Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Russvatnet (Jotunheimen)


TURUT
 Share

Recommended Posts

Er det noen som kjenner eierforholdene til Russvatnet i Jotunheimen? Det er et privateid vann, men jeg aner ikke om, hvem og til hvilken pris det selges fiskekort av der. En lærer jeg hadde på ungdomsskolen fortalte om eventyrlig fiske på rette tid av året, og hvordan han hadde løpt over fjellet med oppsynet i hælene, he he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det stod et par artikler om dette området i Jakt og Fiske for et par år siden. Der ble Russevassoset anbefalt. Altså starten på utløpselva. Russvatnet var visst vanskelig å slippe til i.

I mine røde øyne er det da helt uakseptabelt at man ikke skal slippe til på vanlig vis i et vann midt inne i fjellheimen. Jeg skal sjekke litt rundt dette. Men da er det sikkert ikke så mange som kan melde om fisket der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sist jeg hørte noe om det vannet så var det totalt utilgjengelig for menigmann. Du kan ringe til enten Gjende turistheim eller Glitterheim turisthytte for info. Jeg tror de er de som kan svare deg på dette, spesielt Gjende, da letteste veien til Russevatnet går forbi der.

Jeg har kanskje noen andre tips ikke så langt unna, de kan du få på PM hvis det er interresant.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-det blir vel som å la butikkdøren stå åpen både lørdag kveld og søndag... (så jeg er litt usikker på hva du egentlig ser) ;)

Prisippdiskusjonen i bunn er vel om noen med moralsk rett kan hevde å ha enerett til fiske (og jakt for den del) i noen utstrekning. Jaktloven av 1899 my ass...

:)

-Jeg tipper du egentlig skjønte det, ikke sant? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Dalsvatnet m/innløp og utløp. Det ligger litt lenger nordvest, helt innerst i Bøverdalen. Ypperlig både til flue, meite og spinn. Pluss, du har en helt rå "postkort" natur der.

Der var jeg og en kompis i fjor... sto 1 1/2 dag og prøvde stort sett alt, men fikk kun små pinner. Enten var vi veldig uheldig eller udyktige :lol: Kanskje vi var satt ut av toppene rundt.

Forsøkte også en kjapp tur til Leiråstjønnet, der vi så en del større fisk var oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var jeg og en kompis i fjor... sto 1 1/2 dag og prøvde stort sett alt, men fikk kun små pinner. Enten var vi veldig uheldig eller udyktige :) Kanskje vi var satt ut av toppene rundt.

Forsøkte også en kjapp tur til Leiråstjønnet, der vi så en del større fisk var oppe.

Prøvde dere utløpet? I bakvannet av den kraftige strømmen der står det noen skikkelige gromme ørreter.

Men ja, det kan være litt av og på vann, typisk fjellvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.