Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport fra siste dagers fiske


Karleif
 Share

Recommended Posts

Ferie uten sol og varme er det samme som ferie med endel fisking :) Sånt har det iallefall blitt for min del dei siste dagane.

Det begynte på torsdag da eg kom på att eg skulle reise avleides til skogs for å gjøre ett forsøk etter karussen. Da eg parkerte og skulle finne veibeskrivelsen oppdaget eg att kartet ikke var der eg trodde. Senere viste det seg att det var igjen hjemme på kjøkkenbenken :) Det er ikke særlig lett å prøve å finne ett lite vann langt til skogs uten noen form for hjelp. Tilslutt fann eg en liten myrputt som eg foret febrilsk i, og fisket litt i. Tror egentlig att eg fisket en plass der ingen fisk noen gang har svømt, for damkarussen såg eg ingenting til :P Rimelig forbannet på meg selv tuslet eg nedover,bortover og litt oppover til bilen, og kjørte videre.

Etter karussfadesen hadde eg planalagt å fiske en plass eg aldri før har vært. Eg har studert denne plassen på kart og bilder uttallige ganger, og kommet frem til att det må være en spenende plass. Eg rigget kjapt opp 2 stenger og pælmet uti. En 3. stang blei brukt til gylteventefiske. Gyltefisket tok helt av fra første stund, og eg endte vel med mellom 15 og 20 berggylter. Vekta på desse var fra i underkant av kiloen, og opp til 1835 som er soleklar ny pers på arten.

30066_s.jpg

Eg fekk også mange blåstål, men dei var egentlig ikke noe å skryte av. Små og blå som dei var.

På dei andre stengene skjedde det ikke noe særlig. Det endte med 1 rødspette på 800 gram. 1 liten sandflyndre og 2 små torsk. Plassen virket spennende, og etter å ha snakket med en innfødt som har fisket der i 20 år fekk eg veeeeldig lyst til å fiske der igjen ;)

Del 3 av denne maratonfisketuren var i karpevannet. Her satt eg og spiste sjokolade og drakk kaffe frem til klokken var ca. halv-2 om natta. Da var eg rimelig trett og lei, og satte meg i bilen og reiste heim. Egentlig burde eg nok fisket noe lenger, for den siste timen var det litt aktivitet. Det begynte med en fin fisk som slet seg. Meget fin fisk faktisk :lol: 10 minutter senere napper det igjen, og eg fekk opp turens eneste karpe. Dette er absolutt en av dei minste eg har fått i dette vannet. Ca. 1 kilo

30067_s.jpg

Så begynte det å regne, og laksefeberen begynte å bre seg i kroppen. Det er noe spesielt med laksefiske som ikke kan forklares. I gårkveld reiste eg bort til elva egentlig bare for å sjekke forholda. Klarte jo ikke å holde meg, så eg tok med ei stang og prøvte noen kast. På det 2. kastet på årets første tur satt den første. Ei søt liten svidde på 1,8 kg. Sølvblank og fin som jo sommerlaksen ofte er.

I dag var store deler av dagen satt av til laksefiske. Marken var gravt opp, og meitestasjet var byttet ut med laksestasj i sekken. Forventningene blei ikke noe mindre når eg treffer en kar som kommer drassende på en sølvblank laks full av lus.

Her er ett bilde av treet mitt etter ca. 1 times fisking

30068_s.jpg

....og her er bilde av samme treet ca. en halv time senere :lol:

30069_s.jpg

Begge 2 hadde mye lus, så dei har ikke stått lenge på elva. Den største vog 4,3 kilo.

Endelig er laksesesongen i gang her på Jæren, og sjelden har eg hatt så god start på sesongen...

Ferien er ikke over før 1. august, så det er faktisk fullt mulig att det kan bli litt mere fisking med det første..

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo laksefiske som ER fiske. Alt annet er bare for å korte ned ventetiden :lol:

Det er vel ingen hemmelighet att det er i Hå-elva eg fisker nei. Det virker ikke som det har gått på noe særlig med fisk, men det er nokså vanlig på årets første flom. Lurer faktisk på om eg skal svi av noen timer i elva i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er eg tilbake etter ett par timer i elva. Eg kan jo vise noen bilder av samme busken som i går..

Eg traff på ett mindre flak av fisk i dag, og kroket 3 fisk på nøyaktig samme sted på 3 påfølgende kast. Det har eg aldri opplevd tidligere under laksefiske. Den andre fisken som var desidert størst kjørte seg fast i ei grein midt ute i elva, og samme hvordan eg lirket og prøvte, så ville den ikke komme løs. Tilslutt gikk det som det måtte gå, den forsvant tilbake til det store dyp.. Vil anslå denne til 4-5 kilo

Her er forøvrig ett bilde av busken etter en halvtimes fiske

30102_s.jpg

30103_s.jpg

Lus på i dag også.

30104_s.jpg

Her er ett par bilder en halvtime senere..

30105_s.jpg

30106_s.jpg

2 Sølvblanke fisk i dag også var nok litt i overkant av hva eg hadde regnet med. Som Øystein sier, er det ikke så mye fisk å få på den første flommen i Hå-elva. Har nok vært litt heldig tilnå i år :D

Dagens største var på 3,2 kilo.

Trutta: Eg fisker nokså langt oppe i elva ja.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, må nok bli med deg en gang og notera arten i Hå-elva skjønner jeg. :D

Nydelige fisker, særlig gylta, blir nok med deg der også jeg :D:D

Nåja, det er vel ikke så lett. Ihvertfall ikke med den fiskelykken vi pleier å ha når vi er på tur..

Manglende orienteringsevne kan skyldes kombinasjonen ferie, pils og cognac.. Alt annet er utelukket

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er vel ikke så lett. Ihvertfall ikke med den fiskelykken vi pleier å ha når vi er på tur..

men gjørs kan jo: ta bilder, lage mat, koke kaffi, rense fisk, massere, smøre solkrem på ryggen din, håve, fortelle grove trøndervitser, synge erotiske salmer, danse riverdance og masse mer som ikke har med å få fisk å gjøre........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men gjørs kan jo: ta bilder, lage mat, koke kaffi, rense fisk, massere, smøre solkrem på ryggen din, håve, fortelle grove trøndervitser, synge erotiske salmer, danse riverdance og masse mer som ikke har med å få fisk å gjøre........

:D Gratulerer med flott start på laksesesongen, Karleif, men du kan jo nytta gjørs til å grava makk,rydda på fiskeplassen, setta seg fast der du mista den stoooore og deretter riva laus dei greinene som hindra deg frå å berga fangsten....... :D Gjørs er ein god ven, fiskekompis, tiltross for at han er trønder, venligst gje han all hjelp til å bryta laksaforbannelsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge flere eg har pratet med, er det ikke laks på elva. Eg tok allikavel sjansen på en liten tur ut i kveld også. Helt tomt var det jo ikke :lol:

Her er ett mobilbilde av det velkjente treet.

30157_s.jpg

Denner var også 4,3 kilo, og hadde i likhet med alle andre eg har fått mye lus. Nå begynner elva å bli seriøs lav igjen, så litt mere regn hadde gjordt seg.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.