Gå til innhold
Fiskersiden

Kun én fisk per dag ødelegger fiskegleden


 Share

Recommended Posts

Dette er bare begynnelsen, så lenge mange av oss ikke eier magemål og skal forsyne både borettslag og venner med fisk, så blir det slike restreksjoner.

Vil tro at flere vi følge etter............... og det er ikke så rart hvis det brukes flere ti-talls tusenlapper og det finnes noe som auser opp det meste, så er det ikke så rart. Og det er vel de som roper høyest nå vil jeg tro.

Vi får som fortjent............ :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig sjølvmotsigelse:

"Søndre Rena er allerede ødelagt av vassdragsregulering og overfiske, og de nye reglene ødelegger selve opplevelsen, sier den erfarne hobbyfiskeren fra Løten."

:hailfs::D

Bra tiltak, desse reglane. Det er då nok av mataukvatn og elver rundt omkring. Kvifor ikkje kultivere nokre vassdrag skikkeleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg bare er mer oppmerksom på fiskere rundt omkring nå enn tidligere. Mitt inntrykk er hvertfall at det blir flere sportsfiskere, i tillegg er det bedre utstyr, mer kunnskap og kanskje flinkere fiskere. dette vil i så fall gjøre sitt til at uttaket øker. I tillegg er det alle andre trusler mot vann og vassdrag i tillegg. Det sier seg selv at man må forandre reglene slik at alle kan nyte godt. Syntes baglimit er et fornuftig tiltak. Det hadde vært fint hvis generasjonene etter oss også kan nyte godt av naturen og de opplevelsene de gir oss. Bare se på torsken i Oslofjorden...

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Gabrielsen !!!

Kan jeg få lov til å si........

Hva er det jeg har sakt lenge lenge nå............... :angry2:

Jeg ser jo på med forundring på andre nettsider, der det ser ut som både minstemål og andre C&R relaterteting blir gjemt godt bort opp på mørkelofte, vekk med det la oss ikke bry oss noe om det.

Fisk er fisk og fisk er mat, er nok slagorde...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Walmann angriper meg :angry2:

Jeg er ikke imot baglimit - synes det ofte er en bedre løsning enn å kreve 100% c&r eller la folk forskyne seg fritt. Hvor mye baglimiten er på (en, tre eller fem fisker) synes jeg det er opp til de som forvalter elva å avgjøre. Kun en fisk per døgn er kanskje litt strengt, men kanskje også nødvendig akkurat der med det fiskepresset?

For å presisere ovenfor Walmann: Jeg er ikke imot begrensinger i opptaket av fisk, men jeg er imot 100%c&r på ørret bare for at det skal bli lettere å få stor fisk.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot begrensinger i opptaket av fisk, men jeg er imot 100%c&r på ørret bare for at det skal bli lettere å få stor fisk.

Helt enig :angry2:

Litt sunn fornuft og baglimit er rette medesinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Walmann angriper meg :angry2:

Jeg er ikke imot baglimit - synes det ofte er en bedre løsning enn å kreve 100% c&r eller la folk forsyne seg fritt. Hvor mye baglimiten er på (en, tre eller fem fisker) synes jeg det er opp til de som forvalter elva å avgjøre. Kun en fisk per døgn er kanskje litt strengt, men kanskje også nødvendig akkurat der med det fiskepresset?

For å presisere ovenfor Walmann: Jeg er ikke imot begrensinger i opptaket av fisk, men jeg er imot 100%c&r på ørret bare for at det skal bli lettere å få stor fisk senere.

men det som er synd er at vi mennekser ikke klarer å forstå orde "begrensning/magamål mm derfor må det innføres baglimit eller andre regler som skal begrense vår grådighet.

Daggers er jo inne på noe vesentlig og det er utviklingen på utstyrsfronten som i hverfall ikke blir mindre effektiv noe vi må ta med i betraktningen.

En ting Svein det er langt i fra 100% C&R til å ta en fisk til middag. Når man ser 40 ørreter ligge på rekke, eller men skriver 1,2,3,4,5, ørreter 6,7,8,9, ørreter 10-11-12-13 ørreter å de ligger på rekke å rad døde, da har man ikke skjønt det, i mine øyne. Og man kakker slips som minner om de gamle skinnslipsa som kun var en strimmel og forsvarer seg bak at fisk er fisk.............. Ja da er det ikke rart det innføres regler, desverre.

Ta gjeddefestivalen.

Her får man pepper (med rette)/innspill på hvordan man feilbehandler en gjedde på de innleggene man har lagt ut på FS på gjeddefiske mitt opp igjennom åra, og man prøver hele tiden og høre på og forbedre seg, kjøper inn utstyr både i Norge og i USA for å kunne håntere gjedde på en måte som gjør at den kan overleve. Så kommer det en helg i juni, der en gjeng skal utføre gjeddefestival, som kakker det meste, nei ikke det meste man alt. Tviler på at dette er fiskere som ofte fisker i Steinsfjorden, men men dette er jo opp til en hver hvordan man vil utføre sitt fiske.

Du er veldig vag i dette innlegget Svein i forhold til når vi satt ute en kald vinter natt å fisket lake men men, det er lov å endre mening. :o:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste som har skjedd på lenge... Har bare en ting å si til de av dere som vurderer å ikke reise til Renaelva mer pga de nye reglene. Bli hjemme!

Hvis dere trenger å fylle fryseren, så reis et par mil nordover. Der ligger flotte Storsjøen. Tror faktisk det er lov med garn der også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et fornuftig tiltak. Baglimit burde eksistere for alt fiske, i sjø og dam, forvaltet av lokale folk med peiling på fiskepopulasjoner.

Minner igjen på Australia hvor jeg på hver tenkelige fiskeplass så skilt med bilde av fisk en kunne forvente/ikke forvente å få sammen med baglimit og minstemål (med avbildet linjal og måle mot). Og det var baglimit på f.eks 150 Horngjell. :)

Jeg betaler gladelig en liten årlig fiskeavgift i sjøen for dette. En burde også da drive info om hvordan en setter ut fisk som er for liten uten å ta livet av den. Jeg har sett og selv tidligere bedrevet mye reckless behandling av småtorsk i fjorden, kun i mangel av kunnskap om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste som har skjedd på lenge... Har bare en ting å si til de av dere som vurderer å ikke reise til Renaelva mer pga de nye reglene. Bli hjemme!

Hvis dere trenger å fylle fryseren, så reis et par mil nordover. Der ligger flotte Storsjøen. Tror faktisk det er lov med garn der også :)

eller østmarke,nordmarka der er det vel ingen limiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk om dette på nyhetene på NRK1 i går....

Ikke overraskende var det 2 gamle knarker (en av de med Sølvkroken genser... har ikke Sølvkroken flagget ut av Norge forresten??) som uttalte seg veldig negativt til dette.

Rena elva burde forbli en familie-elv var gjengangsmelodien på disse 2, samt at de nærmestet spyttet ut ordet "politikk" når de snakket om dette. hehe... De gamle er eldst, og det er ikke lett å lære en gammel hund nye triks.

Skjønte liksom ikke helt hvorfor baglimit skulle hindre elven i å være en familie-elv?

Sunne holdninger for den yngre generasjon er vel på ingen måte negativt?

Og hvorfor ble ikke JEG interjuvet når Gabrielsen har navngitt meg som en av forkjemperene for C&R?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 2/3 ut i sendinga dukker Sølvkroken-mannen opp:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/255553

Her er det også et knippe artikler fra Østlendingen:

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/a...HETER/105220029

Se Les også-boksen til høyre.

Fra den ene artiklen:

"– Før kokte elva av fisk, men nå er det løpet kjørt. Det som skjer er at allemannsfiske blir ingenmannsfiske, sier Håkon Michaelsen."

Så lenge elva ikke koker lenger så bør man vel for #"¤"¤"¤" B gjøre noe da"! Eller skal vi bare forte oss å fiske opp det som er igjen så barna våre slipper å fiske der? Snakker om å skyte seg selv i foten....

Nå får jeg virkelig ikke håpe at elvelaget feiger ut og gjør om reglene igjen!

...og hvorfor bilr bare motstandere av reglene intervjuet??? Hva med å intervjue Tore Qvenild og de andre biologene fra Evenstad og NINA som har anbefalt disse reglene for elvelaget?

Mvh

elP

Argh!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller østmarke,nordmarka der er det vel ingen limiter.

Ikke noe poeng å innføre baglimit i Østmarka eller Nordmarka, Erik. Svært få som orker å dra seg særlig langt inn i Marka uansett. De fleste vil helst sitte på ræva i en båt og fiske med sluk, sorry jerk :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe poeng å innføre baglimit i Østmarka eller Nordmarka, Erik. Svært få som orker å dra seg særlig langt inn i Marka uansett. De fleste vil helst sitte på ræva i en båt og fiske med sluk, sorry jerk :blink::angry:

sant nok killen, ville nok ikke väre noe som brydde seg uansett, og minstemålet ser også ut til å väre en sak folk blåser i. Så derfor må det väre flott for de som roper höyest om det negative om baglimit å fiske i Oslo-området. :):blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg veien til kjøkkenet Walmann,med en gastronomisk nytelse hengende i den ene pekefingeren.Da tenker jeg pipen hadde fått en annen lyd,og pølsene hadde blitt slengt i søpla for godt. :blink::angry:

Litt offtopic kansje,men jeg måtte bare få det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg veien til kjøkkenet Walmann,med en gastronomisk nytelse hengende i den ene pekefingeren.Da tenker jeg pipen hadde fått en annen lyd,og pølsene hadde blitt slengt i søpla for godt. :blink::angry:

Litt offtopic kansje,men jeg måtte bare få det ut. :)

hehehehe sant nok, men er da forbrett til dagen det er baglimiter over alt, 1 fisk pr. dögn, ingen fam. som blir mett på det hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/a...30/1016/FORSIDE

Dagens skriverier i lokalavisa:

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/a...18/1016/FORSIDE

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/a...15/1016/FORSIDE

http://www.ostlendingen.no/apps/pbcs.dll/a...17/1016/FORSIDE

Richard Kolbeinsen er også sitert. Takk for at du engasjerer deg fra 'andre siden av landet'! Tusen takk! Her trengs all støtten man kan få!

elP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegleden består tydeligvis i å banke fisken i hodet...

Men folk er flinke til å overse det faktum at det er fritt uttak av finneklipt fisk. På Vänern er det f.eks forbudt å ta opp villfisk i det hele tatt. Dette for at man ikke skal høste av kapitalen, kun av renten. Dermed er man sikret et fortsatt bra fiske fremover også. Ergo mener jeg synspunktene til gutta i butikken (Kvithyll kjenner jeg fra før fra tida jeg jobbet i butikk, og Tor Svendsberget er jo gammel eliteskiskytter) er mer korttenkte og egoistiske enn synspunktene til forkjemperne. Men det er også stor forskjell på lokale og tilreisende sportsfiskere. Det fiffige er at de lokale ofte er mer mot baglimit, selv om de kan fiske daglig i elva.

Men for mitt vedkommende er det å spise fangsten aldri det essensielle, men kun en bonus jeg unner meg nå og da, og det tror jeg også er gjennomgangsmelodien for de fleste som frekventerer denne siden. Men at vi dermed er snobber går jeg ikke med på.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut et brev som er skrevet av John Terje Refsahl til politikerne i Åmot Kommune, da det via Østlendingen har blitt gjort kjent at de nye fiskekortreglene skal opp i formanskapet i kommunen. Synns dette belyser saken på en veldig ordentlig måte.

Til politkerene i Åmot kommune!

Renaelva har potensiale til å bli en av nordeuropas beste ørret og harrelver.

Flere av oss har de siste årene sett med bekymring på at bestanden av stor villørret og stor harr har sunket betraktelig.

Vi ønsker å være med på å bidra til at elva kan reprodusere seg naturlig og bli ei elv for alle, både turiser og lokalbefolkning uansett hva man fisker med av redskap.

For at vi alle skal kunne glede oss over denne praktfulle elva i årene som kommer støtter jeg de nye fiskekortreglene, og ønsker gjennom begrensninger av uttak av fisk (1 ørret og 1 harr over 40 cm) å være med på å bevare elva for fremtidige generasjoner.

Siden det er åpnet for å ta med seg så mye settefisk man ønsker i tillegg til 1 villfisk av ørret og harr under 40 cm så skulle dette være bevis på gode tiltak for naturlig reproduksjon for den fremtidige villfiskstammen, samtidig som man fortsatt kan ta med seg tilstrekkelig matfisk til en middag eller to.

De nye fiskekort reglene gjelder for alle enten du er fluefisker, markfisker, slukfisker osv. Slik jeg ser det er dette en svært demokratisk ordning som gir samme regler for oss alle. Vi er da alle med på å bevare elva for kommende generasjoner slik at disse kan om ti til tjue år reise til Rena og fortsatt fiske i ei elv som har en naturlig og god bestand av stor ørret og harr. Dette vil være med på å gjøre elva attraktiv for alle, og opprettholde ønske fra både lokalbefolkning og tilreisende om å få fiske i ei elv med et svært godt rykte som ei elv som fortsatt huser stor naturlig villfisk.

Renaelva besøkes av tusenvis av fiskere hvet år både fra lokalbefolkning og fra de som reiser langveisfra som har hørt om denne fantastiske ørret og harr elva. Den har også et meget godt rykte i utlandet og hvert år besøkes elva av fiskere fra Sverige, Danmark, Italia, Nederland, Tyskland osv.

Enten vi er lokale fiskere eller tilreisende fisketurister har vi det samme ønske, nemlig store fiskeopplevelser. Drømmen om storørreten lever i oss alle, men den drømmen kan fort forkludres hvis man tar ut de individene som bærer genene for fremtiden. Jeg ber dere også huske på at en velllykket fisketur til Rena ikke bare handler om hvor mye fisk du får men også det faktum at man møter igjen gode venner og har masse sosialt samvær, i tillegg til enormt store naturopplevelser utover selve fiskinga . Det å samles ved elvebredden en sen sommerkveld etter en lang dags fiske er for meg vel så viktig som selve fiskinga. Jeg tar det med for å vise at en vellykket fisketur er mye mer enn antallet fisk jeg fikk.

Fordi det har vært en markant nedgang de siste årene på både stor ørret og harr, risikerer vi om ikke alt for lenge at elva blir mindre attraktiv og at fiskerene uteblir. De færreste av oss ønsker å fiske i ei elv med småfallen settefisk. De færreste vil sette seg i bilen å reise i timesvis til ei elv som har rykte på seg for å være "elva som mistet sitt enorme potensiale."

Rent økonomisk vil også Åmot kommune på sikt få merke konsekvensen av at elva blir mindre attraktiv. Det er viktig å huske på at både lokale fiskere og de som reiser langveisfra hvert år legger igjen millionbeløp til fiskekort, mat, bensin, diverse fiskeutsyr osv.

De håndgrepene som nå er gjort vil i løpet av rellativt kort tid være med på å gi elva ett stort oppsving. Det er den store ørreten og harren som er genbærerene for fremtidens potensielle storfiskstamme.

Vær så snill å la den få være det også i årene som kommer. Vi kan ha mange store fiskeopplevelser selv om vi bevarer/setter tilbake den over 40 cm.

Det finnes i Norge idag mange gode eksempler på at fornuftig forvaltning har gitt rellativt raske oppsving i den naturlige ørret og harr bestanden, til glede for både markfiskere, slukfiskere og fluefiskere. Det finnes desverre også mange eksempler på det motsatte, hvor elver og vann er overbefolket av småfisk og hvor ingen lenger orker å fiske fordi det ikke lenger er attraktivt. Det er det vel ingen som ønsker?

Om noen år kan det til og med hende at vi kan høste noe mer av overskuddet enn det dagens regler sier, for det er vel overskuddet vi skal høste av og ikke underskuddet??

Jeg ber derfor politikerene i Åmot innstendig om å la de nye fiskekortreglene få en sjans til å bevise at de har noe for seg. Skulle det på sikt vise seg at disse reglene ikke hadde noe som helst for seg så får man vurdere om en tre års tid hva man da skal gjøre.

Det må vel uansett være bedre å prøve ut dette enn å la vær. Det ville være stor synd om man i ettertid angret at man ikke forsøkte å gjøre noe den gangen man hadde muligheten. La oss unngå å havne i etterpåklokskapens navn!!!!

JA TIL EI FREMTIDSRETTA RENAELV FOR ALLE MED EN NATURLIG VILLFISKSTAMME HVOR ALLE SOM FISKER ER VELKOMMEN, OG HVOR FREMTIDIGE GENERASJONER KAN FORTSATT FÅ LEVE MED DRØMMEN OM DEN STORE VILLØRRETTEN ELLER HARREN.

Med vennlig hilsen

John Terje Refsahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.