Gå til innhold
Fiskersiden

Sovepose-Mattis strikes back!


Chris77
 Share

Recommended Posts

Jeg møtte toppknot ved Nitelva midt i svarte natta. Oppakningen var omtrent som om jeg skulle gå 2 uker i femundsmarka. Vi meita etter alle kunstens regler. Gjennom natta, og frem til lørdag formiddag. Resultatet var nedslående. Vannstanden var omtrent som midtsommer, og selvfølgelig fikk vi 0 fisk.

Vi måtte flytte oss. På tur oppover elva hadde vi et Fiskersiden møter virkeligheten øyeblikk, Gabrielsen og Andrè spratt frem fra et buss skur. Det viste seg kjapt at de var riktig så hyggelig!

Etter den strabasiøse forflytningen rigga vi opp ved et sted som alltid leverer. Vi måtte trøstefiske litt. Toppknot tok 4 stam på følemeite,

og kjeftet på meg for det jeg brukte feeder, Uestetisk! Æsj, bråker og skremmer fisken! Jeg brydde meg ikke. Fikk 3 stam, største på 1490g.

25481_s.jpg

25482_s.jpg

Vi var slitne, men Toppknot (fra nå også kjent som Sovepose-Mattis) ville ikke gi seg! Han rigget raskt om til et meget komfortabelt oppsett. Men hva er det jeg ser? Nappvarsler! Vintage purétisten får en solid ripe i lakken.

25483_s.jpg

Det komfortable var også meget effektivt. Et passlig øyeblikk etter Mattis hadde sovnet piiiper det i nappvarsleren. Fremdeles mer i drømmeland en i våken tilstand blir fisken sveivet resolutt inn. Jeg er fiskesekretær, kroker av og bagger fisken. Det eneste Sovepose-Mattis ytrer er noen dype stønne/snøfte lyder når han må rette seg opp for å kaste ut på nytt.

Prosedyren blir gjentatt 3 ganger!

På de fjerde skal det som kjent skje, og mens han kjører en stam på 1520g sier han endelig noen ord jeg skjønner: ”Øhh hva skjer… Kroka jeg denne fisken selv?”

Jeg er dypt imponert!

25484_s.jpg

25485_s.jpg

Det ble totalt 8 stam på Sovepose-Mattis, to største på 1520g og 1570g.

Dessverre hadde jeg bare med macro linse, så bildene ble ikke helt som jeg hadde håpet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker bare en av fiskene jeg dro opp etter at jeg la meg.Temmelig skutt etter en uke med 5 timer søvn hver natt pluss 2 timer søvn natt til lørdag.

Etter at christian dro pakket jeg sammen og gikk 300 meter bort fra swimmen..

Da MÅTTE jeg bare sette meg ned.Jeg vet ikke hvor mange timer jeg satt langs veikanten i Hakadal

og sov,men en eller annen gang iløpet av natta ble jeg vekket av en syklist som lurte på om alt var iorden.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si,eller hvor jeg var så jeg så bare:"Joda kjempebra",og reiste meg opp for å gå men jeg hadde seriøse problemer med å finne ut hvilken vei jeg skulle gå for å finne tilbake til hytta!Gikk feil vei et par hundre meter..før jeg skjønte hvor jeg var :wacko:

Høydepunktet var ellers å miste splitter nytt digital speilreflekskamera ut i vannet.

Knalltur :D

Takk for turen Christian,må bare tørke kameraet så tar vi en ny.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa takk for tur, automat fiskeren. Får flere og større stam en meg selv i søvne! Jævel :)

Dritt å miste kamera i vannet, men det bør la seg redde. Bare vent lenge nok med å skru det på.

Jeg er ikke optimist i forholde til fiske i Nitelva fremover. Vannstanden er altfor lav, og noe må skje før jeg gidder å bruke mer tid der. Enten må himlens sluser åpner seg, eller noen sprenger demningen ved Rotnes! Pga den lave vannstanden er det lite buk og brasme også, det må stå sinnssyke mengder lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.