Gå til innhold
Fiskersiden

Guideline Instant Express Skadegaranti


Pchenet
 Share

Recommended Posts

For aa erstatte min 20 aar gammel Hardy Favourite, kjoepte jeg en Guideline Le Cie 15,9 i Juni, foer min aarlig tur til Norge. Turen ble ikke den store opplevelse fiskemessig (3 smaa "svidde" for en total vekt av 3.6kg! etter fem harde fiske dager) men det er laksefiske og jeg koste meg i gamle landet! Det som oedela hele turen er at jeg brakk min ny Guideline stang den siste dagen (ja det kunne ha skjedd den forste dagen!!). I over 40 aar laksefiske, har dette skjedd bare en gang foer og jeg tok det noksaa rolig, jeg skulle hjem unansett og hadde full granti paa stangen. Det som jeg ikke forventet meg er at etter en maaned's brev, fax og epost utveksling med den Engelsk butikken som solgte meg stangen (og skylder paa produsenten), har jeg fremdeles ikke faatt en ny stang eller erstatning, tiltross for all Guideline reklame:" Vi vil sammen med butikken der Du har handlet, kunne tilby deg en RASK serviceassistance"!!!!! ;)

Har noen av dere faatt oppleve det samme meg Guideline? Jeg maa tilstaa at jeg er baade overrasket og skuffet og vil sikkert tenke meg om to ganger, foer jeg kjoeper Guideline produkter igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde tenkt deg om 2 ganger før du handla ;)

Aktiv Fritid er en gjeng med overprisa røvere :)

PS : har du prøvd å ta direkte kontakt med AktivFritid ?

Hei,

Takk for info!! Ja Du har rett i det.Jeg sendte et spoersmaal via en melding paa forumet foer jeg handlet, men dessverre det var ingen som svarte! Da jeg bor i Irland, kjoepte jeg stangen i en butikk i England, som jeg har brukt foer. Saa jeg maa nok gaa gjennom butikken. Men om ikke jeg faar svar snart, vil Jeg nok ta kontakt direkt med Thorvaldsen & CO. Han er den daglig Leder i Aktiv Fritid, saa han burde kunne staa for reklamen!!!! ;)

Nordic Outdoor er vel navnet nå.

Jeg visste at Altiv Fritid hadde overtatt GuideLine men ikke at at de hadde byttet navn!! Takk for det! Har Du adressen? Jeg har en gammel adress for Aktiv fritid, vet Du om de holder fremdeles paa samme plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er webadressen:

http://www.nordic-outdoor.no

e-post: post@nordic-outdoor.no

Stein Thorvaldsen: stein@nordic-outdoor.no

Postadresse:

Nordic Outdoor AS

Postboks 34

N-2021 Skedsmokorset

Tlf: +47 64 83 89 00

Fax. +47 64 83 89 01

Tusen takk skal Du ha! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tusen takk skal Du ha! :)

Tro det eller ei, men slutten paa min saga med Guideline kom endelig idag, FEMTI dager etter den startet! Jeg mottok idag min stang tilbake, med en ny midtre del! For de av dere som anbefalte meg aa ta kontakt direkt med Nordic Outdoor, kan jeg fortelle at jeg sendte en mail til Stein Thorvaldsen, men som dere kan tenke, fikk jeg selfoelgelig INGEN svar! Det sier litt om mentaliteten!

Moralen av denne (lange) historien er:

1/ "RASK assistanse" for Nordic Outdoor (om man tror deres mantra i katalogen) betyr i virkeligheten 50 dager for aa erstatte en stang!

OK jeg bor i utlandet og kjoepte i utlandet men allikevel! Jeg trodde rask betydde "rask", men jeg har antageligvis misforstaatt!! Typisk av en "importert" Normann!

2/ Om Du spanderer i overkant av NOK6000 paa en stang, maa Du ikke tro at Du er betraktet som en kunde hos Guideline og som konsekvens av det, maa Du ikke tro at Du er vaerdt et svar paa din anvendelser til firmaet's ledelse.

Og jeg som troddde det som sto paa forste side av katalogen:" Hos oss i Nordic outdoor skal Du i alle ledd kunne treffe folk som kan gi deg god informasjon og SERVICE, holde loefter og gjoere det BEDRE for deg aa vaere kunde hos oss" Stein Thorvaldsen adm.dir.

Jeg maa nok friske opp min beherskelse av det Norsk spraaket og slutte aa vaere saa naiv!!

3/ ThorH's betraktning av firma, (se hans bidrag ovenfor) ser ut til aa stemme med virkligheten!! Ta mest mulig penger og gi f..n i kunden!

Mitt raad er den samme: Hold dere unna! wink.gif

Til slutt, den NOK 6000 svar til spoersmaalet: Er denne stangen bra?

Svaret er..............................NEI! angry.gif

Denne stangen er ikke vaerdt de pengene og slett ikke den " investering i fiskeopplevelse" som katalogen lover deg! For denne prisen og type stang, ville jeg definitivt anbefale Sage, Hardy eller om Du har raad til det Loomis. Jeg var paa en fluefiske messe i Frankrike for noen uker siden (dessverre etter mitt kjoep og ulykke)og fikk proeve samtlige.Hadde jeg visst det jeg naa vet om baade stangen's egenskaper og Guideline elendig service, ville jeg definitivt ikke kjoept denne stangen.

Jeg haaper at dette noksaa lang innlegg vil hjelpe mange aa unngaa samme feil! ;)

Endret av Pchenet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knakk min 15 år gamle Loomis IMX 10' #7 sist helg. Dette var selvfølgelig en trist opplevelse, men en av mine fiskekompiser minnet meg på at disse stengene har en livstidsgaranti. Og da så jeg raskt lysere på livet ! :D

Jeg reiste hjem og selv om jeg er en rotekopp så fant jeg utrolig nok garantilappen fra den 26/11 1992 !!

Ringte så Nordic Outdoor, og en hyggelig stemme kunne fortelle at dette kom under en "glx-express" garanti som ville gi meg en stang tilbake så fort de mottok min ødelagte. Dette mot et gebyr på nok 795,-

Stangen jeg ville få i retur var en såkalt "Nativerun Quinault" som vel er den rimeligste stanga de har (veil nok 3990,-)

Det kan hende denne "billige" stanga i dag er like god som IMX serien (toppserien i 1992) var dengang jeg betalte nok 4500,- for i 1992. Men om man bruker en tabell for konsumprisindeks så tilsvarer dette ca 6000,- i dag.

Jeg spurte hva jeg måtte betale for en Nativerun GLX istedet, og da ble dette nok 3300,- ekstra. Noe som er uaktuelt å legge til nå.

Hva synes dere om dette ? Det står jo til og med på garantikortet: "G.Loomis Inc will repair or replace any G.Loomis IM6 or IMX rod found to be defective in workmanship and/or materials at no charge provided the original-registered purhcaser sends "warranty Claim Card" along with the rod..." Så egentlig kan de vel ikke kreve de nok 795,- men det er ikke så farlig bare ting skjer fort.

Men jeg føler ikke at de sender et tilsvarende produkt som jeg hadde... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantikortet ditt dekker hva man kaller "mangler", dette vil typisk være produksjonsfeil, "defective in workmanship and/or materials".

Forskjellen på denne garantien, og reklamasjonsretten for produksjonsfeil er tidslengden.

Loomis tilbyr livstidsgaranti, i motsetning til hva som er reklamasjonslengden etter fkjl.§ 27, nemlig 2 eller 5 år, alt ettersom hva som er forventet levetid på tingen ved vanlig bruk.

I dette tilfellet skyldes neppe stangbruddet material/monterings feil, med tanke på at du har brukt stangen i 15 år, og da kommer ikke garantien til anvendelse... Forøvrig kan du selv kontakte loomis og da vil du nok få en ny stang, da de som regel er temmelig service innstilt, dog uvisst hvilken stang de vil tilby deg, men du må selv regne med å dekke fraktkostnader.

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg også så. Men når jeg kjøpte stangen så sa de i butikken at garantien var uforbeholden på skadeårsak.

Min knakk under bruk, og veldig lett og overraskende. Men som du sier så er den 15 år gammel..

Det skal sies her at Nordic Outdoor har vært svært hyggelige å snakke med vedr denne saken, og jeg mistenker ikke de for å prøve å lure meg på noe vis. Men spørsmålet er jo hva som skal erstatte hva.

Noen som har prøvd en slik Nativerun Quinault ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det kan være greit å holde tunga rett i munnen og skille mellom reklamasjon og garanti (som er to vidt forskjellig ting). Denne "expressgarantien" som et navngitt firma opererer med er heller ikke en garanti, men egentlig en forsikringsordning der du betaler for noe du kanskje kan gjøre deg nytte av en gang i fremtiden (til tross for at du har et legitimt garantikrav). Etter mitt skjønn tenderer det til svindel å ta seg betalt for å ordne noe litt raskere, til tross for at kunden har et rettmessig krav på at garantien dekker omkostningene. (Tenk å ville betale for dårlig/sendrektig service...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det kan være greit å holde tunga rett i munnen og skille mellom reklamasjon og garanti (som er to vidt forskjellig ting). Denne "expressgarantien" som et navngitt firma opererer med er heller ikke en garanti, men egentlig en forsikringsordning der du betaler for noe du kanskje kan gjøre deg nytte av en gang i fremtiden (til tross for at du har et legitimt garantikrav). Etter mitt skjønn tenderer det til svindel å ta seg betalt for å ordne noe litt raskere, til tross for at kunden har et rettmessig krav på at garantien dekker omkostningene. (Tenk å ville betale for dårlig/sendrektig service...)

Ja det har du fullstendig rett i, det er svindel! Men i Daggads tilfelle er det en dobbel svindel. Nordic Outdoor, som agent for Loomis, maa honorere den livstid garantien som ble kjoept med stangen i 1992. Hva jeg mener med det er at de forpliktet til enten GI en ny stang, og da boer det vaere samme model (den finnes nok paa lageret hos Loomis i USA skal Du tro) eller ERSTATTE den sviktende delen, fritt av alle omkostninger untatt frakt. Imidlertid, ser det ut som Nordic Outdoor tar "a short cut": gi ham en billig stang og han blir nok "happy" med det. Det illustrerer, om noedvendig, mitt poeng ovenfor, de tar penger men gir f..en i kunden, i mitt tilfelle de svarte ikke i det hele tatt, i Daggads tilfelle, de tar ham for narr! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg også så. Men når jeg kjøpte stangen så sa de i butikken at garantien var uforbeholden på skadeårsak.

Min knakk under bruk, og veldig lett og overraskende. Men som du sier så er den 15 år gammel..

Det skal sies her at Nordic Outdoor har vært svært hyggelige å snakke med vedr denne saken, og jeg mistenker ikke de for å prøve å lure meg på noe vis. Men spørsmålet er jo hva som skal erstatte hva.

Noen som har prøvd en slik Nativerun Quinault ?

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=21077

Mvh

Speyer

Kan jo sies i ettertid at jeg kjøpte Hardy Swift 9,6 fot #7,

En FANTASTISK stang....

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=21077

Mvh

Speyer

Kan jo sies i ettertid at jeg kjøpte Hardy Swift 9,6 fot #7,

En FANTASTISK stang....

Mvh

Speyer

Og fantastisk service!!

Foerste gangen jeg brakk en stang var paa en tur i Karluk elven i Alaska i Juni i slutten paa 70 aarene (Ja jeg vet, jeg er nok en gamling for mange av dere, men, men...<smile.gif). Den oeverste delen av min Hardy Walker 9 fot brakk under kjoering av en stor kong laks. Jeg hadde bare denne stangen med meg og det var min foerste dag!! Full panikk og den saa eieren av Karluk Lodge!! Han foreslo at vi sendte en telex (ingen Internet i denne tiden) til den stoerste sportsforretning i Anchorage, som var en Hardy forhandler. Svar kom tilbake at en erstatning for den brakte delen ville bli tilsendt innen 24 timer!! Og riktig nok, naar postflyet landet i Karluk dagen etter, var min ny oeverste del med flyet! Jeg trodde (og var foreberedt paa) at jeg skulle faa en skikkelig frakt regning. Istedet, var det et lit kort i en konvolutt. Jeg aapnet konvolutten og der sto det skrevet: "With Hardy's compliments! we wish you a happy stay and tight lines!"

Det kaller jeg for service. Resultatet ble at jeg var en ganske loyal kunde til Hardy til Juni i aar da jeg bestemte at jeg skulle kjoepe fra Guideline (Nordic Outdoor) :) Hvor dum kan man bli med alder???? ;)

Endret av Pchenet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fantastisk service!!

Foerste gangen jeg brakk en stang var paa en tur i Karluk elven i Alaska i Juni i slutten paa 70 aarene (Ja jeg vet, jeg er nok en gamling for mange av dere, men, men...<smile.gif). Den oeverste delen av min Hardy Walker 9 fot brakk under kjoering av en stor kong laks. Jeg hadde bare denne stangen med meg og det var min foerste dag!! Full panikk og den saa eieren av Karluk Lodge!! Han foreslo at vi sendte en telex (ingen Internet i denne tiden) til den stoerste sportsforretning i Anchorage, som var en Hardy forhandler. Svar kom tilbake at en erstatning for den brakte delen ville bli tilsendt innen 24 timer!! Og riktig nok, naar postflyet landet i Karluk dagen etter, var min ny oeverste del med flyet! Jeg trodde (og var foreberedt paa) at jeg skulle faa en skikkelig frakt regning. Istedet, var det et lit kort i en konvolutt. Jeg aapnet konvolutten og der sto det skrevet: "With Hardy's compliments! we wish you a happy stay and tight lines!"

Det kaller jeg for service. Resultatet ble at jeg var en ganske loyal kunde til Hardy til Juni i aar da jeg bestemte at jeg skulle kjoepe fra Guideline (Nordic Outdoor) :lol: Hvor dum kan man bli med alder???? :P

Synd et der som du har opplevd med Guideline, jeg sendte inn en Guideline vadejakke sist mandag, skal bli gøy å se hvor lang tid det tar før den blir reparert eller at jeg får en ny??

Jeg har allerede sendt mail, men ikke fått noen svar... heldigvis kommer en kompis i fra USA nå snart med en ny Simms jake til meg til 1/3 del av prisen her i Norge!!

Så jakke har jeg uanset snart..

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd et der som du har opplevd med Guideline, jeg sendte inn en Guideline vadejakke sist mandag, skal bli gøy å se hvor lang tid det tar før den blir reparert eller at jeg får en ny??

Jeg har allerede sendt mail, men ikke fått noen svar... heldigvis kommer en kompis i fra USA nå snart med en ny Simms jake til meg til 1/3 del av prisen her i Norge!!

Så jakke har jeg uanset snart..

Mvh

Speyer

Hei Speyer,

Hyggelig aa hilse paa Deg! Jeg haaper inderlig at mitt tilfelle var et av faa unntak??? men som Du sier, blir det spennende aa se hvor lang tid de tar for aa fikse ditt problem!

Hva angaar US priser versus Europeiske, er vi snutt hver gang!! Selv om Europeiske importoerer sier at de maa tilfoeye moms paa prisene, (noe som er riktig, amerikanske produkter er ikke tillagt moms, bare en liten avgift), saa glemmer de aa nevne at de tar seg urimelige avanser!! Sist eksempel som jeg var borte i:

SIMMS wadebukse G4 US pris: US$689= €500, salg pris i England £789= €1168 (233% mer kostnad). det er latterlig!

Mvh

Pierre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du fullstendig rett i, det er svindel! Men i Daggads tilfelle er det en dobbel svindel. Nordic Outdoor, som agent for Loomis, maa honorere den livstid garantien som ble kjoept med stangen i 1992.

Loomis har aldri hatt den livstidsgarantien uansett årsak som andre amerikanske stangmerker som Orvis, Sage, Winston, T&T etc.- når det gjelder Loomis så har de bare garanti mot produksjonsfeil, selv om både Loomis og Aktiv Fritid tidligere iblant bedrev noe de ser ut til å ha glemt for mange år siden, kalt kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loomis har aldri hatt den livstidsgarantien uansett årsak som andre amerikanske stangmerker som Orvis, Sage, Winston, T&T etc.- når det gjelder Loomis så har de bare garanti mot produksjonsfeil, selv om både Loomis og Aktiv Fritid tidligere iblant bedrev noe de ser ut til å ha glemt for mange år siden, kalt kundeservice.

Hei,

Ja Du har rett i det at Loomis belaster et gebyr (ca €80) for det de kaller reklamasjon/skade garanti. Men det fratar de ikke plikten til aa honorere denne "garantien". Jeg vet ikke hvordan det er i Norge ( ordningen er avhengig av importoeren) men her i Irland, betaler Du gebyren naar Du kjoeper stangen, De andre fabrikkanter har ingen slik gebyr, det er forskjellen.

Mvh

Pierre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Speyer,

Hyggelig aa hilse paa Deg! Jeg haaper inderlig at mitt tilfelle var et av faa unntak??? men som Du sier, blir det spennende aa se hvor lang tid de tar for aa fikse ditt problem!

Hva angaar US priser versus Europeiske, er vi snutt hver gang!! Selv om Europeiske importoerer sier at de maa tilfoeye moms paa prisene, (noe som er riktig, amerikanske produkter er ikke tillagt moms, bare en liten avgift), saa glemmer de aa nevne at de tar seg urimelige avanser!! Sist eksempel som jeg var borte i:

SIMMS wadebukse G4 US pris: US$689= €500, salg pris i England £789= €1168 (233% mer kostnad). det er latterlig!

Mvh

Pierre

Fikk nettopp vite prisen jeg skal betale 1720,- det er jo sinnsykt!!! pris i norge 4695!!

For Simms Rivertek jakken...

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne stangen er ikke vaerdt de pengene og slett ikke den " investering i fiskeopplevelse" som katalogen lover deg! For denne prisen og type stang, ville jeg definitivt anbefale Sage, Hardy eller om Du har raad til det Loomis. Jeg var paa en fluefiske messe i Frankrike for noen uker siden (dessverre etter mitt kjoep og ulykke)og fikk proeve samtlige.Hadde jeg visst det jeg naa vet om baade stangen's egenskaper og Guideline elendig service, ville jeg definitivt ikke kjoept denne stangen.

Stanga er bra den :lol: ...svært bra også .Faktisk bedre en det som fremgår av katalogen .At den så knekker og servicen ikke fungerer er selvfølgelig kjedelig.

At stenger knekker skjer jo alle merker og jeg har sett Guideline Lecie-stenger bli brukt/mishandlet nok så hardt, også 15,9", uten brekasje så serien er det nok ikke så mye å utsette på , men alle kan ha uflaks.

Endret av Thormill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er bra den :P ...svært bra også .Faktisk bedre en det som fremgår av katalogen .At den så knekker og servicen ikke fungerer er selvfølgelig kjedelig.

At stenger knekker skjer jo alle merker og jeg har sett Guideline Lecie-stenger bli brukt/mishandlet nok så hardt, også 15,9", uten brekasje så serien er det nok ikke så mye å utsette på , men alle kan ha uflaks.

Hei,

"Smak og Behag" som de sier! Du liker denne stangen, jeg gjoer ikke det. Mitt poeng var at den ikke er vaerdt de pengene naar Du sammenligner den til Sage ZX 16' eller Hardy Swift MK2 15'. Det med stang vurdering har veldig mye med kast stylen aa gjoere, denne stangen passer Deg men den passer meg ikke. De har solgt en god del Le Cie serien, saa det maa nok vaere en del fornoyede kunder her ute, jeg er bare ikke en av dem,

Men det som irriterer meg mest er hele markedsfoerings fjas rundt det hele. De lover en masse ting men hva de lover holder ikke for meg. Denne stangen var ikke "en investering i fiskeopplevelse", og jeg tenker ikke paa brekasjen, som Du sier ganske riktig, kan det skje til alle. Hele mantra om raskt service holder ikke eller, saa det er "fjaset" jeg er forbannet paa og advarer andre imot! Takk for ditt synspunkt og la oss vaere enige at vi ikke er enige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp vite prisen jeg skal betale 1720,- det er jo sinnsykt!!! pris i norge 4695!!

For Simms Rivertek jakken...

Mvh

Speyer

Ja, en god overraskelse!! Prisen er US$199.95 paa deres website, saa det stemmer nok! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en god overraskelse!! Prisen er US$199.95 paa deres website, saa det stemmer nok! :angry:

Fikk svar i fra Guideline i dag anngående vadejakken min som jeg reklamerte på, det var sendt ny allerede

2 dager etter de hadde fått den!!! så jeg ble nesten forskrekket. Å han i andre enden var jo superkoselig, snakket litt fiske å alt sånn.

Kan ikke si noe annet enn at får håpe du får skikkelig service der snart!

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar i fra Guideline i dag anngående vadejakken min som jeg reklamerte på, det var sendt ny allerede

2 dager etter de hadde fått den!!! så jeg ble nesten forskrekket. Å han i andre enden var jo superkoselig, snakket litt fiske å alt sånn.

Kan ikke si noe annet enn at får håpe du får skikkelig service der snart!

Mvh

Speyer

Jeg er glad for Deg! Hyggelig aa se at det finnes folk i Guideline som gjoer fremdeles sin jobb!

Mvh

Pierre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.