Gå til innhold
Fiskersiden

Hålandsvannet 2007


Eivind T
 Share

Recommended Posts

Var, tradisjonen tro, med på sesongåpningen i Hålandsvannet. Masse folk og god stemning, men noe labert fiske. Jeg og en kamerat tok 15 små (250-300) fra kano. Alle disse fiskene er fra høstens utsetting. Vi jager de større, men fikk ingen av disse (mista en kilosfisk over ripa).

Snakka med en del folk - og noen hadde fått opp pene ørreter.

Andre som fikk eller har hørt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve vel i 2 timer på åpningsdagen. Var mye vak. Det meste var småfisk. Fikk 2 napp, deretter gav jeg meg. Var mye dårligere enn det pleier å være i starten av sesongen. Får håpe det blir bedre etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så herligt, det er å lov for å holde en ørretbestand kusntig i live... Men noe få karper, neeeeida :lol:

Sorry for OT

men et vanvittig godt poeng :)

men ørret er best, karpe spiser ørreten, så enkelt er det ;):hailfs: (dette er ironi, i tilfelle enkelte kverulanter måtte leite etter noe å kommentere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel icke overvettes bra heller, all den tid det er flere karpevann pr. karpefisker enn det er ørretvann pr. ørretfisker :)

Men jeg synes det høres veldig rart ut med importert fisk fra Sverige og ville gjerne hatt en link til info om dette, eller i det minste en tidfesting. For med instrammingene siste 10+årene også når det gjelder fettfinnefisk synes jeg dette virker merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert det,en det er da mange flere ubrukte ørretvann pr ørretfisker enn det som gjelder for karpefiske (vel og merke av de vanna karpefiskerne vet om....)

nå er det jo også sånn at det finnes ørret overalt nesten, spesielt her på vestlandet. synes det er flott å ta vare på fine ørretvann, men hvis dt importeres ørret fra Sverige, forstår jeg ikke hvorfor karpe er så farlig.

DERFOR synes jeg at Thor sitt poeng er bra.:):):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelagisk jagende ørret ser ofte ut som sø.

Det som får meg til å tvile på historien er bla følgende:

1. Strenge-svært strenge regler for flytting av fisk over landegrenser

2.Strenge regler for utsetting av fisk generelt

3. Økonomi-hvem skal ha betalt for å hente sø fra Sverige???

4.Biologi- hvordan setter man ut sø i et ferskvann, fanger man den i sjøen og akklimatiserer den for så å sette den ut? Høres veldig rart ut....

Og da er mysteriet løst tenker jeg. Som kjent settes det ut ørret i Hålandsvannet (som er et bynært vann plaget av algeoppblomstinger knyttet til landbruket).

Det settes som jeg trodde ikke ut sø fra Sverige :)

MEN- det kan være at NINA`s forskningsstasjon Ims har vært med på prosjekter i Hålandsvannet, og de skal visstok ha en ørretstamme basert på ørret hentet fra Emån..... så man skal ikke se bort fra at historiene om sø fra Sverige kommer fra denne koblingen, om den nå stemmer eller ikke :)

Ganske interessant faktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelagisk jagende ørret ser ofte ut som sø.

Det settes som jeg trodde ikke ut sø fra Sverige :)

MEN- det kan være at NINA`s forskningsstasjon Ims har vært med på prosjekter i Hålandsvannet, og de skal visstok ha en ørretstamme basert på ørret hentet fra Emån..... så man skal ikke se bort fra at historiene om sø fra Sverige kommer fra denne koblingen, om den nå stemmer eller ikke :)

Ganske interessant faktisk :D

da stiller det seg litt annerledes. NINA står for endel interessante utsettinger rundt her, bla finnes det (fantes i allefall) en dam på 10x3 meter med 20 grisefeite småørreter inne i skogen et sted (jeg vet hvor). alle med nedslitte finner.

og det ligger et par vann i sandnes kommune som det tidligere ble satt ut ørret og regnbueørret av kaliberet 1-4kg. (mange som fiska der etterpå :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settes som jeg trodde ikke ut sø fra Sverige :)

MEN- det kan være at NINA`s forskningsstasjon Ims har vært med på prosjekter i Hålandsvannet, og de skal visstok ha en ørretstamme basert på ørret hentet fra Emån..... så man skal ikke se bort fra at historiene om sø fra Sverige kommer fra denne koblingen, om den nå stemmer eller ikke :)

Ganske interessant faktisk :D

Nå er du på sporet Karl Inge. Imsfolka er tungt inne og det er, ganske riktig, Emånauren som settes ut i vannet. Fisket i Hålandsvannet ble "åpnet" i 1991, og da regner jeg kanskje med at de starta og sette ut fisk noen år før. Såvidt jeg vet settes fisken ut på høsten hvert år. Hørte et år at de ikke satte ut, men....

Et merkelig fenomen er at begge mine to ørretter over to kilo i vannet hadde lus. Jeg tror neppe det kommer fisk opp fra sjøen(i bekken som renner ut ved Endrestø) - og de setter ikke ut 2 kilosfisk heller.. Noen som vil forklare?

Den opprinnelige ørretstammen fikk vi en del av de første årene, men det er lenge siden jeg fikk den sorten. Vannet har også svært stor røye, men denne tas sjelden fra land. Jeg tror jammen at jeg er den eneste som har fått fra land (?) - også noen år siden...De sjeldne vintrene med sikker is er det alltid noen som finner gullåra og henter masse røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes lus som lever i ferskvann og......

Ja, sikkert - jeg er absolutt ingen ekspert på det feltet, men de ligna da vitterlig lusa som henger sjøørreter tatt på jærstrendene. Synes også det er merkelig at jeg aldri har sett lus på noen andre fisker i Hålandsvannet - og jeg har fiske der MYE siden 1991..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noen eksemplarer av store ørreter som spiser de andre små ( De som blir satt ut). Dette fører til at det er noen store iblant.

Det kommer nok ikke fisk opp gjennom bekken. Er et gitter nokså nær bekken. Der vannet renner ut av "muren".

Men er det lovlig å fiske med brisling i vannet ? Burde jo fungere ganske bra, dersom fisken vi får er SØ fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er icke sjøørret :)

Sjøørret er rett og slett bare ørret som vandrer ut i sjøen og feiter seg opp :D At stammen opphavelig kommer fra fisk som hadde vært i sjøen betyr egentlig i denne sammenhengen ingen verdens ting :)

At stammen kan være genetisk disponert for rask vekst og fiskediett er en annen ting, men slikt er oftest mer miljøavhengig enn genetisk har det dessverre vist seg.

Lakselus liker seg forøvrig icke i ferskvann og kan icke formere seg i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sikkert - jeg er absolutt ingen ekspert på det feltet, men de ligna da vitterlig lusa som henger sjøørreter tatt på jærstrendene. Synes også det er merkelig at jeg aldri har sett lus på noen andre fisker i Hålandsvannet - og jeg har fiske der MYE siden 1991..

du er nok den personen som kjenner det vannet best, har derimot funnet disse lusa på ørret i lutsivassdraget og dette er ikke lusa som fnnes i saltvann har jeg hørt. de likner på hverandre... andre som kan fylle ut med litt info om dette?

at du nå finner lus i Hålandsvannet kan jo komme av at disse har kommet hit med en av utsettingene, eller på en annen måte.

hvis fisk kan vandre fra sjøen og opp, er det jo en mulighet for at du har fått sjøørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.