Gå til innhold
Fiskersiden

Harestuvannet


Jimsen
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om det er mulig og legge ut egen båt i Harestuvannet?

og om det eventuelt er lov med elmotor der?

Tar gjerne mot noen Åborr tips for vannet også.

99% sikkert at det IKKE er tillatt med noen form for motor i Harestuvannet!

Om du har en båt som ikke veier for mye så er det ikke mange meter å bære båten ut i vannet flere steder langs gamleveien. Båtramper vet jeg desverre ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Harestuevannet i går,gikk greit og legge ut båt i nærheten av kroa,men tok ikke lang tid før byens sheriff stoppet.Virket som han hadde bestemt seg på forhånd,at alt vi gjorde var ulovelig.Men vi hadde fiskekort på ofa siden av vannet i orden,og hadde også lest på nett at ofa hadde godkjent vannet som båtvann i 2005.Da han ikke kunne finne noe ulovelig vi gjorde,måtte han nok litt skuffet ønske oss skitt fiske.Han opplyste også at EL motor ikke var tilatt.I løpet av kvelden så vi 3 andre båter,alle brukte EL motor under fiske.Ble likevel en ok fisketur,tok 9,5kg med Åborr og ei Gjedde på 4,7kg.Skal dit igjen jeg,ikke sikkert jeg lar EL motoren ligge igjen hjemme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt ut kano og gummibåt der, og tipper det var mange som så oss når vi gjorde det. Men ingen kommenterte noe. Var forresten moro å plaske rundt der - kanskje på tide å gjøre det igjen. Bør være muligheter for grei sik på flua (+ ørret) (men det jeg får er vel abbor :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt ut kano og gummibåt der, og tipper det var mange som så oss når vi gjorde det. Men ingen kommenterte noe. Var forresten moro å plaske rundt der - kanskje på tide å gjøre det igjen. Bør være muligheter for grei sik på flua (+ ørret) (men det jeg får er vel abbor :) )

Traff nok ikke på byens sheriff du da.Fleste er nok hyggelige der også.Når sheriffens første spørsmål til oss var hvor vi kom i fra,kan en jo begynne og lure litt.Vi fiska med Storm,var ute etter Abbor,var bra med fin Abbor der,fikk ingen over 500gram.men flere rundt 400g.Rodde litt med Rapala,fikk fin Abbor da også.Fikk ingen Ørret.Tenkt meg en tur dit snart igjen,før krepsinga starter,for da blir det nok ikke lett og fiske der kan jeg tenke meg.

Tror du må være grunneier for å kunne legge båt fast der. Tror elmotor er tillatt. Kjenner en som bor inntil vannet, så gi meg noen dager så skal jeg sjekke opp.

Tørrflua

Jeg hadde med båt på båthenger,og skulle ikke ha den liggende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tillatt med el-motor i Harestuvannet. At andre driter i forbudet betyr jo ikke nødvendigvis at man trenger å gjøre det selv.

Enig meg deg i det.Jeg fikk beskjed av Lunneralmenning at jeg kunne legge ut båt mellom Harestua kro og nordenden av vannet,finne en båtplass ta kontakt og betale 100kr pr år.Men jeg har ikke lov til og fiske fra båten,fordi jeg er utenbygdsboende.Mulig jeg kan betale 100kr pr år i båtplass,men likevel ta med meg båten hjem hver gang,og kun fiske på ofa siden av vannet.Hadde jeg vært en som driter i regler,hadde jeg ikke sjekka dem.Men Harestuvannets regler må man nesten være advokat for og kunne tolke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig meg deg i det.Jeg fikk beskjed av Lunneralmenning at jeg kunne legge ut båt mellom Harestua kro og nordenden av vannet,finne en båtplass ta kontakt og betale 100kr pr år.Men jeg har ikke lov til og fiske fra båten,fordi jeg er utenbygdsboende.Mulig jeg kan betale 100kr pr år i båtplass,men likevel ta med meg båten hjem hver gang,og kun fiske på ofa siden av vannet.Hadde jeg vært en som driter i regler,hadde jeg ikke sjekka dem.Men Harestuvannets regler må man nesten være advokat for og kunne tolke.

Ja den var ikke lett å tolke. Blei jo heller ikke lettere med linken til Potemkin. Det står jo at det er tillatt med båt dersom det er tillat med garn/oter. Står ikke spesefikt at det gjelder kun innbygdinger.

La meg så legge til nok et dilemma..... Hva om man fisker på en innbygdings fiskerett(eiendom inntil vann) og kommer fra andre steder en Lunner ?

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den var ikke lett å tolke. Blei jo heller ikke lettere med linken til Potemkin. Det står jo at det er tillatt med båt dersom det er tillat med garn/oter. Står ikke spesefikt at det gjelder kun innbygdinger.

La meg så legge til nok et dilemma..... Hva om man fisker på en innbygdings fiskerett(eiendom inntil vann) og kommer fra andre steder en Lunner ?

Tørrflua

Var ikke krysset av for Gjedde i den linken heller,men det er det i Harestuvannet.

Jeg kjøpte mitt fiskekort for ofa siden av vannet,for Lunner hadde minimum ukeskort.

Har sett på ofa sine nettsider at Harestuvannet ble godkjent som båtvann i 2005.

Dermed skal det jo være ok og fiske fra båt på den siden,men det er jo vanskelig og legge ut båt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke krysset av for Gjedde i den linken heller,men det er det i Harestuvannet.

Jeg kjøpte mitt fiskekort for ofa siden av vannet,for Lunner hadde minimum ukeskort.

Har sett på ofa sine nettsider at Harestuvannet ble godkjent som båtvann i 2005.

Dermed skal det jo være ok og fiske fra båt på den siden,men det er jo vanskelig og legge ut båt der.

Jepp, så det manglet x for gjedda. Mener at tidligere kunne man få kjøpt fiskekort og krepsekort for H.stua.

Man får man fortsatt løst krepsekort, men da jeg har spurt på kroa har de ikke fiskekort for H.stua. Det finnes heller ingen info om fiskekort på infotavla v veien, kun at man må ha krepsekort for å krepse.

Kjøper ALLTID Fiskekort når det er mulig å få tak i, men på h-stua driver de å stikker kjepper i sine egene hjul å gjør det vanskelig for en stakkars fisker.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.