Gå til innhold
Fiskersiden

Færre sportsfiskere drar til Norge


 Share

Recommended Posts

Dette kan da umulig stemme. Vi får jo høre hele tiden fra Trym og co at fiske kun er noe man driver med for rekreasjonens skyld og at matverdien er ekstremt sekundær. Nesten helt ubetydelig.

Dette må da gjelde turistene også? Kan da ikke være nødvendig for dem å ta med seg en eneste fisk - det viktigste er jo opplevelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innføringen av kvotebegrensning hatt ønsket effekt?

Dagbladet

E 24

Verdiskapningen pr. kilo fisk er flere hundre prosent høyere når den taes opp av sportsfiskere. Skjønner ikke hvem det var som ville redusere verdiskapningen? Og stakkars alle de som har bygd opp business rundt sportsfiske oppetter kysten.

Hvis det ble gjordt for å beskytte sjarkefisket så ønsker jeg hele sjarkefiskenæringa ad dundas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært så enkelt. Hovedforskjellen er jo at all verdiskapning yrkesfisket genererer er kjøttverdien på død fisk, mens når det gjelder sportsfiske er det opplevelsen som verdisettes, uansett om fisken tas opp eller settes ut. Men om kvotene bidrar til at vi blir kvitt endel av de kjøttfiskerne som ser på Norge som en utømmelig kilde til egen vinning griner i hvertfall ikke jeg. Det hele er et spørsmål om forskjellen mellom business og pleasure, ergo grunnholdningen og motivene hos de tilreisende sportsfiskerne. Når det er sagt mener jeg 25 kilo er passe.

Ser forøvrig at Canada, Skottland og Mauritius blir nevnt som alternative reisemål. Da bør i hvertfall ikke fiskekvotene være hovedproblemet.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært så enkelt. Hovedforskjellen er jo at all verdiskapning yrkesfisket genererer er kjøttverdien på død fisk, mens når det gjelder sportsfiske er det opplevelsen som verdisettes, uansett om fisken tas opp eller settes ut. Men om kvotene bidrar til at vi blir kvitt endel av de kjøttfiskerne som ser på Norge som en utømmelig kilde til egen vinning griner i hvertfall ikke jeg. Det hele er et spørsmål om forskjellen mellom business og pleasure, ergo grunnholdningen og motivene hos de tilreisende sportsfiskerne. Når det er sagt mener jeg 25 kilo er passe.

Ser forøvrig at Canada, Skottland og Mauritius blir nevnt som alternative reisemål. Da bør i hvertfall ikke fiskekvotene være hovedproblemet.

Skjønner hva du mener. Poenget mitt er det at fisken taes opp uansett, men nå av sjarkfiskere (dårlig verdiskapning) i steden for sportsfiskere/kjøttfiskere (god verdiskapning).

Det betyr også at vi som ikke trenger å tenke kvote får et mye dårligere utbygd tilbud i forhold til havfiske. "Kjøttfiskerne" har tross alt bygd opp et marked hvor man kan få leid rom, båt og ekspertise på en grei måte.

Ikke minst taper Norge på dette da verdiskapningen er vesentlig lavere pr. kilo fisk som er sjarkfisket enn pr. kilo som er "sprotsfisket". (Mener å huske at det var 7 ganger større verdiskapning på sportsfiske vs sjarkfiske).

På lang sikt så holder vi nede en næring (sportsfiskenæringa) som har et enormt potensial til vekst og er fremtidsretta. Samtidig holder vi liv i en næring (sjarkefiske) som er lite effektiv og skaper minimalt ifht uttaket av fisk.

--------

Når du snakker om egen vinning så legger sportsfiskerne igjen så mye penger pr. kilo fisk at det ikke er et regnestykke som går i hop. Fangsten må vel mer ses på som trofé og en unnskyldning/innsalg ovenfor kona for å ha det fint sammen med kompiser. Sånn er det vel for de fleste når det gjelder jakt også.

Dessuten er mye av dette fisket havfiske, fisk som uansett må slaktes. Man kan jo ikke fiske C&R på Lange og brosme. Havfiske er også sportsfiske, og hvis målet er å ta en diger lange så kan fort bifangsten bli mye fisk, som må ivaretaes. Evt. kan man jo lempe død fisk på havet når man har fisket kvota og håpe "storingen" snart biter..... det er ikke slik vi vil ha det.

Så for meg er valget enkelt, vekk med sjarkfisket og inn med sportsfisket/kjøttfisket. Det er der opplevelsene og pengene ligger.

Det som skjer nå er en rasering av en potent næring som ville økt tilgangen til positive opplevelser ved sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget er uten tvil spennende, men antakeligvis temmelig kontroversielt i A/S Norge pr i dag. Vedkommende som hadde fått gjennom et sånt forslag hadde nok fått tallrike drapstrusler fra fiskerinæringen. Men at det er mulig er det ingen tvil om, det viser erfaringer fra blant annet Irland og USA. I USA er visse fiskearter kun lov å fange av sportsfiskere, og kjøp og salg av disse er forbudt. I Irland er det havabboren som er fredet på denne måten. Men ikke glem at det er fullt mulig å kjøre C&R på ganske mange arter i sjøen også. Lange, brosme og uer representerer nesten unntakene. På Røst kjører de nå et T&R prosjekt på kveite, og der er allerede et frivillig minstemål satt til en meter. Og når jeg var oppover med Discovery gikk så og si all fisk ut igjen, med mindre den var sterkt trykkskadd. Dette gjaldt både torsk, sei, kveite og steinbit. Tror vi hadde med 5-6 fisk inn, resten svømte elegant videre. Forøvrig er det enorm forskjell på sportsfiskere som kjører selv, kontra de som flyr. Det ene gir greie muligheter til å ta med seg fisk hjem, det andre ikke. Men som nevnt tviler jeg på om landets bestemmende myndigheter er det minste villig til å i det hele tatt vurdere et sånt forslag. Til det er tankegangen for tradisjonell, arbeidsplasser for hellige (ironisk nok, yrkesfiskernes, ikke fiskecampeiernes) og ikke minst kunnskapen altfor liten. Ikke minst vil man høre brølet fra dyrevernerne som mener at fisken har bedre av å bli klubba i huet enn å bli sluppet ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er det at fisken taes opp uansett, men nå av sjarkfiskere (dårlig verdiskapning) i steden for sportsfiskere/kjøttfiskere (god verdiskapning).

Nå er det ikke nødvendigvis særlig god verdiskapning i såkalte kjøttfiskere. F.eks. kommer jo mange tyskere til Norge med bobil m/fryser. Mat og drikke har de med seg hjemmefra, så den eneste verdiskapningen som kommer av det er ev. utleie av båt. Nå er jo dette det verst tenkelige scenario og hvor utbredt dette i realiteten er skal jeg ikke si, men har hørt mange eksempler på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan vi oppleve at ei næring som allerede sliter kollapser totalt! De som driver med sportsfiskecamping er allerede på grensa til å få det til å gå rundt, så en sånn nedgang betyr nok kroken på døra for mange arbeidsplasser i distrikta. Denne næringa har faktisk en verdiskapning på rundt 2 milliarder i året, tyskere legger igjen desidert mest, og er (var) økende. Så det er ikke lite verdier det er snakk om.

Må si det er typisk norsk å dra nisselua så langt nedover ørene at man ødelegger for vekstnæringer i distriktene og beskytter næringer som er i nedgang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende sitat gjelder, hvis jeg har forstått det riktig, fritidsfiske i saltvann i EU 1998:

"Recreational fishing constitutes a considerable social and economic activity.

Total expenditure on recreational fishing across Europe is believed to exceed €25 billion a year.

By comparison, the 1998 value of commercial landings in the 15 EU member states was estimated at €20 billion"

Sakset fra;

http://www.sacn.org.uk/Articles/Economics_...ea_Angling.html

som sakset fra:

http://www.eu.nl/fisheries/publications/st...ishing_2006.pdf

Hvis noen gidder... :D

Mvh

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke nødvendigvis særlig god verdiskapning i såkalte kjøttfiskere. F.eks. kommer jo mange tyskere til Norge med bobil m/fryser. Mat og drikke har de med seg hjemmefra, så den eneste verdiskapningen som kommer av det er ev. utleie av båt. Nå er jo dette det verst tenkelige scenario og hvor utbredt dette i realiteten er skal jeg ikke si, men har hørt mange eksempler på dette.

Det at tyskere i bobil ikke bruker penger er en myte som er tilbakevist mange ganger. Undersøkelser ifht. "kjøttfiskere" (tyskere på havfiske), viser at de legger igjen mye penger.

Sef. er det unntak, og det er sikkert mange som blåser uhorvelig med penger også :-) Neste gruppe som kommer, hvis de gidder nå når det er kvote, er russerne, de er ikke akkurat gniene. Men nå raderes næringa så da blir det neppe det helt store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan vi oppleve at ei næring som allerede sliter kollapser totalt! De som driver med sportsfiskecamping er allerede på grensa til å få det til å gå rundt, så en sånn nedgang betyr nok kroken på døra for mange arbeidsplasser i distrikta. Denne næringa har faktisk en verdiskapning på rundt 2 milliarder i året, tyskere legger igjen desidert mest, og er (var) økende. Så det er ikke lite verdier det er snakk om.

Må si det er typisk norsk å dra nisselua så langt nedover ørene at man ødelegger for vekstnæringer i distriktene og beskytter næringer som er i nedgang. :D

:lol: No må ein ikkje gløyma at kystfiskarane har fått tapersignalet i mange år allereie , fyrst var det trålerfiskarane som tok av "kaka" deira og no er det "gjestefiskarane". Problemet med dalande fiskestammer i nære kyststrøk er den største trusselen for kystfiskarane og for mange små samfunn langs kysten vår. Eg vil ikkje ha eit distriktnorge med kun turistnæring, det må vera rom for lokalnæring som ivaretar tradisjon og lokal leveranse av fersk fisk til lokalbefolkninga. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: No må ein ikkje gløyma at kystfiskarane har fått tapersignalet i mange år allereie , fyrst var det trålerfiskarane som tok av "kaka" deira og no er det "gjestefiskarane". Problemet med dalande fiskestammer i nære kyststrøk er den største trusselen for kystfiskarane og for mange små samfunn langs kysten vår. Eg vil ikkje ha eit distriktnorge med kun turistnæring, det må vera rom for lokalnæring som ivaretar tradisjon og lokal leveranse av fersk fisk til lokalbefolkninga. :D

Enig i det, men en mellomting som gjør at begge næringer kan leve side om side er vel det aller beste. At en vekstnæring skal forsvinne fordi man beskytter en dalende næring blir jo totalt feil. I fjorden hjemme med ca 7-8000 mennesker rundt er det kun et par hobbyfiskere som selger på kaia. Den håndfullen som driver heltid leverer til sentrale mottak og fisken blir foredlet og videresendt. Fisken man får i den lokale fiskebutikken er gjerne fra andre deler av landet. Så mye for lokal leveranse, og det i et distrikt som står sterkt i fiske-Norge. Imidlertid lønner det seg å gå nye veier, og et par lokale heltidsfiskere jeg kjenner fisker nå mindre og lager klippfisk av det de tar opp. Blir faktisk mer penger og mindre jobb! Klippfisken selges lokalt, og de klarer ikke å dekke etterspørselen.

Hvor mye tradisjon det er med moderne kystfiske kan vel diskuteres, sikkert er det iallefall at kveita og breiflabben i fjorden hjemme er borte etter intensivt garnfiske av lokale fiskere. Langelokasjonen min er tømt etter garnfiske.

Kystfiskere fisker slett ikke mer rasjonelt enn andre, og tømmer lokale bestander.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat argumentet om å ivareta en tradisjon er vel kanskje noe av det mest misbrukte her til lands. Sterkt vikarierende og kun tuftet på følelser og ikke fornuft. Tenk bare på redskapfisket i Numedalslågen og i Tana. Om ikke ting har livets rett har det ikke det.

Når det gjelder "kjøttfiskerne" som har med seg alt hjemmefra og legger igjen lite cash men tar med seg mye fisk har jeg faktisk ved et flertall tilfeller fått referert dette fra de som driver fiskecampene selv! De rister på hodet, men trøster seg med at det tross alt er bedre med sånne gjester enn ingen gjester, og at kiloprisen uansett blir høyere enn om den samme fisken skulle bli tatt av yrkesfiskere er det uansett liten tvil om. Men det er vel gjerne måteholdet, eller rettere sagt mangelen på det, som provoserer endel. Har selv stått og sett tyske sportsfiskere som har filetert torsk på under 30 cm og vakuumpakket dette for fryseren. Godeste Henry Gilbey med kompis var sjokkert når de ved selvsyn kunne se alt som gikk under kniven ved campen ved Saltstraumen. "Its a shame, a disgrace" var stort sett omkvedet, men engelskmenn er gjerne vant til en mye større grad av C&R enn vi er. Men det finnes som kjent en mellomting. Ikke minst så jeg sunnere holdninger hos noen av de tyske sportsfiskerne som vi traff på Vannøya. Der fikk gjerne småtorsken svømme videre. Kanskje ikke så rart med tanke på fiskerikdommen i nord, men jeg tror det er ganske viktig at disse holdningene om måtehold prentes ganske hardt inn med en gang, ellers kan man oppleve flere plasser som er nesten fisketomme grunnet sterkt fiskepress fra sportsfiskere. Steinbiten utenfor Fedje og ved Saltstraumen er to grelle eksempler. Så jeg støtter opp under "føre var"-prinsippet, selv om det bidrar til å tråkke på noen tær. Om fisket blir mer attraktivt på sikt som en konsekvens av dette har man oppnådd mye mer enn etpar år med Klondyketilstander og fritt fram, og så svart hav, ref steinbitfisket ved Fedje og i Saltstraumen. Der kan man nemlig ikke skylde på yrkesfiskerne! Poenget er å tenke langsiktig og ikke bare leve i nuet. Turistene kommer så lenge fisket er bra nok. Kan jo nevne at det knapt har vært noen briter nordover før programmet til Gilbey. Etter det ble fyren dynget ned i mailer og telefoner. Han har knapt opplevd maken! Så kanskje får vi ei dreiing av turiststrømmen, fra tyskere og tsjekkere til engelskmenn og italienere. Det tar bare litt tid å ringe med bjella!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan da umulig stemme. Vi får jo høre hele tiden fra Trym og co at fiske kun er noe man driver med for rekreasjonens skyld og at matverdien er ekstremt sekundær. Nesten helt ubetydelig.

Dette må da gjelde turistene også? Kan da ikke være nødvendig for dem å ta med seg en eneste fisk - det viktigste er jo opplevelsen

Det er ikke nøyaktig slik jeg har uttalt meg, men føler meg beæret over å bli nevnt som en av forkjemperene på C&R. (selvom innlegget ditt syder av ironi).

:P

Opplevelsen vil alltid stå øverst hos meg, men jeg skal snart (veldig snart) ut for fiske etter fisk som skal spises av meg og min familie.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo også fått referert at ansvarlige utenlandske sportsfiskere faktisk stopper å fiske når de har nådd kvota. Det vil i verste fall (sett fra turistenes side) at man har fylt kvota på et par dager godt fiske når man tar bare feilkrokede fisk og fisk man har tenkt å spise. Alternativet da er å lempe ut feilkrokede fisk og fisk halt opp fra dypt vann. Et meget godt alternativ er jo at turistene kan levere fisk til lokale mottak organisert gjennom fiskecampen. Dette vil jo skape enda flere arbeidsplasser og ikke minst gi en god oversikt over uttaket. Ut fra dette kan det også settes lokale minstemål og fangstbegrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om utlendingene er så mye værre enn oss nordmenn. har sett mange nordmenn som tar med seg 30 cm torsk, og fisker til båten er full. neste år må masse fisk kastes da de er gammel og nye skal ned i frysen..

hytte naboen vår fra tyskland, fisker kun det ha trenger når han er der om sommeren og besøket hans holder seg innenfor rimelighetens grenser. når han reiser hjem om høsten har han kun med seg laks som han har kjøpt av kilenotfiskere og røkt selv..

grådighet er nok ikke nasjonsbetinget.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.