Gå til innhold
Fiskersiden

Rugs fiskeoppskrifter.


rug
 Share

Recommended Posts

De fisker jeg får spiser jeg, dog ser jeg at en viss "forvaltning" i form av C&R er nødvendig.

For meg er en vesentlig del av fiskegleden det å ta fisken med hjem og tilberede den. Dette gjelder også såkalt "ufisk" som Mort, Karpe, Brasme, Gjedde osv osv osv

Mort tilbereder jeg slik:

Mort er en meget delikat fisk. I ørretlandet Norge er den desverre ansett som "skrøypfisk"....merkelig spør du meg...

Iallefall, jeg fisket mine første mort i en alder av 32 år...På isfiske på Steinsfjorden. Min fiskenabo og jeg var på abborfiske da det bet på noe jeg trodde var en stor abbor....Det var en mort på ca 350 grm.

For en vakker fisk!!! Og den duftet godt og var fast og fin å ta i.

Til min nabos protester besluttet jeg at dette skulle spises! Og han var invitert!! oppskrifter på mort fant jeg ikke, så jeg forsøkte "the greek way"

De grove skjellene skraper en av med tommelfingerneglen.

Innmaten var som annen fisk sin innmat. Intet skummelt der.

Jeg lot hode og finner sitte på men fjernet gjeller, tunge osv osv....

Så penslet jeg den inn med olivenolje og grillet den forsiktig...Skinnet er meget lett å ødelegge.......Etter grilling drysset jeg et lett lag med salt på. Pepper får den enkelte drysse på selv.

Serverte med tørrstekte poteter og tzatziki.....

Mort smaker forøvrig mye som karpe. Brasme litt anderledes.

Brasme tilbereder jeg slik:

Fisken ble sløyd, gjeller fjernes, men hodet sitter på...mye godbiter på hodet....;o)

Skrapes må den...

Jeg fileterer ikke, fisken blir mer saftig, synes jeg, når den grilels hel.

Så salt og pepper inni, la den ligge litt....

Det var relativt mye fett i buken på denne, dette fjernet jeg en noe av, men det er smak og behag...)

Så..."the trick".....:

Ha MASSE salt utenpå fisken, ikke olje, salt..bare salt...og grill den hel....

Det fine med saltet er at skinnet ikke fester seg til grillristen.....

Så, når den er ferdig grillet, server med hva en enn liker...selv har jeg en hang til ovnsstekte poteter og tzatziki.

Ha også på bodet en skål med en miks av olivenolje og sitron....jeg husker aldri rekkefølgen, om en skal mikse oljen inn i sitronen eller motsatt, men gjør en det rett så blandes de sammen til en deilig tykk fiskedressing.....et triks jeg lærte av en gresk venn.

Hvis en ikke har tilgang til grill så tipper jeg at de blir like gode om en griller dem i komfyren....3. valg blir stekepanne.

Karpen tilbereder jeg slik:

Karpen, som helst bør være en drøy kilo renser jeg, fjerner skjell osv osv......ruller den i mel og steker den leeeenge i olje/ smør.

Serveres med revet pepperrot, rømme, rødbeter (ferske, som kokes, rives og krydres).

Noe frisk syrlig salat og baguetter.

Og seff aquavita og øl!

Torsken tilbereder jeg slik:

Mange kaster torsken, enten på land, eller ut i sjøen igjen...

Andre tar den med hjem, koker, baker eller steker den...

Dette tipset fikk jeg av Erik Fiskenabo...Gjett om jeg var skeptisk....For min del, født og oppvokst ved en av norges mest forurensede fjorder på 70-80-tallet er oppflasket med at torsk er kattemat...

Uansett...

Ta med i ryggsekken sølvpapir, salt, pepper, SMØR og purreløk.

Filerter torsken.

Legg sølvpapiret på bakken..Lag en seng av oppskåret purreløk, legg filetene oppå purreløken. Dryss på salt og pepper, legg klatter med smør på toppen....

Legg dette på et bål/ glohaug...Pass på at det ikke er for varmt...

Bon Apetitt!

Abboren tilbereder jeg slik:

Dette er IKKE for de late...med det mener jeg fjerning av skjell....

Fjern all innmat, hinner, blodrand o.l fra buken.

Fjern gjeller, tunge men la selve hodet og halefinne sitte på.

Skrap av ALLE skjellene. Tuppen på en skarp kniv er best etter min erfaring, men jeg er mottakelig for tips.

Fjerning av skjellene er lettest på nyfisket abbor, frossen og opptint fisk er umulig.

Gni hele fisken, innside som utside inn med olivenolje.

Grill fisken hel, vær forsiktig slik at skinnet holder seg mest mulig uskadd.

De beste fiskebitene sitter i hodeenden..Særlig er forlengelsen av ryggfiletene innover på toppen av hodet gode....Også kjøttet rundt de fremre brystfinnene er gode.

Server med sitronbåter, ovnsstekte poteter og tzatsiki.

Ovnsstekte potitter:

Del en egnet potet (ikke mandel, ringerike o.l mel-aktige potitter) i ca 8 båter.....Gni disse inn med olivenolje, salt og grovmalt pepper. Legg i ett lag i ildfast form/ langpanne sammen med en del limebåter..stek på 225 grader i 45-60 min....Potetene er ferdige når de er begynt å bli krispy og brune (litt tørre liksom)

Tzatsiki finner dere oppskrifter på selv.

Men jeg anbefaler CremeFresh heller enn youghurt....Og PS: Klem så mye vann som mulig ut av agurken....

Småørret tilbereder jeg slik:

Enkelte vann er overbefolket. Slike vann hvor det er lov å ta småørret er vel behørlig merket i OFA sin fiskekartbok.

iflg enkelte er fisket her kjedelig. Jeg er sterkt uenig!!

For det første synes jeg ikke det er størrelsen på fisken som er det viktigste...for det andre, tilberedt riktig er disse småtassene en delikatesse!!

Så her er mitt tips til bruk av mager skrinn småørret fra vann som bør beskattes hardt:

Fisk masse småørreter. Sånne fingerstore tasser....Rens fisken, fjern gjeller, men ikke hode og finner. Rull i mel og ""KOK"" den i olje. Pass litt på varmen slik at ikke oljen og melet fra fisken brennes....

Pass på at hodet er gjennomstekt da visse parasitter kan sitte der....når hodet er gjennomstekt og finnene er sprø som potetgull så spiser dere fisken med bein, tenner, lepper og alt...Det er sinnsykt godt!!!

Selv spiser jeg alle bein og hode i ørret opp til ca 15-20 cm..

Makrell tilbereder jeg slik:

Abu varmrøkeboks, salt, grov pepper...

Nybakt brød fra min eminente brødbakemaskin....

Nyrørt jordbærsyltetøy.

Gjedde tilbereder jeg slik:

Skinn beinfri filet.

Skjæres i passe store biter, enten munnfuller, "doble munnfuller"...eller opp til hel prosjon. Selv foretrekker jeg 3-4 munnfuller pr bit.

Hver bit skal pakkes sirlig inn i parmaskinke eller lignende. Inni pakken skal det sammen med gjedden være gromalt pepper, litt salt, fersk salvie (krydderurt) og..tja, det var det hele.

Bitene stekes kjapt på hver side og bakes i ovnen i passe tid....Dersom fileten er pene 3 cm tykk vil vel 175 grader i 15 minutter være nok.

Serveres med en salat av ruccola, sukkerterter, ristede pinjekjærner, balsamico og olivenolje....Ikke noe agurk og tomat her....

Harr tilbereder jeg slik:

Hele resede og skjellskrapede fisker.

Saltes og de nærmest dekkes med et lag salt utenpå skinnet, ha kun salt på siden som skal grilles først.....så, når den skal snues, drysses den andre siden med salt. MASSE salt.

Saltet drysser av når fisken grilles, men samtidig gjør saltet det slik at skinnet/ fisken ikke limer seg fast i grillristen. Jeg bruker altså ikke olje, bare salt.

Fisken serveres med sitronbåter, skål med grov pepper og grovt salt, gresk salat (med fetaost og oliven) samt ovnsstekte potitter.

Sikkerstikk all fisk:

Skinn og beinfri filet.

Rulles i mel, salt, pepper.

Stekes i ekte smør!

Da blir all fisk god.

:D

Generelt iforbindelse med tilberedelse....egentlig det eneste viktige om som ALLE kokker uansett nivå definitivt bør følge:

All fisk som ikke skal være gjennomstekt/ rå(sushi, eller fisk som ikke er så mye stekt at den er tørr som en skosåle) må fryses i – 20°C eller lavere i minst ett døgn.

Ett unntak er norsk, fersk oppdrettslaks.

Hvis ikke, risikerer du og gjestene dine besøk av to parasitter, som kan forårsake kvalme, store magesmerter og allergiske reaksjoner.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

åi

hadde ikke tenkt å starte noen debatt om karpe

ærlig ment , dreide seg i hoved sak om karpefisk ala mort og brasme osv (spiser stort sett bare fettfinne og tryte)

Forøvrig er eg enig i at sårbare bestander skal være i fred

takk for tips rug. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg har tilberedt en fisk på ny måte, evt en ny art, så kommer jeg til å oppdatere startinnlegget. Slik vil alle til enhver tid kunne se hvordan fisken kan tilberedes.

Jeg er åpen for tips fra andre, og svarer selvsagt på spm om mat.

Å tilberede/ spise fisken gjør fisket enda morsommere!

Det er desuten lærerikt å tilberede fisk.

Med fare for å ta feil finnes det sikkert personer her inne som spiser sushi, men som aldri har tilberedt en fisk selv....

For ikke lenge siden kjøpte jeg makrell på en meny-butikk. Pen fersk makrell. Men fy for sat** den var mye mark i den. Navnet på marken kan jeg ikke, men en ser den oftes på leveren...Da ligger de sammenrullet. Ditto hender det de er i fiskekjøttet og det ser da ut som en kvise.....

Vel, disse makrellene var litt anderledes, eller så kom det av at jeg lot dem ligge usløyd i kjøleskapet over natten. Marken hadde iallefall gått ut i fiskekjøttet, helt ut under skinnet...Fisken var ubrukelig til mitt formål, så jeg dro til meny-butikken og reklamerte. Betjeningen var nyskjerrig, han bak fiskedisken hadde aldri sett mark i fisk :D

Da jeg viste han fisken ble han stående å gape.....før han kom med masser rare asiatiske uttrykk...

Jeg spurte om han pleide å spise sushi?

Ja...var svaret....er de markene farlige...?

Vi kom ikke lenger i fiskediskopplæringen før butikksjefen kom og jagde meg vekk. Av hygieneårsaker hadde jeg ikke lov å være bak fiskedisken.

Moralen her er, vær sikker på at sushibaren er til å stole på mhp fryserutiner for fisk, og at de har fagkunnskap......

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg har tilberedt en fisk på ny måte, evt en ny art, så kommer jeg til å oppdatere startinnlegget. Slik vil alle til enhver tid kunne se hvordan fisken kan tilberedes.

Jeg er åpen for tips fra andre, og svarer selvsagt på spm om mat.

Å tilberede/ spise fisken gjør fisket enda morsommere!

:P

genialt endelig fler som også elsker å spise det som fiskes. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at fisk er god mat. Jeg har tatt mye fisk fra havet i sommer og slengt det på grillen, i panna eller i ovnen. Ut over det er jeg temmelig uenig i at fisket blir morsommere av å spise/tilberede fisken. For meg blir det stort sett morsomst når jeg ser en fin fisk svømme avgårde igjen etter endt fight, håving, veiing og fotografering.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri fisket karpe, men det virker morsomt. Mulig Ulsrud får ny fisker på besøk snart. Og jeg skal selvfølgelig slippe ut Gamle Klara, Store Ulf og de andre, hvis jeg får noen av dem. Og også de små....

Perfekt matkarpe er ca 1 kg. De fås kjøpt i fiskebutikken i Operapassasjen. Er du riktig heldig har de ferske karper importerte....

Fisker du karpe nå på sommeren er det sikkert lurt å ha den i en stamp med friskt vann noen dager eller mer for å få vekk muddersmaken.

Men ved karpefiske, som ved all annen høsting fra naturen, må det gjøres med varsomhet slik at overbeskatning ikke skjer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden KIS er singel så har han litt annen oppfattning av "rydding" enn hva vi som lever under pisken har...

Jeg har ryddet hardere enn KIS i denne tråden nå slik at den er nærmere hva trådstarter ønsket.

Ingen har fått eller vil få PM om de innlegg jeg har slettet.

Selvom innleggene nå er borte har moderator teamet fått med seg gjennomgangsmelodien i avsporingen rundt behandling av nye brukere.

:D

Trym

Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.