Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketur igjen..


Rage
 Share

Recommended Posts

Jeg og fattern skulle teste noen nye fiskeplasser på fredagen, jeg skulle prøve å meite etter flatfisk så vi tok turen til Skiphelle.

Der ble vi møtt av altfor mange badende folk, så å finne en plass uten å få småbarn på kroken ble vanskelig. Vi fant et fjell tilslutt, som endte i 0 napp, og søkkvått utstyr, etter at bølgene fra danskebåten kom opp på land.

Så utålmodig som fattern er, så dro vi til muren, igjen ...

Bestemte meg for å fiske etter ørreten som vi så konstant, og noe større lyr, men de første 2 timene fikk jeg bare disse...

IMG_7345.jpg

Som vanlig.

Etter noen få kast til, så lå dette i kassa.

IMG_7346.jpg

Det var en rolig dag der ute, hvor det bare var oss der.. og ørreten da, som ikke ville bite.

IMG_7347.jpg

Men etter å ha hatt sluken liggende i strømmen hogg det plutselig til, og jeg trodde jeg hadde fått SØ\HA, det dro noe voldsomt, og denne kom opp, sammen med 2 sei.. på vei opp så satt jeg meg fast, så det ble litt av et baluba.

IMG_7348.jpg

En fin lyr på like under 1.5kg.

Plutselig fikk jeg denne karen, som jeg aldri har sett før, hva er det? Hvitting?

IMG_7349.jpg

På med hekla igjen for å se om det var noe liv, og opp kom 3 lyr plutselig.

IMG_7355.jpg

Ble litt fisk, fikk:

29 makrell

8 lyr

2 sei

1 ukjent

Og på lørdagen spiste jeg grillet makrell og folie og lyrfilét. Det var SNADDER! :lol:

IMG_7357.jpg

IMG_7358.jpg

IMG_7359.jpg

IMG_7360.jpg

IMG_7362.jpg

IMG_7363.jpg

IMG_7364.jpg

IMG_7365.jpg

IMG_7366.jpg

Snittet på makrellen var mye mindre denne gangen enn forrige gang, kanskje alle bamsene har stukket avgårde.

Nå er jeg offisielt drittlei makrell, så til uka skal jeg prøve å fiske etter alt annet. IGJEN.

Pappa fikk forøvrig 27 makrell, hvor mesteparten gikk til min farmor, som ble overdådig glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den i frysern... den var kroket så stygt så den ble med hjem.

Kan jo veie og måle den nå evt.

Jeg mente det var sypike selv, men det var ingen andre enige i.

Hva tok du sypika på?

Du får stole på deg selv neste gang. Og ja, den var SVÆR til sypike å værra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at den tok på hekla mi.. var litt kaos akkurat når jeg fikk den.

Kanskje jeg skal veie og måle det som er igjen av den da. Er vel ikke godkjent n.rek. når jeg ikke får veid hele fisken? Er det seriøst ikke tatt større enn 250g i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal veie og måle det som er igjen av den da. Er vel ikke godkjent n.rek. når jeg ikke får veid hele fisken? Er det seriøst ikke tatt større enn 250g i Norge?

N.rek er på 250 gram ja, men jeg mistenker at det er få som har fisket målrettet etter denne arten. På nordvestlandet har jeg fått sypike stadig vekk, har aldri veid dem (fiskene ble tatt før jeg fikk noen bevisthet om størrelser/rekorder etc) men jeg er ganske sikker på at det skulle være en relativt enkel sak å ta den rekorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N.rek er på 250 gram ja, men jeg mistenker at det er få som har fisket målrettet etter denne arten. På nordvestlandet har jeg fått sypike stadig vekk, har aldri veid dem (fiskene ble tatt før jeg fikk noen bevisthet om størrelser/rekorder etc) men jeg er ganske sikker på at det skulle være en relativt enkel sak å ta den rekorden.

Det er nok ikke av de vanskeligste rekordene, og mange som glemmer å veie, men relativt enkelt vil jeg ikke si det er. Har vel ca 200 sypiker siste to åra, og hakke passert 200 g enda. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir innkjøp av gramvekt hvis det skulle dukke opp flere slike tilfeller.

Hvordan er det å veie den jeg allerde har i frysen?

Tok den med hjem siden fattern trodde det var hvitting, og fant ut i etterkant at sypike ikke er noe særlig til matfisk? Kanskje fin i en fiskesuppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover at det ikke blir svære fileter av slik fisk er den fullt etanes. Ta av lit beinfri filet fra bakparten og kok kraft på resten så blir det flott.

Hvordan det er med veiing av frossa og tint fisk vites ikke herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.