Gå til innhold
Fiskersiden

Påhengsmotor-lås


boat
 Share

Recommended Posts

Hvilken påhengsmotor-lås type skaper mest problemer for påhengsmotor-tjuene?

Jeg vil / må sette på det beste av påhengsmotor lås-system på denne trolling-motoren. Hvor får jeg evt. kjøpt slik (solid) lås..?

Eller er noe skrue-system(lås) gjennom akterspeilet veien å gå..?

Svar mottas med takk.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomgående løsninger er generelt det tryggeste. Varianter som erstatter en av de vanlige boltene du skrur på med hånden når du fester påhengeren er det enkleste og dårligste alternativet. Alternativt kan tykk herdet kjetting mellom undervannshus og motorhus med matchende hengelås festet i skroget fungere det også. Ulempen er selvfølgelig at dette må tas av før du kjører avgårde. :) Uansett hvilken løsning du ender opp med, så sjekk at den har FG-godkjenning, og sett den inn med rikelig med fett (bolten) og olje (låssylinder) etter montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sagt fra båtforhandlerens side, da jeg kjøpte motoren min, at den låsen jeg valgte var opp mot 100% sikker - men samtidig ble det sagt at de som virkelig vil stjele en motor får det til...

Min løsning er en slags sylinder som er todelt og hvor den ene delen er skrudd fast i hekken på båten.Man skrur fast motoren med den ene tvinga i denne, trer den andre delen over og låser med en sylinderlås som sitter inni den. Litt vanskelig å forklare og jeg har dessverre ikke noe bilde av den.

Det ble sagt at skal man stjele motorer med denne løsningen må man skjære motoren av hekken. Vel, jeg har hørt en annen løsning på hvordan man skal stjele en motor med "min" løsning - men den er jeg ikke villig til å gi oppskriften på her, men det krever ualminnelig "ekstraverktøy"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sagt fra båtforhandlerens side, da jeg kjøpte motoren min, at den låsen jeg valgte var opp mot 100% sikker - men samtidig ble det sagt at de som virkelig vil stjele en motor får det til...

Min løsning er en slags sylinder som er todelt og hvor den ene delen er skrudd fast i hekken på båten.Man skrur fast motoren med den ene tvinga i denne, trer den andre delen over og låser med en sylinderlås som sitter inni den. Litt vanskelig å forklare og jeg har dessverre ikke noe bilde av den.

Det ble sagt at skal man stjele motorer med denne løsningen må man skjære motoren av hekken. Vel, jeg har hørt en annen løsning på hvordan man skal stjele en motor med "min" løsning - men den er jeg ikke villig til å gi oppskriften på her, men det krever ualminnelig "ekstraverktøy"! :(

Altså, du bytter ut den ene strammeskrua med dette låsetsystemet. SKrur inn og strammer den skruen som følger med låsesystemet, på samme måte som du gjør med originalstrammeskrue. Forskjellen er at du må bruke fastnøkkel eller lign. på siste biten.

Så setter du på denne låsesylinderen på skruen, vrir over nøkkelen og tar den ut og der sitter sylinderen. sylinderen roterer uten motstand på skruen og kan ikke tas av uten å måtte låse den opp. Det skal legges til at både skrue og sylinder er meget herdet og motstår det meste av forsøk.

Systemet koster litt, men du slipper ganske mange klåfingrede "skaftetryner"! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg se at folk er litt uenige med meg her, og det er bra! :( Dersom du tar en liten prat med forikringsselskapet ditt, kan de sikkert fortellle deg hva de anbefaler. ABUS har en løsning som likner på den som Bacon har nevnt, og denne fungerer helt OK. Hvis ikke jeg husker helt feil brukte fatter denne løsningen på sin dorgemotor, men med kjettingløsningen i tillegg. Han fikk beholde motoren sin.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar..svar mer :P

http://www.wassersport-profi.de/images/113009.jpg

http://www.wassersport-profi.de/images/112900.jpg

Kanskje noen av disse låsene kan være verdt å montere? Abus 38 nemo låsen har en egen skrue man bruker istedenfor den originale, jeg tror kanskje den har en spiss som går igjennom akterspeilet og. Stazo låsen bruker den originale skruen. Har noen av dere synspunkter for hvilken av disse jeg evt. bør velge..hvis de er noe å satse på..?

Andre varianter:

Boltlås for gjennomgående bolter: http://www.stazo.nl/assets/images/Stazo_abus_nutlock.gif

Kjetting: http://nito.sikkerhetsbutikken.no/prod_images/34110120.jpg

Kom igjen, diskuter dette..

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det som er trist, er at jo VÆRRE det er å stjele ting, jo mer hærverk. Ofte holder det med en enkel innretning. OFte nok til at folk ikke bare tar noe med seg, men sjelden er noe nok om noen har bestemt seg for noe de virkelig vil ha. Mange låser feks aldri rommene i båter, pga nysgjerrige folk som bryter de opp og lager hærverk. Da er det bedre å la de være tomme og la folk se at det er tomt istedenfor å rive opp beslag og låser og glassfiber. Kjipt, men sant :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en bekjent (litt ot) som hadde låsbolter på felgene sine. To felger hadde de klart å få av, uten å sette bilen på klosser lot de den bare dunke ned i grusen med så bilen stod på skivene. De to andre felgene var maltrakterte i forsøket på å få de av. Skadene ble 4stk felger, skiver foran, hjullager, pluss en del oppretting/lakk da de jekket bilen rett i ytterkant av kanalen og ikke jekkepunktene. Forstå det den som kan,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et firkantrør som er slisset i langsiden som tres over begge skrueanrettningene (som er strammet liggende mot hverandre.) I enden er det en hengelås som man nok sliter med å dirke. Inngangen er nedover og man kommer hverken til selve låsen eller bøyla. Satt meg tilbake 400 raske på Eiendomssikring på Alnabru. Glem ikke å låse kula på hengern også.....:-)

Sjekk links

Båtmotor

http://www.masterlockimages.com/CategoryRe...t=436&pack=1951

Tilhenger

http://www.masterlockimages.com/search.cfm...on=SearchDetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En illsint Rottweiler er det tryggeste, evt kan en gjøre som OJ og Kirkevaag gjorde med figuren Skræmmern og den 100 lappen som hang i ei klesklype på snora inni skogen.

Hengelåser av typen ABUS Granitt er i allefall å anbefale om en skal bruke hengelås, men VIL dem og KAN dem er Rottweiler eller hagle løsningen.

Selv hadde jeg en løsning som Biggame beskriver og denne fungerte da ingen av mine motorer har forsvunnet. Securemark merke og en gps sender er og en god ting, spesielt om en kan spore motor selv om har et 20mm stålrør for hånden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sagt fra båtforhandlerens side, da jeg kjøpte motoren min, at den låsen jeg valgte var opp mot 100% sikker - men samtidig ble det sagt at de som virkelig vil stjele en motor får det til...

Min løsning er en slags sylinder som er todelt og hvor den ene delen er skrudd fast i hekken på båten.Man skrur fast motoren med den ene tvinga i denne, trer den andre delen over og låser med en sylinderlås som sitter inni den. Litt vanskelig å forklare og jeg har dessverre ikke noe bilde av den.

Det ble sagt at skal man stjele motorer med denne løsningen må man skjære motoren av hekken. Vel, jeg har hørt en annen løsning på hvordan man skal stjele en motor med "min" løsning - men den er jeg ikke villig til å gi oppskriften på her, men det krever ualminnelig "ekstraverktøy"! :)

Hei, jeg hadde en slik lås, i rustfritt stål, hadde mistet nøkkel og skulle selge motoren. Det tok meg 3 minutter med et vanlig verktøy så var den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.