Gå til innhold
Fiskersiden

hvilket agn??


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Mitt absolutte favorittagn til torsk, hyse og flatfisk er fjæremark.Det er et agn som krever en del arbeid å få tak i, men det er vel verdt innsatsen.Lettest å grave er det selvfølgelig i de delene av landet hvor tidevannsforskjellene er store, slik at det er lett å komme til feltene.Fisker en del etter flatfisk i nordnorge hvert år, og bruker da agn som reke og makrell i tillegg til fjæremarken, men nesten samtlige rødspetter jeg har over 2 kg er tatt på fjæremark ( kun en på loddefilet).

Har jeg ikke tilgang på mark, bruker jeg oftest coctailagn av reke og makrell, det funker til de fleste arter. Trer reka opp på krokstammen og fester en makrellstrimmel i krokbøyen, slik at agnet får bevegelse i tilegg til lukt ( Makrellstrimmelen kan erstattes med en strimmel blekksprut)

Prøv gjerne å agne med eremittkreps også, et undervurdert agn.Skjell er også godagn, men krever surring for å ikke løsne fra kroken.

Har fått en del lyr på makrellstrimmel fisket på langt slep festet til sprederbom, dette har funket bra på vanskelige dager.

Til virkelig stor torsk har jeg brukt hel fisk som sei,sild og hvitting fisket på sprederbom og slep,her kan du bruke agn opp til ca en kilo.Til så store agn bruker jeg alltid tandemkroksett( pennel).Bevegelig agn utfisker nesten alltid statiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Interessert, det med mark. Ser at innslaget av rødspette øker markant under flyndremeite ved bruk av stor meitemark.

Det er helt klart det er på rødspette en merker størst forskjell ja, den virker mer kresen enn annen flatfisk.Har også fått skrubbe på doggmark, men det er nok et agn en burde prøve ut mer i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine flyndre perser inkludert Rødpette et tatt på Makrellstrimmel utenom den digre kveita mi på 220gram.

Det gikk på reke.

Men alle flyndrer ved siden av Piggvar tar lettest på reke.

Har tatt mange Piggvar på reke, men der er makrell og Sildestrimmler mye bedre, synes jeg da.

Må nok prøve meg på fjæremark eller meitemark til våren ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reke er vel allroundagnet til disse artene, i tillegg til at det krever lite innsats å få tak i(tur på butikken). Pillet reke til flatfisk, og hel til torsk og lyr. Enig med Limanda i at coktailagn fisker best. Bruker sjelden en agntype alene. Blåskjell/sild og makrell/reke er gode kombinasjoner.

Lyren liker best agn i bevegelse, og tar svært sjelden agn som ligger på bunn. Til lyr fra båt ville jeg heller valgt en oransje/gul/svart livlig jigg fisket på sprederbom med ca 2-3 meter fortom enn naturlig agn.

Noen som har testet strandkrabbe til torsk og stor gylte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de samme erfaringene som Limanda (selv om jeg ikke har fått de helt store rødspettene). Men mark er et velig godt agn til flatfisk.Fått veldig mange skrubber på det. Ellers er det coctail agn som gjelder. med lange strimler av sild/makrell eller helt fersk hvitting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Reke er vel allroundagnet til disse artene, i tillegg til at det krever lite innsats å få tak i(tur på butikken). Pillet reke til flatfisk, og hel til torsk og lyr. Enig med Limanda i at coktailagn fisker best. Bruker sjelden en agntype alene. Blåskjell/sild og makrell/reke er gode kombinasjoner.

Lyren liker best agn i bevegelse, og tar svært sjelden agn som ligger på bunn. Til lyr fra båt ville jeg heller valgt en oransje/gul/svart livlig jigg fisket på sprederbom med ca 2-3 meter fortom enn naturlig agn.

Noen som har testet strandkrabbe til torsk og stor gylte?

Enig i at kunstagn fungerer bedre, men oppfattet spørsmålet som at det gjaldt naturlige agn.Burde nok også presisert at ved agnfiske etter lyr fisker jeg med bevegelig agn, og bruker da altså makrellstrimmel i stedet for jigg ( funker også på stor hvitting, sei o.a.), ellers er metodene like med sprederbom og lang fortom.

Har brukt strandkrabber til gylte med godt resultat, og har da også fått torsk som bifangst.Har et par ganger testet krabber i skallskifte ( peeler crab ),med oppløftende resultat,absolutt noe som bør gjøres oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.