Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretvann med stor fisk i Bergens området?


Spenolsen
 Share

Recommended Posts

Har store planer om å gruse fjorårets pers på 400 gram i år, men har sålangt begynt dårlig. Ettersom det har vært lite insekter og aktivitet i overflaten, har jeg fisket mye med int. snøre og gullhodenymfer. Har vært fantastisk effektivt når det gjelder å fange mye fisk, men stor fisk uteblir som vanlig. Har fisket i vann på Sotra denne uken. Snittet på all fisken jeg har tatt ligger på rundt 150 gram :blink:

Så til saken; Noen som kunne tenke seg å foreslå et vann der det finnes ørret av noe grovere kaliber? Hadde vært helt konge isåfall, for begynner å bli litt lei all småfisken... Ørret fra 400gram og opp er grovt nok for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa...er jo litt langt. E det noe særlig fiske med flue der da?

Har plutselig fått sykt dilla på gullhodenymfer...bestilte nettopp 56 nye på nettet:-p

12 rød/svart montana med gullhode

12 av en som het Goldhead shrimp (?)

12 av noe som het silver spider Gold (så og hørtes spennende ut bare=)

og 20 assorterte i en slags "forundringspakke"

Hoho, så mye moro kan en ha det når en mangler stang til tørrfluefiske... men må vel få anskaffet en ny stang til dette etterhvert:)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til Hallandsvannet eller Nesvannet på Radøy. Hallandsvannet huser grov regnbue hvis du klarer å lure en nå så er nok de minste rundt 6-700g. Ellers så er det bra med brunørret i Nesvannet og der ligger snittet på rundt 350 - 400g. Har faktisk ikke fått fisk under 300g her og ikke over 600 for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nesvannet er det mulig å få stor ørret. Tidligere ble her satt ut brunørret. Usikker på om dette gjøres fortsatt, men jeg tror det ble slutt på for noen år tilbake.

Husker første gang jeg var der, da fikk vi seks ørret på mellom 600 og 800 gram. Har etter dette vært med på å få fisk på 1,1kg her.

Har også fått høre at det en gang ble tatt en ørret på 6kg på dorg i dette vannet. Men det høres litt i overkant ut spør du meg.

Uansett ett fint vann å fiske i. Men lenge siden jeg har fisket skikkelig her nå. Var en tur i fjor, og da var det bare en liten en som beit på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.....hallandsvannet og nesvannet er et godt stykke fra bergen. prøv heller kalandsvannet i fana her kan du leie båt billig og snittet på fisken er 300-400 gr.

etter mye utfisking med garn av grunneiere er fisken av meget god kvalitet, kankjse litt tidlig enda men når vi fisket der i juni/juli for noen år siden fikk vi mangen på 3-4 hg og en del 500 gr på flue. på 5# stang gir disse en god kamp.

mye blank ørrett får du midt i vannet fikk en del av disse på dorget spinner og flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.....hallandsvannet og nesvannet er et godt stykke fra bergen. prøv heller kalandsvannet i fana her kan du leie båt billig og snittet på fisken er 300-400 gr.

etter mye utfisking med garn av grunneiere er fisken av meget god kvalitet, kankjse litt tidlig enda men når vi fisket der i juni/juli for noen år siden fikk vi mangen på 3-4 hg og en del 500 gr på flue. på 5# stang gir disse en god kamp.

mye blank ørrett får du midt i vannet fikk en del av disse på dorget spinner og flue.

Trenger vi fiskekort der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nestunnvassdraget og vannene/elvene rundtom er det stor sjangse på å treffe stor ørret.

Ellers gjelder det å utforske litt. Eg har nesten sluttet å spørre siden de fleste vil anbefale typiske kjente steder men de aller beste vannene holder man for seg selv. Idag fant eg selv et lite vann med det eg tror er stor ørret i. Første fisken eg fikk der var 420gr og etterpå var det noe lang større som var på kroken men som slet seg unna. Hadde flere kraftige napp så her tror eg at det er mye fin fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nestunnvassdraget og vannene/elvene rundtom er det stor sjangse på å treffe stor ørret.

Ellers gjelder det å utforske litt. Eg har nesten sluttet å spørre siden de fleste vil anbefale typiske kjente steder men de aller beste vannene holder man for seg selv. Idag fant eg selv et lite vann med det eg tror er stor ørret i. Første fisken eg fikk der var 420gr og etterpå var det noe lang større som var på kroken men som slet seg unna. Hadde flere kraftige napp så her tror eg at det er mye fin fisk. :wub:

Tror du glemte og nevne navnet på vannet i farten :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal etter sigende være litt vrient, men jeg har selv hatt 2 heftige hogg på flua. Tror man må litt ned med bruket. Jeg fisket med polyleader og fortynget Montana, mens den jeg fikk tok på sluk fisket nær bunn..

Blir jobbing i Bergen i sommer, så det blir nok et par turer ut. Men Daleelva og laksen frister nok enda mer når jeg har fri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.