Gå til innhold
Fiskersiden

Et spørsmål mtp kultivering av ørret


Recommended Posts

Jeg har egentlig et ganske enkelt spørsmål skulle en tro. Hvor gammel kan en ørret bli i et fjellvann med god næringstilgang?

En fiskebiolog har uttalt at ørreten kan bli 10år. De store eksemplarene i dette vannet begynner å bli rundt 10år og grunneier kunne tenkt seg å ta opp fisk, istedenfor at den dør en naturlig død. Både for å bruke den som mat og for å se hva den spiser. All fisk som er fanget som vi vett er iallefall satt ut igjen. Jeg fanget selv denne fisken for 1 mnd siden: 210420071146CCTSlqaKFJBTxttQFU.JPG?16

Jeg stiller og spm ved at hvordan skal en vite hvilken fisk som er 10 år og ikke. Det er satt ut fisk etter den tid også og fisken vokser fort i vannet.

2104200711479BDMrgS4WJFIB1a4eu.JPG?26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig et ganske enkelt spørsmål skulle en tro. Hvor gammel kan en ørret bli i et fjellvann med god næringstilgang?

En fiskebiolog har uttalt at ørreten kan bli 10år. De store eksemplarene i dette vannet begynner å bli rundt 10år og grunneier kunne tenkt seg å ta opp fisk, istedenfor at den dør en naturlig død. Både for å bruke den som mat og for å se hva den spiser. All fisk som er fanget som vi vett er iallefall satt ut igjen. Jeg fanget selv denne fisken for 1 mnd siden: 210420071146CCTSlqaKFJBTxttQFU.JPG?16

Jeg stiller og spm ved at hvordan skal en vite hvilken fisk som er 10 år og ikke. Det er satt ut fisk etter den tid også og fisken vokser fort i vannet.

2104200711479BDMrgS4WJFIB1a4eu.JPG?26

Hvis kultivering er lik garnfiske så vil det være å kjøpe et garn med stor nok maskevidde til at det bare fanger de største eksemplarene. Etter et par runder vil dere sitte med et bilde av hva som er optimal størrelse. Hvis dere fortsatt fanger for liten fisk så gå opp i maskevidde.

Evt. begynn med antatt for stor maskevidde og gå nedover til dere får fisk.

Dog er det som regel ingen vei tilbake for fisken hvis den først er tatt i garn så det er ikke altid like gøy, men hvis det bedrer vilkårene for sportsfiske i ettertid så er det vel verdt innsatsen?

Garn har jo blitt veldig billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig et ganske enkelt spørsmål skulle en tro. Hvor gammel kan en ørret bli i et fjellvann med god næringstilgang?

En fiskebiolog har uttalt at ørreten kan bli 10år.

Har blitt tatt flere ørreter som har vært over 30år på høyfjellet, blandt annet Hardangervidda.

Disse bærer også preg av det og hører nok med til skjeldenhetene :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig et ganske enkelt spørsmål skulle en tro. Hvor gammel kan en ørret bli i et fjellvann med god næringstilgang?

En fiskebiolog har uttalt at ørreten kan bli 10år. De store eksemplarene i dette vannet begynner å bli rundt 10år og grunneier kunne tenkt seg å ta opp fisk, istedenfor at den dør en naturlig død. Både for å bruke den som mat og for å se hva den spiser. All fisk som er fanget som vi vett er iallefall satt ut igjen. Jeg fanget selv denne fisken for 1 mnd siden: 210420071146CCTSlqaKFJBTxttQFU.JPG?16

Jeg stiller og spm ved at hvordan skal en vite hvilken fisk som er 10 år og ikke. Det er satt ut fisk etter den tid også og fisken vokser fort i vannet.

2104200711479BDMrgS4WJFIB1a4eu.JPG?26

interessante spørsmål. Det er nok sjelden at ørret i Norge blir særlig eldre enn 10-15 år, men det er påtruffet eksemplarer som har vært 25år gamle +/-. Grunnen til at fisk sjelden når sin maksimumsalder er at det er så mange farer som lurer; særlig at den blir fisket opp. Parasitter og sykdommer er også en alvorlig trussel. Jeg vil tro at ørret i fjellvann generelt kan bli eldre enn ørret i lavlandet, rett og slett fordi det er kaldere vann og dermed tregere stoffskifte. I et vann med lav beskatning er det også mindre risiko for å bli fisket opp, og i fjellvann med få arter har stor ørret ofte få fiender bortsett fra mennesker.

Det er naturligvis ikke så vanskelig å finne ut hvor gammel en fisk er gjennom analyse av skjell eller øresteiner, men da må jo fisken avlives. Det sikreste ytre tegnet på at fisken begynner å bli gammel er at den er relativt slank, med stort hode. Kanskje øynene begynner å bli uklare, gamle ørreter er ofte nesten blinde, sikkert en medvirkende årsak til at de har større problemer med å skaffe seg mat, og derfor en viktig grunn til at gamle fisker ofte er i dårlig kondisjon. At fisken har mange arr på kroppen er også et tegn på at fisken har levd et langt og farefullt liv. Finner og skjell kan ofte begynne å bli "slitte", og på grunn av alder begynner ofte immunapparatet å svikte, og gammel fisk er oftere angrepet av sopp.

Hvorvidt det "lønner" seg å ha en fisk gående i vannet til den blir utgammel, eller at man bør fiske dem opp for å bane vei for yngre krefter er en viktig diskusjon. Store individer er viktige fordi de som regel er bærere av de beste genene i bestanden, og eksperimenter har vist at det er viktig at slik fisk ofte får bedre og sterkere avkom. Store individer er også viktige fordi de regulerer bestandene gjennom kannibalisme. Derfor bør bestanden av stor fisk alltid tas godt vare på. De samme prinsippene med rettet beskatning brukes jo for eksempel i beskatningen av hjortevilt. Elgjegerne vil ha sine trofeokser, men de store oksene er også viktige fordi de bringer de beste genene videre.

Samtidig mener mange at individene bør tas ut FØR de passerer toppen og begynner å fallere. Dette fordi matverdien blir kraftig redusert når det skjer. Det hele dreier seg altså om å finne det optimale tidspunktet for uttak. Men hva som er optimalt kommer helt an på utgangspunktet. Hvis MÅLET er mat, ja da er ideen med rettet uttak, og det å sørge for at fisken ikke blir for gammel viktig. Hvis det gjelder å sikre best mulig rekruttering kan det også være et poeng å ta ut gamle individer. Mange gamle individer kan etter hvert få dårligere reproduksjonsevne, og hvis de da sperrer veien for yngre "oppadgående" fisk, kan jo det være et problem. Men skjer dette i praksis? Er ikke gammel fisk allerede såpass svekket at den likevel utkonkurreres? Fra et sportsfiskeståsted er det kanskje ikke så viktig å ta ut de gamle. Gamle slanke individer i dårlig kondisjon er sjeldent særlig attraktive som sportsfisk, selv om de er store. På den annen side er det heller ikke noe stort problem at de svømmer rundt. Argumentet om at de står i veien for yngre fisk kjøper ikke jeg helt, med mindre det blir en slags spøkelsesbestand DOMINERT av gammel fisk. Slike bestander kjenner jeg bare til fra steder med svært dårlige reproduksjonsmuligheter, og i slike vann løses som regel problemet med gjentatte utsettinger. I den store sammenhengen gjør trolig slike gamle individer liten skade. Det er bare dårlig matforvaltning å la fisken bli så gammel. ET annet argument for å la de leve til de dør en naturlig død er som John Gierach skrev om at det er syndig å drepe en statistisk anomali. Slike gamle og store individer er virkelig unntakene; gir det ikke litt dårlige følelser å kakke en fisk som kanskje er eldre enn en selv, særlig når det ikke er noe argument for å drepe den?

Din flotte ørret ser ikke spesielt gammel ut, men du skriver at ørreten i vannet er hurtigvoksende, og din fisk ser ikke ut til å være i noe mer enn normal kondisjon (eller er det bildet som lurer meg?), kanskje et tegn på at den begynner å bli gammel? Og det stemmer kanskje bra med at de største nærmer seg 10år. Å ta ut EN OG ANNEN slik fisk er neppe noe problem for bestanden, på kort og lang sikt. Og som du er inne på, vil det trolig være lurt å ta ut noen individer og undersøke disse, for å få kunnskap om hvordan bestanden utvikler seg, for å dermed kunne utvikle en mest mulig optimal forvaltning.

Jeg mener likevel på generelt grunnlag at det er dårlig kultivering å ta ut nesten alle de store samtidig. At noen av de store får komme gjennom nåløyet og muligheten til å bli gammel er trolig lurt for bestanden, fordi de da får reprodusert gjennom hele perioden hvor de er på topp, samtidig som et tiltrekkelig innslag av stor fisk altså er med å regulere bestanden. Problemet med tradisjonell norsk forvaltning, både fra et matproduksjonsmessig, biologisk og sportsfiskemessig ståsted, har ikke vært at man har tatt ut stor fisk, men at FOR STOR ANDEL av de store er blitt fjernet, enten gjennom hardt fiskepress eller meningsløs utgarning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.