Gå til innhold
Fiskersiden

En liten varning för trollingfiskare.


Jamo
 Share

Recommended Posts

Hørt om denne karen her ja, må rett og slett si at jeg blir flau på hans vegne. Vi som fisker endel i Vänern vet jo at 10 stenger er maks, hvorfor i helve** kan ikke det være nok. Ofte føles det som å fiske i ett akvarium, men det er turer med svart hav også, mulig at fyren var så frustrert over rett og slett ikke å ha hatt kontakt med fisk at han trodde at 4 stenger ekstra ville gjøre susen.

Jeg blir flau over dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra www.trollingensmecka.se

"

Akta Er gossar !

En norman skall nu åtalas för att ha fiskat med 14 spö för en dryg månad senn.

Det är alltså 10 spö som gäller i Vänern och det räcker för de flesta.

Det har tidigare blivit tagna trollare för förmånga spö, men det är första gången jag har hört talas om att det har fört till åtal vid Vänersborgs tingsrätt.

Ovetande om Vänerns fiskeregler är ingen ursekt.

När det gäller fisklängden på 60 cm, så vet jag att kustvakten är stenhård. Här skall Ni definitivt inte prova Er på nån med 2-3-4 mm för kort. Jag har sett när de kollar. En båt från Bohus-kusten åkte dit på ett par mm.

Det är alltså 60 cm som gäller, ----inte en mm under. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumt å utfordre skjebnen med å fiske med for mange stenger. Men når det gjelder minstemål er faktisk regelen slik den tydeligvis PRAKTISERES et rettssikkerhetsproblem. For hvem kan måle en fisk med EN millimeters nøyaktighet om bord i en båt som rugger på seg? Og hvis man har et vanlig målebånd, så KAN dette ha krympet noe over tid. Naturligvis er ikke dette noen unnskyldning for å kakke fisk som er flere centimeter for korte, men grensen burde praktiseres med en viss liberalisme, siden ENHVER måling er beheftet med usikkerhet. Så dersom praksisen er så hard som det hevdes må vi fiskere legge inn en sikkerhetsmargin, og sette tilbake fisk som er under 62-63cm. For øvrig synes jeg et minstemål på 60cm er fornuftig.

Jeg husker jeg nesten ble tatt for å ha brutt minstemålet i Driva en gang på 1980-tallet. Vi hadde fisket en uke, og var meget nøyaktige med å måle fiskens lengde. Da vi kjøpte fiskekort fikk vi til og med utdelt en tape til å feste på stanghåndtaket som var eksakt lik minstemålet. Det man ikke tenkte på var at denne tapen krympet når den ble fuktig. Etter en ukes fiske så var tape-biten nesten en halv centimeter kortere enn i utgangspunktet. Den siste dagen fikk vi et par fisker som var så vidt over lengden på tapen, og som vi kakket, uvitende om at disse fiskene faktisk var et par millimeter for korte. En nidkjær fiskevakt antydet til og med at vi drev systematisk å fisket opp fisk under minstemålet. Først når vi sammenliknet tape-biten på stanghåndtaket med en tommestokk ble misforståelsen oppklart. Uansett ikke noen behagelig opplevelse å bli mistenkeliggjort på denne måten (ja, jeg ble nesten forbannet - jeg liker ikke at noen sår tvil om mine holdninger), og det viser det generelle problemet med alle slike grenser. Men det lærte altså meg at man for sin egen del må praktisere minstemålet med sikkerhetsmargin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.