gaula i helgen igjen, på samme vald.

Tror kanske ikke at nyegynnerflaksen sitter i nå, men uansett gleder jeg meg skikkelig.

Er det noe fisk i Gaula om dagen? Virker litt tregt med tanke på nye inlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om at Du har blitt smittet :) Gratulerer med fin fangst! Ja Du var antageligvis i "ny begynner flaks" perioden. Den kan variere litt i lengden, men uansett, naa har Du faatt Deg en sykdom som ikke kan kureres! Stakkars kona og barn, hvor ofte vil de se Deg i framtiden? :blush:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om at Du har blitt smittet :lol: Gratulerer med fin fangst! Ja Du var antageligvis i "ny begynner flaks" perioden. Den kan variere litt i lengden, men uansett, naa har Du faatt Deg en sykdom som ikke kan kureres! Stakkars kona og barn, hvor ofte vil de se Deg i framtiden? :()

De kommer nok å se meg litt mindre om sommeren nå ja. Skal som sagt opp igjen nå fredag - mandag. Har også bestilt en uke til neste år allerede og det er planer på en uke til.

Men det var min kone som först fikk meg til å begynne med dette, så da har hun seg selv å takke

:D

Prövde å legge in noen bilder på fiskene, men det lyktes ikke, kanskje jeg får det til etterhvert.

Noen som kan fortelle litt om forholdene i Gaula nå? Skal fiske der fra fredag til tirsdag. Har skjönt at det er lite fisk å se, men håper å kunne lure en eller annen lax på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack

Ja Björn er meget fornöyd med stanga og sier at det går mye lettere, og er meget kraftbesparande og bedre for ryggen. Jeg må si at jeg var ganske sliten efter en uke med fluefiske, mange ukjente muskler som fikk kjört seg da :D

Jeg skall teste den litt nå i helgen, er jo fortsatt nybegynner, så vet ikke om jeg vil kjenne den store forskjellen, men skal gi en rapport etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør det, har tenkt å prøve den selv,mulig jeg skal prøve å ta en tur oppover men elva er på tur ned nå.

hvis jeg skal oppover så fisker jeg på valdet på over siden av deg.se bilde med ørreten. jeg står over det hvite merke bak deg, :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder Cantona!

Vi kanske skulle ha en lakskväll tillsammans med Pingo och berätta historier om sommarens fiske! :lol:

Du må ha det gott i helga, ser fram emot rapport!

Tror nog inte att Pingo vill diskutera så mycket angående sommarens laxfiske :angry:

Men tar gärna en kväll och visar flera bilder

gjør det, har tenkt å prøve den selv,mulig jeg skal prøve å ta en tur oppover men elva er på tur ned nå.

hvis jeg skal oppover så fisker jeg på valdet på over siden av deg.se bilde med ørreten. jeg står over det hvite merke bak deg, :blush:

Du må gjerne ta en tur ned, å teste stang hvis du ser oss i helgen. Regner med at Björn har med et par stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ødelegge gleden med din evt. s-ø, men er du 100% sikker på at det er en s-ø ?

Har du flere bilder av denne (tredje øverste bilde).

Gaula er nå godt under 30kbm/s og stadig synkende, men det er meldt noe regn, og dere på Hokseggen er heller ikke avhengig av så mye vann :)

Funker utmerket der på 20kbm/s ! Er du der når Gaula stiger, vil det iallefall passere endel lakser :)

PS! Gaula er også endel uklar i nedre deler da den er lav igjen. Var mye bedre i helga etter at den steg av regnet oppe i dalen !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ødelegge gleden med din evt. s-ø, men er du 100% sikker på at det er en s-ø ?

Har du flere bilder av denne (tredje øverste bilde).

Gaula er nå godt under 30kbm/s og stadig synkende, men det er meldt noe regn, og dere på Hokseggen er heller ikke avhengig av så mye vann :lol:

Funker utmerket der på 20kbm/s ! Er du der når Gaula stiger, vil det iallefall passere endel lakser :)

PS! Gaula er også endel uklar i nedre deler da den er lav igjen. Var mye bedre i helga etter at den steg av regnet oppe i dalen !

Hei Sölvreven.

Nei jeg er ikke sikker på om det er s-ö eller ikke. Jeg er jo ganske fersk innen faget og jeg synes at både den på 6,1 og den på 3,1 så ganske like ut, men i fölge björn var det en s-ö grunnet kjeven som gikk lenger bak enn på en laks. For meg er det uansett det samme, om det er laks eller s-ö. Den var i hvert fall god...

Skjönner at det ikke er optimale forhold, men det var det jo egentlig ikke da vi var der sist heller. Men vi fisket ganske hardt og da bhar man i hvert fall större sjanser. Er vel mörkere netter nå enn i begynnelsen av juli, så jeg regner med at det ikke blir fiske hele netterne.

Uansett gleder jeg meg, setter meg på ferga till Sverige nå, så det blir ikke flere inlegg. Kommer med rapport neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man tilbake etter en langhelg i Gaula på slutten av sesongen. Etter den for meg fantastiske premiere uken i Gaula i juli, så kom man raskt ned på jorda igjen. Det ble ingen fisk denne gang, dessuten funket kastingen mye dårligere enn sist gang. Meget lite vann i elven fredag og lördag, kraftig regn söndag og mandag fikk elven til å stige skikkelig. Men det skikkelig brun i fargen. Björn mistet en skikkelig storlaks, men ellers var det ikke så mye action, det var heller ikke så mye fisk å se. Også svärt få fisker som var ute i elva. Men laksefebern sitter fortsatt i, og det er planer om å ta 2 uker i Gaula till neste år, vi var på prövefiske på et annet vald på mandagen, så det kan hende at vi får mulighet til å fiske 2 forskjellige vald i 2008. Det er bare 9 måneder igjen till sesongstart!! Nå begynner Gjeddesesongen snart her hjemme, så det finns i hvert fall muligheter til å holde i gang fisket, men da er det nok fremst spinnfiske som gjelder, men skal trene fluekasting under vintern også, så at man har litt större sjans på fisk neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Syntes det var på tide å dra en tur opp i elva for å rydde i hytta. Og tette taket, som lekker som ei sil.

Endelig oppholdsvær og litt sol idag, etter minst 14 dager med regn, regn, regn !

Og for et syn, ei elv som ikke bare var perfekt. Den var rett og slett et "mareritt" av en fristelse. Har ikke sett makan i hele år ! Stor og tung, ikke helt krystallklar, men en gløtt av klar og fin cognac !

Garantert endel grove lakser på elva nå (høstlaks). Torde ikke å glane for mye på elva, psyken ville tatt meg fullstendig ! Laksen vant siste stikk i år, som i fjor.

Så trøsten får være dette: Kokt smålaks på flatbrød, med "rett smør" (som de sier på Røros) :)

Bondesmør kaller jeg det. Eneste som mangler er fersk mandelpotet fra Singsås, men det får vente, får klare meg med reservepotet enda.

Takk for i år, min vakre og eiegode Gaula ! Hvil i fred (til neste år). I`ll be back, feeding you with big worms.

090920071316I1rOPIhNGlWOgLQaE7.jpg?55

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de sier det de som har smakt Gaula-laksen :)

Jeg har dårlige referanser når det gjelder smak ihvertfall, fra de forskjellige elver.

Og det pussige er at alle som har fått laks av meg, som har fisket i mange elver i Norge, ikke har smakt makan !

Gaula-laksen var en klasse for seg (ifølge de) :)

Jeg kjenner iallefall på smaken av fersk røket Gaula-laks, at stort bedre kan det nok ikke bli !

De har sammenlignet med Namsenlaksen, Orklalaksen, laks fra elvene i sør etc., men Gaulalaksen var en egen klasse. Vet ikke om det stemmer, hadde vært moro om flere har samme erfaring.

Må også få påpeke at mandelpotet helst skal komme fra Røros (karrige forhold).

Akkurat som spikkjepølsa (spekepølsa).

For de som er interessert i tørre tall, her er grafen på mitt vald de siste årene, og den er helt symptomatisk for resten av Gaula. Grafen går nedover, og det vil den fortsette med neste år (tror jeg). Eller stagnere.

At den er så høy de siste par årene skyldes i stor grad litt økende mengde storlaks som kom tidlig, men mest et stort antall økende fiskere. Men likevel, tendensen er klar. Neste år vil bli ganske skral tror jeg, før det går rett opp igjen, enten i 2009 eller i 2010. Målet er likevel ikke antall tonn, men antall laks på elva.

Så skal det bli interessant fremover i de 2 siste måneder, må smålaksen vise sin ankomst.

http://home.online.no/~mylaks/totalt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deilig mat det sølreven :)

men fjord land er godt det å :)

Fjordland kjøttkaker, æ spyyyyr !

Har fått nok av det i sommer. Godt de 3 første gangene, men etter 3 mnd. uæææææh !

Men når du kommer til helga så kan du lære meg å ordne orn`tli laksesuppe. Æ e totalt grønn på matlaging, men detta kan du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur nede ved valdet jeg fisker på i dag,FÅR en elv

knall vann stand får en farge på elva,

slik har jeg ikke sett den på hele sessongen, satt en stund på steinen min i kaldvela å drømte meg bort,

jeg skal vel ikke skryte av stor fangster i år men fine stunder har jeg hatt,

tenker 2 år til bake da jeg vassa rundt steinen å pang der satt den stor laks, deilige miner det,

nå er det et svanger skap til neste gang jeg skal sitte på stinen igjen,

TAKK GAULA FÅR MANGE FINE STUNDER å SØLVREVEN får godt vennskap

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med mimrestunder... :o

Når det er sagt, har smålaksen kommet til elva nå da ? (dvs etter sesongen)

Hørte snakk om at smålaksen hadde kommet til Skottland nå (har også vært savnet der denne sesongen). Har ikke dokumentasjon på dette, men kun hørt snakk så jeg går ikke god for at dette er fakta...

var en tur nede ved valdet jeg fisker på i dag,FÅR en elv

knall vann stand får en farge på elva,

slik har jeg ikke sett den på hele sessongen, satt en stund på steinen min i kaldvela å drømte meg bort,

jeg skal vel ikke skryte av stor fangster i år men fine stunder har jeg hatt,

tenker 2 år til bake da jeg vassa rundt steinen å pang der satt den stor laks, deilige miner det,

nå er det et svanger skap til neste gang jeg skal sitte på stinen igjen,

TAKK GAULA FÅR MANGE FINE STUNDER å SØLVREVEN får godt vennskap

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med mimrestunder... :)

Når det er sagt, har smålaksen kommet til elva nå da ? (dvs etter sesongen)

Hørte snakk om at smålaksen hadde kommet til Skottland nå (har også vært savnet der denne sesongen). Har ikke dokumentasjon på dette, men kun hørt snakk så jeg går ikke god for at dette er fakta...

Det kom iallefall en god del stor smålaks på slutten da regnet endelig kom i bøtter og spann (3-kilos).

Men akkurat dette med at smålaksen mangler frykter jeg ikke (historisk sett). Jeg har opplevd mye verre sesonger enn i år på 90-tallet, men tendensen de siste årene er at det er mere feit storlaks i juni, mere mellomlaks under mellomlaksårene og mindre antall smålaks. Vet ikke hva det skyldes.

At det er mye gytelaks i elva nå er det ingen tvil om.

Og elva i september har jo vært et eget kapittel :-)

Det var svart med laks i mange høler også i august, men den ville absolutt ikke ta. Så reproduksjonen er intet problem. Vinteren i elva for rogna, våren og livet i havet for laksen er det aller viktigste nå. Og ifjor var det også tett med laks på elva om høsten. Det mest gledelige er at Gaula de siste årene har reparert seg selv etter storflommen i 1995 da bunnen var bare leire i nedre deler. Nå er det som i gamle dager, mye laks gyter på perfekt bunn fra Lundamo og nedover !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.