Gå til innhold
Fiskersiden

Nerdete eller nyttig


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Det er ikke søkker som er beregnet til å bruke sammen med krok det der Gabbe... Det er til markør stanga.

Altså den man utforsker bunnen med sammen med en stor dupp.

Når man da har funnet ett spennende område og vil fiske der, slipper man opp duppen og fôrer opp plassen.

Søkket er tredd på sena og duppen/markøren bundet fast i enden slik at man kan finne ut om dybden på plasser som man vil fiske også.

Underwater filmene fra Corda gir et godt innblikk i dette.

Og for å svare på spørsmålet i tittelen... det er mer nyttig enn nerdete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsopplysning.... søkket er i FØRSTE omgang beregnet til å utforske bunnen uten markør, men kan benyttes sammen med markør også... Mindre markører.

Ser at det ble litt feil i første innlegget.

EDIT: For å full utnyttelse av disse bør det være braid på snella... vanskelig å føle bunnen med mono som strekker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette sikkert er nyttig, er den såpass nerdete, at jeg ville sagt det var like nerdete og nyttig.

Det er aldri nerdete å prøve å finne ut hvor den optimale plassen på bunn av et vann er når man skal fiske (nettopp) på bunn.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri nerdete å prøve å finne ut hvor den optimale plassen på bunn av et vann er når man skal fiske (nettopp) på bunn.

Men det slår ikke å snorkle med en rigg hengende i en senestump, så du kan teste hvor dypt ned i mudderet søkket synker og tilpasse fortomslengde deretter. Forutsetter at det er relativt grunt, men det er det jo ofte også. Med billig rive og snorkel fra Biltema tok jeg en svømmetur på en plass jeg har fisket mye tidligere i går ettermiddag, både for å se og for å rydde plass. Særdeles lærerikt og anbefales på det varmeste! Det er absolutt ingenting nerdete ved å forsøke å bli best mulig kjent med plassen man skal fiske på, selv om badende småkveiter ikke akkurat sender beundrende blikk når du plasker rundt med snorkel, rive og 3 meter sene med en bolt-rig i enden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av liten gummibåt tenkte jeg faktisk å svømme ut med riggene og litt løsfor selv i kveld, for å få alt på centimeteren der jeg vil ha det. Det tar litt tid, det er kaldt når du er i Trøndelag og over gjennomsnittlig pysete, men det er tross alt verdt det når agnet skal ligge der noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er tross alt verdt det når agnet skal ligge der noen timer.

Agree!

Det er ikke noe som er mer fortærende enn å snøre inn etter en lang satsing/tur for så å se at fortommen har tanglet seg...

Det er nesten like ille som å sitte og tro at den kanskje ikke ligger riktig... det eter langt inni deg og du lurer på om du skal snøre inn og kaste ut på nytt flere ganger.

*blargh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg har lest i denne tråden vil jeg si at jeg synes "søkket" virket svært nyttig, nesten genialt faktisk. Og til det og til det å snorkle/svømme ut og fôre og slikt vil jeg bare si: Fint at noen tar hobbyen/sporten sin seriøst. :D

Det å bli sett på som nerdete og sprø av andre folk er vel ikke så farlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av liten gummibåt tenkte jeg faktisk å svømme ut med riggene og litt løsfor selv i kveld, for å få alt på centimeteren der jeg vil ha det. Det tar litt tid, det er kaldt når du er i Trøndelag og over gjennomsnittlig pysete, men det er tross alt verdt det når agnet skal ligge der noen timer.

regner med at du står for plasering av agn og for når du kommer ned hit? litt dypt der brungylten er, men med 10 kg stein skal vi få deg raskt ned til rett dybde

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.