Gå til innhold
Fiskersiden

Hålandsvannet 2007


Eivind T
 Share

Recommended Posts

Ikke akkuratt båtramp. Men ved parkeringsplassen er det en liten "sandstrand" som jeg tror det er muligheter for å sette båten din utpå. Men jeg husker ikke om det er en kant fra "stranden" til veien. Så du vil nok få noen problemer med å sette den utpå dersom det er en stor kant der.

Ellers er det bare til å kjøre på. Hålandsvannet er et spenndenes vann!

Endret av berkley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt KIS seier her i den siste posten. Lusa det vert snakka er nok ein parasittisk hoppekreps. Ferskvassartane liknar lakselusa, med dei to haletrådane.

EDITH: Dei to "haletrådane" er eggstrenger.

Da sier vi det slik :D . Men er det noen logisk forklaring på at jeg kun har funnet de på de to desidert største fiskene jeg har tatt der (2004)?

Min konspirasjonsteori den gangen var at siden fisket hadde vært litt labert de siste årene, så hadde de fylt på med noen svære kubber for å få opp interessen - og at disse kubbene da kom med ferske lus fra IMS. Litt vel søkt, kanskje?

Når det gjelder båtramper er det som Berkley sier ingen standard rampe, men likevel to brukbare mulighter. Den ene er på parkeringsplassen ved Ørnaberget (Randabergsiden). Den andre ligger i boligfeltet i Friheim. Her er det også en grei strand å sjøsette en båt fra. Har selv kano og det er jo litt lettere, men....

Når Karl Inge sier at det ikke er sjøørret er jeg selvfølgelig enig i det - men den LIGNER sjøørret og er jo etter myten en avart av den berømte Emånørreten(sjøørret) i Sverige - og derfor er det mange som kaller den sjøørret - og det gjør vel ingenting :)

Kan ellers legge til at det som oftest er de første ukene i mai og fra midten av august og utover som er den beste tida. De største tas på makk, men også sluk og flue tar en god del. Selv dorger jeg stort sett med sluk og får greit med fisk hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har iallefall sett båter bli satt ut ivannet (med el-motor, ikke påhengs!!!). Husker dette ble diskutert tidligere, men aner ikke om grunneier er spurt her. Kano kan er det iallefall ingen problemer med.

Ellers er vel ikke grunneierlaget veeeldig aktive på kontrollfronten. jeg er spurt om kort en gang - og det var for 16 år siden. Selvfølgelig hadde jeg ikke dengang :D

Nå er imidlertid sesongkortet fast utgiftspost hver 1.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi forutsetter at oppvandring fra sjøen er utelukket kan vi også utelukke lakselus. Hvis det med eggstrenger bak stemmer snakker vi om en hoppekreps. Eneste jeg kan tenke meg da er Caligus lacustris. Såvidt meg bekjent har den vært funnet en gang i Norge tidligere (på abbor fra Visterflo - fant den selv).

Hvis den ikke hadde eggstrenger og kanskje bare liknet på lakselus fordi den var grønnbrun og flat, snakker vi kanskje heller om en fiskelus (Argulus). Stor fiskelus (A. coregoni) er ikke uvanlig på ørret.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi forutsetter at oppvandring fra sjøen er utelukket kan vi også utelukke lakselus. Hvis det med eggstrenger bak stemmer snakker vi om en hoppekreps. Eneste jeg kan tenke meg da er Caligus lacustris. Såvidt meg bekjent har den vært funnet en gang i Norge tidligere (på abbor fra Visterflo - fant den selv).

Hvis den ikke hadde eggstrenger og kanskje bare liknet på lakselus fordi den var grønnbrun og flat, snakker vi kanskje heller om en fiskelus (Argulus). Stor fiskelus (A. coregoni) er ikke uvanlig på ørret.

Dr.Fish

Eg fekk ei røye i Jonsvatnet, Trondheim i fjor som hadde ein parasittisk hoppekreps, heilt identisk med lakselus (litt mindre). Altså med to eggstrenger. Den sat like ved gjellene. Eg hadde ikkje kompetanse til å artsebestemme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del lengre enn 10 år siden det ble startet import av fisk i Hålandsvannet.

Da jeg startet fiske der for 13 år siden eller er det 15 år siden, husker ikke?? Da var de største rundt 8 hekto som vi fikk, etter ytterligere 3 år krøp vekta opp mot halvannen kilo og det er først i nyere tid fiskene er over 3 kg som jeg har hørt om.

Før fikk vi og en og annen brunørret, den originale stammen.

Det er også grov røye i vannet, om den lever i dag skal være usagt.

Fisken som de fleste fanger er helt blank, den vokser fort og er etter det jeg vet to ulike stammer.

Husker ikke navnet på dem, men vet den ene er innsjøørret fra en spesiell stamme i Sverige, den andre er mer sjelden å få, men den har ett noe "rart" hodet og det er ikke regnbue, begge "arter" er blanke.

At det er noe IMS fisk er bare tull og vas.

Jeg har ikke fisket i vannet på mange år nå, men en kompis fikk en på 1.6 i fjor på åpningen, ellers ryktes det stadig om fisk over 3 kg, noe jeg aldri har sett bli fanget, men som sikkert kan stemme, det er dypt og næringsrikt.

"lusa" som dere snakker om har og vært på fiskene i lang tid.

Ligner på små grønngeleaktige lopper, men de er jo langt fra brunsvarte som ordiære lus.

Kjøttet på fisken skal være superb, ble sendt inn en til forskning for mange år siden og da ble det konstatert prima kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del lengre enn 10 år siden det ble startet import av fisk i Hålandsvannet.

Da jeg startet fiske der for 13 år siden eller er det 15 år siden, husker ikke??

Før fikk vi og en og annen brunørret, den originale stammen.

Det er også grov røye i vannet, om den lever i dag skal være usagt.

Fisken som de fleste fanger er helt blank, den vokser fort og er etter det jeg vet to ulike stammer.

Husker ikke navnet på dem, men vet den ene er innsjøørret fra en spesiell stamme i Sverige, den andre er mer sjelden å få, men den har ett noe "rart" hodet og det er ikke regnbue, begge "arter" er blanke.

At det er noe IMS fisk er bare tull og vas.

Hadde du lest flere av innlegga hadde du nok forstått hva som menes med IMSfisk, Tres. Det er fisk som folk fra NINAs forskningsstasjon PÅ IMS har satt ut i Hålandsvannet. Fisken er, ganske riktig, en variant fra den svenske sjøørretstammen fra Emån.

Og ja, det er mer enn 15 år siden - fisket åpnet 1.mai 1991 - og de har nok satt ut noen år før det.

Sist det var sikker is på vannet ble det tatt røye, husker ikke årstallet. Grunneierne fisker forøvrig røye med garn på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, sorry.

Er du sikker på det ikke er en type til foruten Emånfisken??

Uansett, fisken er utrolig dvask, lite kampvillig. Den største jeg har fått på 1.6 hadde ett eneste utras og det var midt på sommeren med god temperatur i vannet, tragisk, kunne like gjerne vært regnbue de satte ut.

Brunørret på den størrelsen i et fjellvann jeg fisket i før hadde en helt annen vilter oppførsel for å si det mildt.

Men har dere lagt merke til de blanke små larvene fisken har i magesekken, hva i all tusan er det for noe?

Det ser utrolig uappetittelig ut.

Men kjekt med "ørretvann" i "byen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av en fiskelus fra Mjøsa. Det er vel det de kaller Stor fiskelus (Argulus coregoni). Den var utrolig artig. Svømte rundt og var nesten umulig å ta bilde av "in the farth" ;) så derfor er det et par partikkler på bildet ;)

Er det slike som sitter på fisken i Hålandsvannet?

rsv067cd109.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.