Gå til innhold
Fiskersiden

Rogalandstreff - juni


Recommended Posts

Da prøver vi oss igjen. Det var i år kilossørven fra Jæren skulle på land?

Dato: Fredag 29/6

Sted: Stokkelandsvannet

Oppmøte sted/tid: Shell(Eide, Egersund) klokka 17.00 - Eller Helgø (Bogafjell) klokka 18.00.

Fiskeart: Sørv

Utstyrstips: Finn frem det lette utstyret. Krok str. 12-16, splitthagl og de letteste duppene. Mais, meitemark og brød er bra agn. Tape og cracklight om man ønsker å fiske ut i de mørke timer.

Det kan også være lurt å fôre: mos en boks og to med mais og bland med griljermel. Ta også med en boks og to til agn og fôr. Maisen bør(må) inneholde sukker. Green Giant er en mais som kan anbefales.

.

Premie til størst sørv før klokka 23.00: Fluevest

Erfaringsmessig får man de største sørvene i de mørkeste timene. Med tanke på at man har fôret opp plassen, kan det absolutt ha noe for seg å fiske også etter at fluevesten er delt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kommer begge to fra Hommersåk( altså, Monika og jeg, ikke at det bare bor to på hommersåk...tror jeg)

hvis det fiskes med mark og dupp, kan det resultere i finfin ørret også. finnes to-fire kiloser i vannet, laks, sjøørret, bra med ål. osv....

her er en beskrivelse av vannet som jeg skrev tidligere

STOKKELANDSVANNET:

Vannet ligger 20 meter over havet og er ca en km langt

Vannet er et produktivt lavlandsvann, der store deler av vannet er grunnere enn 5 meter. Finnes et par dypere partier mot østsiden av vannet.

Om sommeren er vannkvaliteten dårlig, dvs. at det er en oppblomstring av alger når vanntemperaturen stiger opp mot 20 grader.

Ellers er det sparsomt med vegetasjon rundt vannet, men i vannkanten på nedsiden av turstien er det varierende vegetasjon med trær og busker.

Fiskeslag: ørret, sørv, sik, stingsild, ål. I tillegg er det muligheter for å få både laks og SØ, men det er ikke akkurat daglig fangst.

Fiskekort: fritt fiske i vannet., men det er restriksjoner på redskap. Kun lov å fiske med flue, agn(meitefiske). Grunnen til dette er fuglebestanden her.

Elver og bekker. I hovedsak er det to bekker som er av betydning i dette vannet;

Høylandsåna som renner inn i nordenden av vannet, og Storåna som renner ut av vannet i vestenden.

Storåna har en bestand av sø og laks, og fisket her er fritt.. i de rolige partiene er det også en del sørv.( varierende størrelse)

Høylansåna er et bindeledd mellom Stokkelandsvannet og Bråsteinvannet. Bekken er 2-3 km lang, med tilløpsbekker fra et friluftsområde.

Bebyggelse: det er bebyggelse rundt en del av vannet, og det går tursti rundt vannet.

Hvis dere synes at dette høres kjipt ut, er det bedre å prøve seg i Bråsteinvannet.

Fiske i vannet:

Sørv: Mine største sørv har jeg fått i utløpet av vannet, tidlig om morgenen. Var egentlig ute etter ørret, og fisket med litt tyngre antennedupp og mark.

Plassene jeg har sett på som gode plasser for sørv, ligget ca 150 meter fra utløpet, sør i vannet. Her er det en liten odde, og en bukt med mye vannliljer. Østover går det et sivbelte med fine åpninger imellom. Her har jeg bla. fått sørv på flue.

Ørret: har fått en del ørret i vannet, mest på mark og dupp i nordenden, men og et par i utløpet. Snittstørrelse ca 30 cm, og fin kjøttfarge.

Sik: muligheter for STOR sik. Har fått en sik under isfiske, så dette er en noe uutforsket fisk for meg. Har hørt at det blir fanget store sik på garn i vannet.

Ål: har fisket to ganger etter ål i Stokkelandsvannet, og begge gangene fikk jeg en to-tre stykker på en time. Størrelsen var ikke noe å skryte av(40-60cm). Siden vannet er det første ålen kommer til på sin vandring, er det nok større snittstørrelse i bråsteinvannet.

100620051920TXNkj66w3DmyrhoOiD.jpg?34

100620051928XgR7RoxdzQPKoR9UaY.jpg?96

100620051921CrLG6xyebjSaIEJMem.jpg?54

100620051929uGtTQMknlLLVgBjoPV.jpg?70

100620051947E3HmoqbJNzjY7wpfvi.jpg?66

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Na var litt kjedelig vær og hadde ikke med regnbukse så ble gjenomvåt på gåturen :hailfs:

Ellers så d ut til å være et fint vann så litt vak/plask av blank fisk.

Hvor stod dere?

Jeg gikk rundt fra utløpet og langs den siden hvor det er en gamel jernbaneskinne og gikk ca rundt halve vandet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd att været ikke var bedre. Selv satt eg i Danmark og drakk pils i kuling og regn hele uken......

Litt usikker på prisen på fiskekort i Storamoset, men eg mener det er 30 kroner for dagskort. Det selges kort på Karlsbu kafe rett ved siden av vannet ja. Hele Hå-elvvassdraget huser stor ål, så det er bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.