Gå til innhold
Fiskersiden

Skjøting av fireline


Bård
 Share

Recommended Posts

Det begynner å nærme seg avspark for havfiske på litt større dyp.

Jeg fikk ikke tak i større spoler med fireline snøre på butikken, og er nødt til å skjøte en gang inne på snella. Har sett over de forskjellige knutelinkene på Fiskersiden, men finner ingen spesifikk beskrivelse på knute for å skjøte to flettede snører (mulig at blodknuten eller andre alternativer går, men vil sette stor pris på tips slilk at jeg får dette skikkelig første gangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill.

Fant en anne oppskrift som brukte kirurgknute, og tok sjansen på den. Bør jeg imidlertid spole denne av og erstatte med dobbel uni?

Synes på ett vis det er greit å ha skjøtet sene på snella. Bruker forskjellige farger, og har dermed bedre dybdekontroll. Og så er det mentalt fint med noen mileæler når man haler opp tunge fisker fra store dyp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirurgknuten ville jeg definitivt ikke brukt til skjøting av multi! Ser poenget med å ha kontroll på hvor mange meter du har ute, men her ville jeg nok heller anbefalt en teller, snelle med telleverk, eller hvit PP som du merker med vannfast tusj i forskjellige farger med faste intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det begynner å nærme seg avspark for havfiske på litt større dyp.

Jeg fikk ikke tak i større spoler med fireline snøre på butikken, og er nødt til å skjøte en gang inne på snella. Har sett over de forskjellige knutelinkene på Fiskersiden, men finner ingen spesifikk beskrivelse på knute for å skjøte to flettede snører (mulig at blodknuten eller andre alternativer går, men vil sette stor pris på tips slilk at jeg får dette skikkelig første gangen).

Du får kjøpt 1000m spoler på ebay fra USA, de ligger på 90-100$ +frakt

Skulle vel dekke de fleste behov? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt 1000m spoler på ebay fra USA, de ligger på 90-100$ +frakt

Skulle vel dekke de fleste behov? :)

Deler du opp disse 1000 på 2 sneller skulle det vel klare seg til det meste. Alikevel er det relevant noen ganger å skjøte. Tipper du kommer billigere unna med 4x270 meter der man kan skjøte 2 eller flere spoler. Dobbel uni med superlim i det du drar til er supersterkt. og påstår at du ikke ryker sena under kjøring av fisk med mindre du bruker 0,06 som dim. Har flere ggr skjøtet 0,39 fireline og ved bunnapp er det 1,2 mm fortom som har røket. Don't worry skjøt i vei (har kjøpt spoler med FL som er skjøtet fra fabrikk, ingen problemer med det heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Beklager for bumping, men eg har eit relevant spørsmål til denne eminente tråden.

Kor mange surringar vert brukt på uniknuten dersom eg skal skjøte to endar med 0,28 PowerPro?

Bør lina leggast dobbelt?

Etter litt bruk har det blitt god plass til meir snøre på snella. Sidan det ikkje er kastesnelle, så kan jo knuten bygge så mykje den vil :D .

På førehand takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 10-15 surringer og legger ikke senen dobbelt, men hvorfor ikke gjøre et eksperiment i samme slengen - ta først og skjøt med uni-uni og enkel line. Fest i i vekt som takler mer enn det linen skal tåle og trekk sakt men sikkert hardere og hardere mns kompis holder kontroll på vekten og se hva den står på idet det ryker - bør ideelt sett selvsagt ryke i knuten. Så tar du og lager en god bimini twist i begge endene og skjæter så den doblede senen du får av biminien med uni-uni - gjør samme test og se hva du kommer frem til. Jeg gjetter på at du kommer frem til at du ikke taper veeeeldig mye på å gjøre kun dene vesentlig enklere uni-uni på enkel sene all den tid du neppe vil få til at knutene tåler mer enn faktisk bruddstyrke for senen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.