Gå til innhold
Fiskersiden

Artstur til Hitra/Frøya


Triturus
 Share

Recommended Posts

Christer og jeg hadde lenge planlagt en Hitra/Frøyatur, så etter min siste eksamen var det endelig dags for litt seriøst artsfiske. Planen var kutlinger, ulker, gyltefisk og kanskje regnbue.

Kom frem til Hitra på formiddagen, og første stopp var trådløskaia på Fillan. Her hadde Christer spottet stor berggylte sist han var her, så forståelig nok håper han at den fremdeles var her. Det var den dessverre ikke, bare småtorsken var hjemme idag. Mens Christer trålet internettet, kom en båt og la seg godt til siden for oss, når han skulle dra igjen tok han en god sving innom oss og tok med seg 300 meter fireline + backing. For et brødhue!

Neste stopp ble en campingplass i Barmfjorden, men flytebrygger ideelt for mikromeite. Her krydde det av diverse kutlinger, men det første som kom opp var en dvergulke.

Picture%2520003%252C%2520ny.jpg

Deretter kom et par av det jeg antar er bergkutling.0,89 gram veide denne. Ny art på meg.

Picture%2520012%252C%2520ny.jpg

Så fikk Christer endelig en ny art i tangkutling, denne tok vi ikke livebilder av. 1,08 gram var den i alle fall. Så kom nye art nr 2 for hans del, bergkutling på 1,06 gram. Vi spottet en tangstikling og en minirognkjeks, begge var totalt uinteressert i rekerogn og rekefragment, så vi ga opp etter en times prøving. Når vi var passe solbrente og var lei av å konversere med de tyske beboerne på campingplassen dro vi videre for å sjekke om regnbuen var hjemme.

Som de lovlydige norske undgommene vi er, stoppet vi hos grunneiern for å spørre om lov til å fiske i vannet hans. Grunneiern, som ellers har vist seg å være en trivelig kar, forklarte oss at det var fiskestopp i vannet. Og grunnen; han hadde fått en bråte med forespørsler om fisking de siste to-tre ukene. Vi sender herved en takk til en annen forumdeltaker for offentliggjøring av vannet for ca to-tre uker siden.

Ok, lettere skuffet (meg) dro vi videre til Frøya for å prøve nok en mikroplass før det mørknet. Etter en stopp på Hansbrygga med rullekebab og pils (meg), fant vi oss en fin liten flytebrygge ikke langt unna Titran. Her var det også mye liv, med tangkutlinger, bergkutlinger og svartkutlinger. Vi spottet også noen mikroflyndrer av ukjent art, de var så små at krok 32 ble for stort. Kutlingene var ikke så vonde å be, her en bergkutling på 1,01 gram.

Picture%2520022%252C%2520liten.jpg

Her traff vi også på en solbrent tysker som stolt poserte med finfin fangst.

Makrell2.jpg

Makrell5.jpg

Han var svært glad i å posere på alle mulige måter, dette var favorittposituren hans. I halv-tolv-tiden dro vi til hytta til familien Christer og tok kvelden der.

Etter en lang natt med mye snork (Christer) dro vi til en plass som i følge Bluechart hadde mellom 50 og 80 meter, 50 meter fra land. Vi håpet på skate og kveite - håpet i alle fall. Ved ankomst plassen så vi en svartbak som hadde litt problemer med å fly, og jeg knipset som vanlig i vei.

Picture%2520028%252C%2520ny.jpg

Den så litt forspist ut synes jeg.

Vi rigget oss til og kastet ut glidetakler med halv sild. Etter ca 1 minutt var runna det kraftig på stanga til Christer. Etter litt venting og mothugg ble det tungt i enden av snøret, ikke noe særlig napping, bare tung. Dette må være skate tenkte vi, og var neste sikre på det helt til fisken viste seg i vannet.

Picture%2520034%252C%2520ny.jpg

"Bare" en treig torsk.

Picture%2520038%252C%2520ny.jpg

Og bare 3,6 kg.

Etter dette hadde vi stadig run, og de som kom opp var torsker allihopa. Jeg prøvde litt med shad og sluk, og fikk på noe hissigt og tungt som etter å ha rast ut 10-15 meter, selvfølgelig sleit. Jeg lever i troa på at det var en kveite.

Her også traff vi en solbrent tysker med flott vårmakrell. Jamen var han villig til å posere han også.

Picture%2520046%252C%2520ny.jpg

Her er noen flere bilder.

Picture%2520047%252C%2520ny.jpg

Vi dro videre til Sistranda, for å prøve etter sandflyndrer og mikroarter. Christer var sandflyndrekongen idag, her er dagens største på 420 gram.

Sandflyndre.jpg

Han fortsatte med en merkelig sypike, som vi ved et øyeblikk trodde var øyepål.

Sypike.jpg

Vi kom vel frem til at det bare dreide seg om en skabbete sypike. På flytebryggene spottet vi både kutlinger, ulker, samt en ganske stor ålekvabbe. De eneste som var velvillige var noen bergkutlinger:

Picture%2520062%252C%2520ny.jpg

og en "resten"-kutling (som jeg vil innføre å kalle de) på 2,62 gram. Mudderkutling vil mange mene, men skal vi stole på skjelltelling er dette en sandkutling (minst 62 skjell). Diskusjon pågår på det andre forumet.

Picture%2520067%252C%2520edit.JPG

Etter dette spottet Christer en tangsprell og noen potensielle sandkutlinger, men de var også vriene viste det seg.

Vi tok kvelden i 8-tiden og reiste tilbake til bartebyen. To nye arter på Chris - tang og bergkutling, og bergkutling som ny art for meg. Det kunne med litt flaks og normal folkeskikk blitt enda fler.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

For en fantastisk flott rapport. Den er full av gode bilder og den er meget godt skrevet. Veldig synd med regnbuevannet, det var vel ikke annet å vente siden den idiotiske avsløringen :D

Nå blir det vel solgt dyre fiskekort til tyskerne fremover.

Til tross for litt rot på det første torskebildet, så var det bildet noe av de mest deilige actionbildet jeg har sett i år. Rett og slett dyrisk forlokkende... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange i Sør-Trøndelag som har sikla på hvilket vann dette har vært. Det har kommet noen rapporter hvert år, og jeg har sett at det har vært spekulert i hvilket vann det har vært.

At noen slipper ut navnet på dette vannet som skal være hemmelig er såklart trist, men jeg tror de som la ut rapportene skal ta litt av skylden for at navnet kommer frem. Det var bare et spørsmål om tid når dere slipper

så rå fangstrapporter :D

Hvis det ikke var meningen at noen skulle få vite hvor det var så burde heller ikke rapportene vært publisert.

Så det blir litt feil for meg at man da skal legge all skyld på han som "bevisst ?" la ut navnet. Hadde det ikke vært han ville det ha vært en annen. Kanskje ikke i år, men før eller senere.

Edit ( holdt på å glemme: Irvin takk for en flott rapport )

Stein

Endret av stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange i Sør-Trøndelag som har sikla på hvilket vann dette har vært. Det har kommet noen rapporter hvert år, og jeg har sett at det har vært spekulert i hvilket vann det har vært.

At noen slipper ut navnet på dette vannet som skal være hemmelig er såklart trist, men jeg tror de som la ut rapportene skal ta litt av skylden for at navnet kommer frem. Det var bare et spørsmål om tid når dere slipper

så rå fangstrapporter :)

Hvis det ikke var meningen at noen skulle få vite hvor det var så burde heller ikke rapportene vært publisert.

Så det blir litt feil for meg at man da skal legge all skyld på han som "bevisst ?" la ut navnet. Hadde det ikke vært han ville det ha vært en annen. Kanskje ikke i år, men før eller senere.

Edit ( holdt på å glemme: Irvin takk for en flott rapport )

Stein

Vel, dette må jeg si meg uenig i. Dermed burde alle som har fått fin fisk på en plass de vil holde hemmelig, tie om fangsten sin? Tipper det hadde blitt mye spennende lesing da.. Vil også påstå at det er "folkeskikk" å ikke rope ut hvilken plass noen har vært å fisket på i en rapport der plassen ikke er spesifisert, nettopp fordi det nok er en grunn til at plassen blir holdt hemmelig.

Ooops, utskliding av rapporten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet ligger ikke fult og helt på at han la ut navnet ved en liten feil, men at han ikke ville ta det bort eller vise noen forståelse for folk som trives med å fiske der. hadde han vist den forståelsen, hadde alt vært annerledes nå. men tipper at det blir nye muligheter når maset rundt vannet forsvinner.

men venter på rapporter med store spetter, fløyfisk og annet spennede! når blir neste tur fra dere?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du uenig i at rapportene ikke var årsak til at vannet ble kjent.

Det ble da sluppet i Bullfrogs rapport om drømmefiske etter regnbue.

Det betyr ikke at jeg enig at info ble offentliggjort.

Jeg er helt enig i det du skriver om folkeskikk, og at man skal ikke bidra til å offentliggjøre plasser som

andre vil holde hemmelig. (Er det du som er oppdaget stedet så gjør du som du vil)

Mitt poeng er at når man legger ut hemmelige rapporter med regnbue (eller andre arter med stor fisk) som i enkelte kretser er kjempepopulært så vil andre sportsfiskere forsøke å finne ut hvor det er.

Til slutt skjer det som skjedde at en eller annen finner ut navnet ved tilfeldighet eller by facts og popper det.

At han ikke vil ta det bort er en helt annen diskusjon, og jeg synes han i respekt av trådstarter skulle ha gjort det.

Så noe av grunnen til at navnet kommer frem er rapportene.

Stein

Endret av stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venig med deg stein :)

akkurat det jeg mener, bortsett fra at å navgi et vann, vi gi folk 100% peiling på hvor det er, og uten navn eller bilder, kun et visst område å søke gjennom, vil man luke bort endel fiskere.

nå er det vel noen vann å velge mellom på øya og hvis jeg ikke bommer helt på geografien.

men som du sier, hadde ikke rapporten kommet ut, ville heller ikke vannet blitt kjent. (selv om det er flere rapporter derifra som ikke det ble noe krøll med.

så resultatet fra dette er vel kanskje at legger du ut en rapport, kan en tulling ødelegge alt.

:blush::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.