Gå til innhold
Fiskersiden

Jakke/Bukse Bergans


Sofus
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg jakke og bukse.

Det går mot Bergans Isogaisa eller Stranda.

Klærne skal brukes til "alt". (Fisketur, fjelltur, alpint, pølsegrilling med barna, hverdagsjakke vinter , etc)

Isogaisa er trelags Dermizax, og Stranda er tolags.

Hva isolererer best om vinteren?

Har dere erfaring med nevte jakker/bukser?

Hva ville dere kjøpt? (uansett serie fra Bergans)

www.bergans.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har slitt ut flere av Bergans Dermizax-varianter. Bruker dem til alt fra rypejakt nordpå i tøft (les: ekstremt kles-slitende...) terreng, hjortejakt, diverse fiske og ellers vanlig tur og fritids regnhyrebruk. Gode jakker og bukser alt sammen. Har et tre år gammelt, grønt Bergans "Denver" trelags sett som rett og slett ikke vil slites ut etter tryning i ur & stein - ingen rifter, pottetett og god pusteevne... Tolags-klærne deres er også bra, men de har litt mindre rivestyrke. Skal du vasse i krotvokste stivkjerr langs bekker til fjells ryker disse (som alt annet) i leggene. Medisinen er da å bruke gode gamasjer!

Motejakkene har jeg ikke prøvd - litt for fancy for meg de der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har slitt ut flere av Bergans Dermizax-varianter. Bruker dem til alt fra rypejakt nordpå i tøft (les: ekstremt kles-slitende...) terreng, hjortejakt, diverse fiske og ellers vanlig tur og fritids regnhyrebruk. Gode jakker og bukser alt sammen. Har et tre år gammelt, grønt Bergans "Denver" trelags sett som rett og slett ikke vil slites ut etter tryning i ur & stein - ingen rifter, pottetett og god pusteevne... Tolags-klærne deres er også bra, men de har litt mindre rivestyrke. Skal du vasse i krotvokste stivkjerr langs bekker til fjells ryker disse (som alt annet) i leggene. Medisinen er da å bruke gode gamasjer!

Motejakkene har jeg ikke prøvd - litt for fancy for meg de der...

Hva prisklasse snakker vi om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å kjøpe meg jakke og bukse.

Det går mot Bergans Isogaisa eller Stranda.

Klærne skal brukes til "alt". (Fisketur, fjelltur, alpint, pølsegrilling med barna, hverdagsjakke vinter , etc)

Isogaisa er trelags Dermizax, og Stranda er tolags.

Hva isolererer best om vinteren?

Har dere erfaring med nevte jakker/bukser?

Hva ville dere kjøpt? (uansett serie fra Bergans)

www.bergans.no

Hei, Har en grønn Bergansjakke, type jakt/felt. Brukes til fisketur og alle andre turer. Har vært i pissregn i 5-6 timer med jakka, like tørr. Og med riktig under- og mellomlag er den varm og ikke klam. Anbefales ubetinget. Aner ikke hvor mange lag min har, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tommelfingerregler:

De fleste tolags plagg har såkalt mesh-netting på innsiden, og er derfor lette å kjenne igjen. uttrykket "to-lags" referer til at det er en type stoff ytterst, og en såkalt membran innerst som er laminert sammen. Nettingen er med andre ord ikke laminert til membranen.

Trelags, referer seg til at det er en membran i midten, med ett ytterstoff og ett innerstoff, som begge er laminert til membranen.

Trelagsvariantene er generelt mer slitesterke, har høyere vannsøyle (som sier noe om hvor høyt trykk vannet skal ha før det går igjennom) og puster bedre enn tolags. Tolagsvarianten er som oftest billigere å produsere, og er gjerne mer behagelig å ha rett mot kroppen, siden nettingen gjør plagget ikke "skrubber" mot huden. Ofte kan det føles ut som om tolags puster bedre også, siden nettingen gir et ekstra luftlag mellom deg og plagget, noe som gir mer mer luft i plagget.

Og dermed var kveldens produktinformasjon slutt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.