Gå til innhold
Fiskersiden

Er det noe galt med Oslo?


Mini Hork
 Share

Recommended Posts

Her om dagen var jeg nede ved havna i Oslo og fiska.

Til bekymring fikk jeg en torsk som så ut som den hadde Down syndrom

+ at den hadde Coanhead.

Er det noe seriøst galt med vannet der?

Skal legge inn bildet så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofjorden sterkt forurenset?????

Tuller dere eller?

NULL TULL! :) Fått en mort med downs til de grader.. stakar. klappa til'n jeg.. så har han/hun det nok bedre nå..! :D:o:)

PS: denna morten var jo ikke fra Oslofjorden da... da hadde den vel iallfall hat DOWNZ på høg nivå!

Endret av Dæljer'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte områder av fjorden er forurenset, men å si at oslofjorden som strekker seg fra oslo til Færder er sterkt forurenset er tøv. Den har vært mye verre men pga systematisk utbygging av renseanlegg og reduserte utslipp er vannkvaliteten bedre. Det ligger gamle synder igjen der det har vært industri/skipsverft og fisk som lever der kan nok bli syk og deformert. Egentlig et lite under at de holder til der.

Den største og feiteste ålen fikk man ved utløpet av Akerselva før renseanleggene kom. Hva den spiste ville man helst ikke tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn lukter all torsk, selv den du får i krystallrene fjorder nordpå.

Torsk lukter dritt, enkelt og greit.

Jeg har fått torsk på sushi engang, det var uspiselig.

Jeg har nå fått noen små torsk i indre havnebasseng og når jeg har renset dem så er det som å få ei bøtte med folkemøkk hivi i tryne,dem får du ikke meg til å spise......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke HELT uvanlig at torsken har div deformeringer, hva det kommer av vet jeg ikke. Men opp igjennom livet har det blitt en del svulvts torsk, vorte torsk, torsk med horn i panna, torsk med grop, vannhode, flekker, blikkboks i svelget, etc etc etc.... Torsken er nok for lat for sitt eget beste ^_^ Mitt tips, fisk litt lengre bort enn akkurat havna, er alt fra kvikksølv og annet gift til lik på bunnen der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt med Oslo?.......JA ^_^

Når det gjelder Torsken ,så ser det ut som Hunter sier ,en Kongetorsk, en deformasjon som ikke har noe med forurensing å gjøre, er vel helst genetisk betinget?

Ellers er det mye artig å lese om Kongetorsken fra gammelt av....

"Før i tiden når folk ikke hadde værmelding i radio og fjernsyn å forholde seg til, fikk de sine værtegn gjennom tegn i fra naturen. De så på hvordan fugler og dyr oppførte seg, på skyer og andre værtegn for å kunne danne seg et bilde om hvordan været kom til å bli. Flere steder nordpå var det vanlig at man hang en tørket torsk i taket. Folk mente at fisken hadde en egen evne til å dreie mot vinden og kunne lenge før det ble omslag i været fortelle om det kom uvær.

Men for at dette skulle virke, måtte torsken være en ekte "Kongetorsk". Det ble hevdet at dette var en egen fiskeart, som vistnok skulle være en leder eller en konge for resten av fiskestimen. I dag vet vi at "Kongetorsken" er en helt alminerlig torsk med en misdannelse i hodet som gir fisken et litt merkelig utseende. Fikk man en "Kongetorsk" på kroken og ville bruke den som værfisk, måtte den sløyes og renses med hodet på. Etter at den var tørket skulle man henge den opp i taket i en tynn tråd som var festet i fremste ryggfinne.

Under fiske langt borte fra hjemmet var det før i tiden vanlig å ha med seg en "Kongetorsk". Den hang fiskerne opp i rorbua.

"Kongetorsken" kunne ikke bare spå været, mente folk, den kunne også bringe lykke. Fikk for eksempel en fisker 7 "Kongetorsker", ville han så lenge han levde ha lykken med seg på havet, i handel og fiskeomsetning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.