Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 07 sesongen


Petter_
 Share

Recommended Posts

En ny spennende tid er rett rundt hjørne

Hvilke forhåpniger har folket til årets sesong. Hvor å når skal du fiske osv. Fant ingen tråd om Gaula 07 så vi kan jo dele kunnskap og drømme litt i denne tråden.

Selv fisker jeg på Valdum. Skal få med meg åpningen, blir der ca 1 uke i første runde. Har banka inn ferie fra uke 26 og 4 uker utover. Ser på nve at Gaulfossen var oppe over 8,0 i natt kanskje litt tidlig men men. Har hørt flere versjoner om hvor mye snø det er i fjellet så det blir spennede å se hvor lenge vi har bra vannføring. Har et håp om at det holder til over sanktans om ikke annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 357
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det ikke nettop da du kan skrive hele navnet da ? Når de allikevel er "offentlige" personer ?

meninger om det meste du Thor...

Saken er ikke verre enn at jeg ikke skriver fullt navn fordi alt er søkbart her inne og i denne tråden, med mitt noe unødvendige men avklarende spørsmål var det altså ikke nødvendig å gjøre det søkbart via søkemotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu var det ikke Svein-gutten på bildet :D

Så du fisker sammen med gutta på Valdum, det blir nok han Melhus-byggen som drar avgårde med fluelaksene i år også, he-he. Ja, han Sven-Arne.

Er kompis med Kjell Nilsen, nederst på valdet. Snakket med ham idag, han har visstnok anskaffet seg 1-hånds med signatur og greier idag. Skal visst ta rotta på han Sven-Arne :lol:

Men Valdum er jo et sikkerstikk, har det alltid vært.

Joda, Gaula var oppe i nesten 700kbm/s igår pga. forholdsvis varme netter i det siste.

Men akkurat det betyr ingenting. Vi har jo hatt ett fersk snøfall oppover hele dalen, og det er det øverste laget av det som smelter nå. Hører at det er normalt med snø i fjellene.

Men alt avhenger så klart av temperaturer i mai. Elva vil nok stige kraftig de siste 2 uker i mai, men hvor mye ?? Håper det blir en ganske kjølig mai, så vi kan få smeltevann helt til St.Hans.

Men aller helst vil jeg ha regnvann og finere temp. på elva. Men man kan ikke få i pose og sekk.

Er like grønn hvert år på hvordan fisket blir. Men ifjor var det en god del mellomlaks, så kanskje det blir endel storlaks igjen. Og smålaksen tok seg opp i fjor, så det kan bli brukbart. Men teori og praksis trenger ikke å være det samme, det vet vi :)

Lykke til på Valdum, jeg skal slippe noen lakser gjennom slusene nede på Borten/Losen !

Min jobb er jo å skjenke full alle der nede, så det kommer noen lakser opp til dere og kompisene på Horgøien :P

Hvis du lurer på hvem jeg er, så er jeg broren til han tullingen som distribuerer Horgøien (Jan). Han er mye nede på Valdum og hilser på Malme og gutan. Du fisker vel på "gubbelandet" du ??

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nilsen med enhånds kan jo bli spennende. De to gutta har jo alltid en intern kamp. Men det morsom av det er jo all den Jegermaisteren de skal drikke opp, 1 pr laks de tar. Tror aldri de har klart det hehe.

Du får slippe opp fler fisker til oss ja helt klart. Er jo ikke den mest beskjeden mannen på antall fisk hehe. Vi får be til regngudene å håpe på 9 grader og høy vannstand til august.

Skjelden du finner meg på Gubblandet, veiver rundt med fluestanga å vann til halsen som regel. Hilset på deg i fjor nede hos Kjell. hadde med den Bordere'n du ser på bilde.

Endret av Petter_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes det var noe kjent.

Nå er det sabla mye folk nede på Borten i juni, med "maskinfiskere" i fleng, men jeg skal prøve å skjenke så mange jeg klarer. Jeg skal iallefall ta det litt lugnt de første uker, så får vi som du sier håpe på fine forhold i august. Var ikke akkurat fine forhold i fjor med tropevarme, som vanlig. Men det gikk faktisk endel blank mellomlaks på krympelva ifjor.

Ja han Sven-Arne, han er håpløs :lol:

Har nok lært endel om fluefiske av ham etter at vi fisket sammen på Horgøien. Han var/er er en kløpper på de stooore bamsene og 1-hånds !

Fisker mye med synkeline han luringen, på andre siden. Og han jobber endel med fluelina har jeg sett :D

Det blir vel til at vi skal hjelpe Kjell med vogna i år også. Og det er et sirkus hvert år, han er jo et petimeter.

Så i år skal jeg ha med micro-meter, så får han plassert den forbaskede vogna si akkurat der den stod i fjor :P Og brodern ødelegger clutchen på bilen hvert år. Det lukter iallefall skikkelig svidd, før Kjelle-mann er fornøyd. Det er nok Sven, Svein og Kjell som er den harde kjerne på Valdum :D

Og jeg tror det er litt konkurranse inn i bildet, he-he.

Mulig vi (Kjell etc.) skal en tur til Bjøra i slutten på mai. Skal se an fisket der oppe først.

Bjøra pleier jo også å være en indikasjon på hvilken sesong vi får, så det kan bli spennende.

Hyggelig om vi kunne få rapporter fra Måsøra ja.. egentlig på tide, spør du meg :)

http://www.valdum.com/bildegalleri1.htm

Ikke akkurat oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig de første ukene jaja alt er relativt hehe. Hvor mange er det plass til nede på Borten nå egentlig. Det ble jo solgt kort i bøtter å spann der før. Ingen her inne som fisker på Krengnesøra da. De fisket jo som f i fjor. Der må det vel ha skjedd noen forandringer i elva siden de fikk en så markant økning i antall laks på land.

Dette dukket opp på mail i kveld.

http://www.tronderbladet.no/nyheter/articl...?act=readDebate

Endret av Petter_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig de første ukene jaja alt er relativt hehe. Hvor mange er det plass til nede på Borten nå egentlig. Det ble jo solgt kort i bøtter å spann der før. Ingen her inne som fisker på Krengnesøra da. De fisket jo som f i fjor. Der må det vel ha skjedd noen forandringer i elva siden de fikk en så markant økning i antall laks på land.

Dette dukket opp på mail i kveld.

http://www.tronderbladet.no/nyheter/articl...?act=readDebate

Kyllingprod. er tingen :D

Borten er jo et langt vald (1,3km på hver side) men tross det er det nok trangt om plassen de første uker.

Virker som alle skal fiske i juni nå, kanskje ikke så rart, det er jo de største som kommer da.

Ble tatt 3,8 tonn der i fjor (høyest) men statistikken lyver en god del. Det interessante er hvor godt valdet er i forhold til antall stenger gjennom en hel sesong. Så der er nok mange andre vald mye bedre.

Overbooking har det vært de siste par årene. "Problemet" med Gaula har jo vært at stadig flere vald blir kjøpt opp til en dyrere pris (ekslusive vald heter det nå) og folk må finne andre plasser. Og de må søke til andre vald, og det er jo ikke så mange åpne vald igjen. Det er rett og slett blitt en kamp om i det hele tatt å få seg noen døgnkort på de mest kjente valdene. Økt interesse i tillegg bidrar jo til større press på valdene.

Kregnesøra var bra ifjor, men valdene så langt ned i elva er alltid gode under slike forhold (lav vannstand kombinert med mye laks som venter nede på Melhus). Se på valdene på Kvål siste halvdel av sesongen når det er langvarig krympelv siste halvdel av sesongen. Mye laks i flomålet blir stresset og går opp til de nærmeste valdene og de aller fleste stopper der. (Storhaugen, Stendahl etc. )

I fjor gikk det jo laks hver dag på krympelva (mellomlaks,smålaks) og Gaula gikk jo faktisk litt jo-jo mellom 10-40kbm/s. Og det var mere enn nok til at fisket ble bra i de nedre deler spesielt. Jeg tok endel fine mellomlaks i august på 30-40kbm/s. Har aldri sett "så mye" mellomlaks på så "liten" vannstand.

Når jeg sier at jeg skal ta det lugnt, vil det si en times fiske på morran. Trenger ikke mere jeg for å ta kvoten

B):P (kvalmsekk, isj, æsj)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Valdum i midten av juni, hvis HV viser nåde!

Skal du på øvelse Nidaros?

HAHAHAHAHAHA...

Å være på HV-øvelse i juni mens det går storlaks er verre enn fengsel.

Dette er et mareritt jeg må gjennom hvert bidige år, bortsett fra i år, da øvelsen ble gjort unna nå i april. Konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga usikre økonomiske og arbeidsmessige prognoser for sommeren, ble min invitasjon til Borten-Losen tilsynelatende ubrukt :blink:

Sølvreven : Tror du det fortsatt er mulig å ringe til grunneiger for å få to-tre døgn i midten av juni??

Etter 5 nattevakter på rad er døgnrytmen ødelagt og finværet endelig tilstede i Bergen.. Nå binder jeg fluer så bustene fyker :blink:

Lykke til i Gaula til samtlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven : Tror du det fortsatt er mulig å ringe til grunneiger for å få to-tre døgn i midten av juni??

Meget tvilsomt nå ja. Hørte nylig at det var ingen ledige kort de første ukene.

Og en hær med dansker kommer i løpet av den første helga. Og de blir der iallefall 2-3 uker.

Men du kan jo prøve å ringe Sigmund Gråbak (bonde på Ler) eller Jens Losen. Begge står oppført under Melhus Kommune, men adresse på Ler.

Evt. John Fjorden eller Jøran Fjorden.

Hvis du skal prøve, si at du har snakket med meg, kanskje de har grunneierkort å selge ??

Pleier å ha det på luringa, hvis krise

:hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på øvelse Nidaros?

HAHAHAHAHAHA...

Å være på HV-øvelse i juni mens det går storlaks er verre enn fengsel.

Dette er et mareritt jeg må gjennom hvert bidige år, bortsett fra i år, da øvelsen ble gjort unna nå i april. Konge!

Skal på rep i Kongsberg, men har triksa og fiksa fælt nå. En øøøørliten sjanse for å slippe og det hadde vært utrolig deilig! :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.