Gå til innhold
Fiskersiden

Regnklær; Hva bør jeg kjøpe?


Bad2
 Share

Recommended Posts

Er dere fornøyd med deres, er jeg glad for å få beskjed.

Det er mulig jeg er svært kresen i forhold til regnklær, for jeg er stort sett misfornøyd med det meste jeg trer på kroppen (ja, jeg snakker fremdeles regnklær for de som var fristet til å legge inn en liten humoristisk komentar). Et stort problem er ofte lukkinga i midja som ofte er en strammestropp som svekkes etter litt bruk, eller så er det rett og slett ikke vanntett, eller det samles mye kondens på innsida. Som dere alle veit; det er jo betraktelig lettere å forlenge fisketuren hvis man klarer å holde seg tørr.

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere fornøyd med deres, er jeg glad for å få beskjed.

Det er mulig jeg er svært kresen i forhold til regnklær, for jeg er stort sett misfornøyd med det meste jeg trer på kroppen (ja, jeg snakker fremdeles regnklær for de som var fristet til å legge inn en liten humoristisk komentar). Et stort problem er ofte lukkinga i midja som ofte er en strammestropp som svekkes etter litt bruk, eller så er det rett og slett ikke vanntett, eller det samles mye kondens på innsida. Som dere alle veit; det er jo betraktelig lettere å forlenge fisketuren hvis man klarer å holde seg tørr.

Mvh Bad2

Spørs jo til hvilken bruk, hvilket type fiske. Til havfiske bruker jeg en HH oljebukse, den typen som går opp på brystet og ryggen, og har seler, + en "vanlig" (sikkert en gammel HH) oljejakke med knepping i front. Dette er grovt tøy som tåler mye, er like tett i alle retninger og kan skylles i sjøen før det henges opp i naustet når man kommer til lands. Enkelt og greit. Har prøvd ulike myke varianter på sjøen, men sålangt har jeg ikke funnet noe som holder over tid. Derfor har jeg redusert kravene til komfort og gått rett på "fiskerbunaden" :-) Caps inni hetta for å slippe å få regn i fjeset er også fine greier.

Til annet fiske har jeg en enkel Norrøna goretex jakke med x antall membraner, den puster greit men er, etter min mening, litt stiv/gnissete og alt for dyr, men ellers en helt topp jakke med gode utluftingsmuligheter og gode lommer. Jeg kombinerer gjerne Norrøna jakka med HH buksa hvis det er veldig vått. I "småregn" ved greie temperaturer dropper jeg oljebuksa og "godtar" våte bukser. Bruker også låringser hvis jeg skal gå i områder med våt underskog/busker. Låringser er veldig behaglige å gå med ifht oljebukser, men regner det ordentlig så holder det jo ikke. Dog greit i vått terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo til hvilken bruk, hvilket type fiske. Til havfiske bruker jeg en HH oljebukse, den typen som går opp på brystet og ryggen, og har seler, + en "vanlig" (sikkert en gammel HH) oljejakke med knepping i front. Dette er grovt tøy som tåler mye, er like tett i alle retninger og kan skylles i sjøen før det henges opp i naustet når man kommer til lands. Enkelt og greit. Har prøvd ulike myke varianter på sjøen, men sålangt har jeg ikke funnet noe som holder over tid. Derfor har jeg redusert kravene til komfort og gått rett på "fiskerbunaden" :-) Caps inni hetta for å slippe å få regn i fjeset er også fine greier.

Til annet fiske har jeg en enkel Norrøna goretex jakke med x antall membraner, den puster greit men er, etter min mening, litt stiv/gnissete og alt for dyr, men ellers en helt topp jakke med gode utluftingsmuligheter og gode lommer. Jeg kombinerer gjerne Norrøna jakka med HH buksa hvis det er veldig vått. I "småregn" ved greie temperaturer dropper jeg oljebuksa og "godtar" våte bukser. Bruker også låringser hvis jeg skal gå i områder med våt underskog/busker. Låringser er veldig behaglige å gå med ifht oljebukser, men regner det ordentlig så holder det jo ikke. Dog greit i vått terreng.

Takk for tipset, Pingvin. Jeg blir vel å sjekke ut goretexjakke, tenker jeg. Det er litt pinlig å innrømme det, men du minnet meg om at jeg faktisk har et par låringser liggende langt nedi en skuff som er på tide blir ta fram igjen. :)

Mvh Bad2

Edit; Heisann, jeg ser i etterkant nå at det skrytes av Bergans her på en annen tråd, så jeg får lese igjennom den før og ta noen tips derfra også, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Pingvin. Jeg blir vel å sjekke ut goretexjakke, tenker jeg. Det er litt pinlig å innrømme det, men du minnet meg om at jeg faktisk har et par låringser liggende langt nedi en skuff som er på tide blir ta fram igjen. :)

Mvh Bad2

Edit; Heisann, jeg ser i etterkant nå at det skrytes av Bergans her på en annen tråd, så jeg får lese igjennom den før og ta noen tips derfra også, tenker jeg.

Goretex jakke er definitivt ett løft i forhold til vanlig regnjakke. Har fått prøvd den ordentlig i hurtiggående båt på vestlandet (pissregn) og da var særlig hettekonstruksjonen veldig bra. (Ståltråd i front av hetta, ordentlig lukking i halsen opp mot munnen). Pottetette lommer er også gode greier.

Ble litt nyskjerrig på Bergans buksene jeg også. Er ikke det helt store å vase rundt i våte feltbukser, selv om det ikke plager meg veldig mye så er det sikkert kjekkere med tørre bukser :-) Låringser er jo litt cowboy, men utrolig kjekkt hvis man skal gå langt, blir våt i ræva hvis man setter seg da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha meg regnsett og da er det kun en ting som teller. Norrøna! Jeg skal ha meg norrøna falketind packlite. Dyr, ja, men verd hver krone!

Bruker Norrøna Trollveggen: http://www.oslosportslager.no/product/2662..._XCR_Jakke.html

Men prisen her er sinnsyk! Hadde aldri kjøpt den for det. Mener den kostet 2000,- på et åpningstilbud. Jeg valgte sort jakke, egentlig et dårlig valg ifht. sikkerhet, men ganske deilig når sola endelig slår i gjennom og en kjenner at jakka tar til seg varmen.

Ser at de har en regnbukse til jakka, men herregud for en sinnsyk pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo greit å tenke på et par ting... Goretex er ikke 100% vanntett. Ei heller 100% pustende. Men det funker greit, og er nok etter min mening de beste allroundplaggene. Skal du ha noe som er dønn vanntett må du ha oljeklær. Klamt som eff, men vanntett.

Husk også på å skylle goretexklærne i ferskvann etter å ha brukt dem i nærheten av saltvann. saltet føkker opp goretexen og ødelegger pusteevnen.

Ellers kan jeg anbefale Norrøna, gode klær.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låringser er jo litt cowboy, men utrolig kjekkt hvis man skal gå langt, blir våt i ræva hvis man setter seg da men.

Det er vel da det lille, sammenbrettbare sitteunderlag man har liggende i bukselomme kommer til sin rett, tenker jeg :P

Takk forøvrig til dere alle for gode tips.

Mvh Bad2

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sier bare en ting: Ålesund oljekledefabrikk's fiskerbunad! Den blir du ikke våt i!

Synes ikke gore-tex er så bra til fisking, må jo vaske klærne hele veien og da ødelegger man egenskapene til gore-tex veldig fort.

Nei, oljeklær blir du bare klaaammmm i, hvis du da ikke sitter helt stille :)

Har brukt diverse modeller fra Bergans til jakt og fiske i flere år. De er vasket utallige ganger for å bli kvitt fiskelukt, viltblod og all annen skitt. Fordelen med Bergans sin mebran (Dermizax?) er at når den blir slitt og fukter på innsiden, ja da kan den faktisk strykes tett igjen. Står oppskrift i bruksanvisningen og strykejern fønker, uten at de puster dårligere av den grunn!

Når Gore-Tex er slitt må du kjøpe nytt sett, så det blir utrolig dyrt i lengden da disse plaggene koster skjorta og har en levetid på ca 2-3 år avhengig av hvor tøff bruken er. Og jaddda - har også hatt tidligere utgaver av Norrøna, Lowe, Archeopteryx, osv. Funksjonelle plagg med flotte detaljer, men ikke spesielt slitesterke uansett om det er to- eller trelags vi snakker om...

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, oljeklær blir du bare klaaammmm i, hvis du da ikke sitter helt stille :)

Har brukt diverse modeller fra Bergans til jakt og fiske i flere år. De er vasket utallige ganger for å bli kvitt fiskelukt, viltblod og all annen skitt. Fordelen med Bergans sin mebran (Dermizax?) er at når den blir slitt og fukter på innsiden, ja da kan den faktisk strykes tett igjen. Står oppskrift i bruksanvisningen og strykejern fønker, uten at de puster dårligere av den grunn!

Synes man blir klam i alt regntøy. Men oljeklær holder man seg hvertfall 100% tørr i.

Visste ikke at det gikk an og stryke membranet tett igjen, skal teste dette! Takk for tipset.

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.